نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. تير 1396 - 15:05
مسئول دفتر نمایندگی شورای نگهبان در گچساران/
صیانت از آرای مردم از وظایف مهم شورای نگهبان است
مسئوول دفتر نمایندگی شورای نگهبان در گچساران حفظ و سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم را از دیگر وظایف شورای نگهبان دانست و گفت: پیشگیری از رقابت ناسالم میان داوطلبان و تخلفات و خطاهای برگزارکنندگان از دیگر تلاش‌های شورای نگهبان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،حبیب‌الله نعمتی مسئوول دفتر نمایندگی شورای نگهبان در گچسارانظهر امروز در سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه گچساران اظهار کرد: ساختار تشکیلاتی شورای نگهبان  به گونه‌ای تعریف شده که این نهاد ۱۲ عضو دارد که ۶ نفر از این اعضا از میان علمای برجسته حوزه انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه این ۶ نفر به فقه‌های شورای نگهبان معروف هستند، افزود: برابر اصل ۹۱ قانون اساسی عزل و نصب فقه‌های شورای نگهبان بر عهده رهبری بوده که مدت عضویت این افراد نیز ۶ سال است.

مسئوول دفتر نمایندگی شورای نگهبان در گچساران تصریح کرد: در همین راستا در اسفند ۵۸ امام راحل نسبت به انتصاب نخستین فقه‌های شورای نگهبان اقدام کردند که آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری از اولین دوره تاکنون عضو این نهاد مقدس بوده و دارای تجربیات ارزشمندی در راستای حفظ و صیانت از قانون اساسی و آرای مردم است.

نعمتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف شورای نگهبان گفت: این شورا برحسب قانون وظایف متعددی بر عهده دارد که در این مطلب به ۳ وظیفه مهم این شورا اشاره می‌شود.

وی نظارت بر قانونگذاری و مقررات را نخستین وظیفه شورای نگهبان عنوان کرد و افزود: نظارت در تمامی دنیا امری پسندیده و پذیرفته شده است و در اصل به معنای مراقبت و جلوگیری از خطا و انحراف و اصلاح امور می‌باشد.

نعمتی پاسداری از شریعت و پاسداری از قانون اساسی را از اهداف ضروری نظارت بر قانون از وظایف شورای نگهبان برشمرد و افزود: تفسیر قانون اساسی از دیگر وظایف شورای نگهبان است، هرگاه دستگاه‌های حکومتی در اجرای اصولی از قانون اساسی یا اجرای قوانین با مشکل روبرو می‌شوند جهت روشن شن آن موضوع به شورای نگهبان ارجاع داده می‌شود.

مسئوول نمایندگی دفتر شورای نگهبان در گچساران نظارت بر انتخابات را از دیگر وظایف شورای نگهبان برشمرد و گفت:انتخابات در همه دنیا و کشور ما دارای قواعد و قوانینی بوده که نخستین مرحله آن بررسی صلاحیت‌ها بوده به همین دلیل شورای نگهبان نسبت به تایید صلاحیت داوطلبان و نامزدهای ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی می‌پردازد.

مسئوول دفتر نمایندگی شورای نگهبان در گچساران حفظ و سلامت انتخابات و صیانت از آرای مردم را از دیگر وظایف شورای نگهبان دانست و گفت: پیشگیری از رقابت ناسالم میان داوطلبان و تخلفات و خطاهای برگزارکنندگان از دیگر تلاش‌های شورای نگهبان است.

نعمتی با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ۲۹ اردیبهشت امسال انتخابات پرشور با استقبال حداکثری مردم همراه بود و بعد ازآن شکایاتی دال بر تخلف به شورای نگهبان ارسال شد که شورای نگهبان به این جمع‌بندی رسید که تخلفات وجود داشته اما تاثیری در نتیجه انتخابات نداشته است.

وی ادامه داد: طرفداران نامزدی که موفق به پیروی در انتخابات نشده بودند به قانون تمکین کرده و برعکس فتنه‌گران سال ۸۸ که اشتباه و خیانت بزرگ و نابخشودنی داشتند، تسلیم قانون شد.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها