نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. اسفند 1395 - 5:53
بررسی حقوق مصرف کننده از دیدگاه شهروندان گچسارانی/
رعایت حقوق مصرف کنندگان حق فراموش شده درگچساران +تصاویر
حق به دست آوردن کالاها و خدمات با کیفیت سالم و استاندارد، برخورداری از اطلاعات لازم درباره کالاها و خدمات، مشاهده و دستیابی به نمونه کالاها، برخورداری از حمایت دولت در صورت وقوع برخی تخلفات از طرف صاحبان واحدهای صنفی از خواسته های گچسارانی ها در خصوص رعایت حقوق مصرف کننده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روز حمایت از مصرف کننده فرصت مغتنمی است تا فعالان عرصه تولید در مسیر رعایت حقوق مصرف کنندگان و شفافیت سازی گام بردارند و با ایجاد رقابتی سالم، سبب ارتقای کیفیت و استاندارد کالاها در کشور شوند.حقوق مصرف یکی از مهمترین حقوق عمومی است که دایره شمول آن بسیار گسترده است و تمامی افراد و آحاد یک جامعه باید از این حقوق بهره مند گردند.

 امروزه علی رغم گسترش فناوری های نوین و نیاز به حمایت از حقوق مصرف کننده که طرف ضعیف تر رابطه به شمار می آید، در حقوق جامعه ما به این موضوع کمتر اهمیت داده شده و این نوع از ادبیات حقوقی در کشور محجور واقع شده است و قبل از قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان 1388 توجه جدی به قشر عظیم مصرف کنندگان و آسیب های آنان در بازار ضد رقابتی داده نمی شد کما این که هم اکنون نیز نیاز به توجه بیشتر به این موضوع و تلاش به منظور عملیاتی کردن قواعد حمایتی از حقوق مصرف کننده است.

---

در این راستا قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در سال 88 در مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از تائید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شده است.اهمیت جایگاه و حقوق مصرف کننده سبب شد تا از 1380 ﻫﺠﺮی شمسی، 9 اﺳﻔﻨﺪ ﺑﻪ نام «روز ﻣﻠﯽ ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺣﻘﻮق ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن» در ﺗﻘﻮﯾﻢ رﺳﻤﯽ ﮐﺸﻮر ﺛﺒﺖ ﺷﻮد.

 اما در این بین شهروندان گچسارانی در گفت و گو با خبرنگار این پایگاه خبری تحلیلی به مشکلاتی اشاره دارند که حاکی از نادیده گرفتن مفاد این قانون است.

امروزه وجود کالاهای استاندارد در بازار مهمترین فاکتورهای حمایت از حقوق مصرف کنندگان است که به اعتقاد "مجید" این مقوله تا حدود زیادی نادیده گرفته شده است.

این جوان گچسارانی معتقد است که فراوانی کالاهای غیرمجاز و به نوعی وجود انواع کالای قاچاق در سطح جامعه مشکلات زیانباری و بعضا غیرقابل جبرانی برای خانواده‌ها بوجود آورده است.

---

وی ادامه می دهد:گچساران یک شهر ترانزیتی است و با شهرهای بندری گناوه و دیلم هم مرز است و به همین دلیل این شهرستان معبر ورودکالای قاچاق به شهرستان و دیگر نقاط کشور است با این تفاسیر وقتی که کالای قاچاق به هر میزانی در جامعه افزایش یابد، به همان میزان حق مصرف کننده نیز تباه خواهد شد.

---

مجید تصریح می کند:هر کالا و خدماتی که به مردم ارائه می شود بایددارای ضمانت و پشتوانه استاندارد باشد و چون کالاهای قاچاق فارغ از چنین خصوصیاتی هستندبنابراین مسئولان امر وظیفه دارندکه مانع ورودقاچاق کالا به ویژه کالاهای ضروری به زندگی شهروندان شوند.

---

فرهاد دیگر شهروند گچسارانی است که از افزایش بی ‌رویه قیمت کالاها و سوء استفاده برخی فروشندگان گلایه دارد ،وی می‌گوید:رعایت انصاف و خوش خلقی فروشندگان با مشتریان یکی از مولفه های رعایت حقوق مصرف کنندکان است که این موضوع نه تنها جدی گرفته نمی شود بلکه برخی از کسبه از طریق گران فروشی در حق مردم اجحاف می کنند.

---

وی می افزاید:مثلا در همین بازار گچساران از ابتدای خیابان شهید بلادیان تا میدان سابق ساعت این شهر  یک کالای مشخص با همان خصوصیات با قیمت های مختلفی به فروش می رود و متاسفانه این تفاوت فاحش قیمت ها در این شهر طبیعی است.

فرهاد می گوید:متاسفانه در سطح جامعه برخی از تولیدکنندگان در حالی که حجم کالاهای خود را کاهش می دهند برعکس این موضوع عمل کرده  و قیمت کالاهای تولیدی خود را افزایش می‌دهند، به عنوان مثال همان محصول تولیدی که به نوعی افزایش قیمت داشته است ،محتوای همان بسته یا قوطی از نظر وزنی نیز کاهش یافته است ومتاسفانه  عده‌ای از فروشندگان وجود دارند که از طریق کم فروشی، گران فروشی و احتکار حق مردم را پایمال می کنند.

---

بهنام همانند بسیاری از شهروندان گچسارانی از قوانین و دستورالعمل‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.وی معتقد است خیلی از مردم از حقوق خود در برابر دریافت خدمات و خرید کالا هیچ آگاهی ندارند و این نشان دهنده ضعف در دستگاه‌های متولی امر است.

---

وی می‌گوید:جنس فروخته شده باید پس گرفته شود و فروشندگان وقتی که بایدجنس بی کیفیت و معیوب خود را از مشتری پس بگیرندبه هزار دلیل و بهانه از پذیرفتن آن امتناع می کند،اگر شهروندان با حقوق قانونی خود در تامین مایحتاج و کالاهای خود حداقل یک آشنایی نسبی هم داشته باشد هیچ فروشنده ای جرات سوءاستفاده از این قضیه را نخواهد داشت.

---

یکی از بانوان گچسارانی که تبلیغات کالاهای مضر برای او و همسرش که دارای 2 فرزند 6 و 4ساله هستند دغدغه بزرگی شده است در این خصوص می‌گوید: بسیاری از تبلیغات اقلام خوراکی که از طریق شبکه های مختلف تلویزیونی تبلیغ می شود برای سلامت کودکان، این قشر آسیب پذیر جامعه مضر است.

وی افزود:امروز برخلاف گذشته تغییر ذائقه کودکان به سمت غذاهای شور بیشتر شده است در حالی که نمک موجود در پفک،چیپس ،انواع لواشک ها و  تنقلات مختلف ذائقه کودکان را به سمت غذاهای شور و نمکی در سالهای جوانی و بزرگسالی می‌کشاند به‌طوری‌که امراضی همچون فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی در آینده سلامت این کودکان را تهدید خواهد کرد.

---

این بانوی گچسارانی ادامه می دهد:متاسفانه تبلیغات صدا و سیما در این خصوص با رنگ و لعاب  وسوسه انگیز آنقدرفریبنده است که من و همسرم هر چقدر تلاش می کنیم که فرزندانمان را نسبت به پیامدهای استفاده از این کالاها متوجه کنیم، تلاشمان تاکنون بی نتیجه بوده است.

محمد رضا که در حال خریدکالاهای ضروری برای خرید منزل است در خصوص نوسانات قیمت و از اینکه فروشندگان حقوق شهروندان را در نصب برچسب قیمت بر روی کالاها نادیده می‌گیرد گلایه دارد.

---

وی می‌گوید: فروشندگان کالاها و خدمات موظفند با نصب برچسب قیمت کالا و خدمات را برای شهروندان شفاف سازی کنندو بارها در برخی از اجناس هم مشاهده شده است که قیمت حک شده در روی جلد کالا ها بعضا خراشیده شده و فروشنده هم بالاتر از قیمت واقعی به مشتری عرضه می کند.

این شهروند گچسارانی ادامه می دهد:این روزها بازار کالاهای فله ای در این شهرستان باب شده و بسیاری از اقلام خوراکی و مصرفی مردم به صورت فله ای و بدون بسته بندی ، تاریخ تولید و انقضاء به مشتریان عرضه می شود و مشتری هیچ گونه اطلاعی در خصوص کیفیت و مرغوبیت و سلامت این کالاها هم ندارد و متاسفانه برخورد نهادهای نظارتی با این نوع کالاها هم بسیار اندک است.

---

ناصر یکی دیگر از جوانان گچسارانی است که برای خرید لاستیک خودرو، به چند فروشگاه‌ در سطح این شهر سر زده و  از نبود اطمینان کافی به برخی فروشندگان گلایه دارد و می گوید: هنگامی که فروشندگان،  لاستیک تولید شده در چند شرکت داخلی وخارجی را به خریدار معرفی می‌کند انتظار این است که تفاوت های کیفیت و مرغوبیت در کالاها به خریدار داده شوددر حالی که به جز خود فروشندگان کسی نمی ‌تواند درجه مرغوبیت آنها را تشخیص دهد.

---

وی ادامه می‌دهد:تایرهایی که فروشندگان به مشتریان معرفی می‌کنند به دلیل تشابه ظاهری زیاد قابل تشخیص نیستند و هر فروشنده‌ای کالاهای موجود در فروشگاهش را مرغوب‌تر از کالاهای دیگران می داند که در این صورت چگونه می‌توان به آنها ، نوع جنس و کیفیت کالایشان اعتماد کرد؟

---

درادامه ایمان می افزاید: شرکت های خودروسازی تحت حمایت دولت در یک فضای کاملا انحصاری و غیر رقابتی خودروهای بدون کیفیت وفاقد تکنولوژی پیشرفته روز را به قیمت های گرانتر از خودرو های پیشرفته ساخت خارج به مردم عرضه می کنند.

وی ادامه می دهد: واقعا تا کی می‌توان خودرو های مربوط به دو سه دهه قبل را تولید کرد و به مردم عرضه کرد این درحالی است که مصرف کننده که حق انتخاب را از او گرفته اند چاره ای  جز خرید خودرهای بی کیفیت ساخت داخل را ندارد.شما توان دفاعی کشور را با 30سال قبل مقایسه کنیدساخت انواع موشک ها ، پهپاد فوق پیشرفته و ادوات گوناگون نظامی را ببینید در آن بخش چه اتفاقی افتاد ، چرا در بخش خودرو این نوع نگاه و این توانمندی وجود ندارد؟!

---

این جوان گچسارانی ادامه داد:علت اصلی این امر انحصار و نبود رقابت است  ومردم مجبور به تحمل شرایط فعلی هستند، واردات خودرو نیز که درانحصار افراد خاصی است و تنها مردم  در حسرت استفاده از تکنولوژی روز دنیا باقی خواهند ماندو تا به امروز انواع اجحاف ها در بحث خودرو چه از بابت کیفیت و چه از نظر قیمت به حقوق مصرف کنندگان شده است.

بر اساس این گزارش ،با گشت و گذاری در سطح شهر متوجه خواهید شد که یکی از مشکلاتی که در سطح بازار گچساران وجود دارد این است که بسیاری از مصرف کنندگان از حق و حقوق خود آگاه نیستند و اگر با حقوق خود آشنا باشند متوجه می شوند که فروشنده باید برای فروش کالای خود فاکتور صادر کند، تضمین کننده کیفیت و کمیت کالا باشد، برچسب قیمت را بر روی کالا نصب کند وموارد دیگر.

---

حق و حقوق مصرف کنندگان به نوعی حق الناس یا همان حقوق شهروندی محسوب می شود از دسترسی به هوای پاک تا کالاهای مورد نیاز، غذای سالم و در نتیجه تمامی شهروندان حق دارند که به غذای سالم و کالاهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و تبعیضی وجود نداشته باشد، همچنین سلامت کالا تضمین شود و قیمت بالا برای کالاها پرداخت نشود، در واقع این امر حق مردم برای تامین امنیت غذا و کالای سالم با قیمت عادلانه است.

---

در حال حاضر بسیاری از کالاهای تولیدی و خدماتی بدون توجه به حقوق مصرف کنندگان ارائه می‌شود و متاسفانه در مطابقت این کالاها و خدمات با رعایت حقوق مصرف کنندگان ضعف جدی وجود دارد.

---

تشکیل انجمن‌های قوی حمایت از حقوق مصرف کنندگان از مفاد فراموش شده این قانون است بدون داشتن انجمن‌های قوی غیردولتی، انتظار اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ساختار کنونی اقتصاد بیمار کشور، بسیار دشوار و یا محال است، بنابراین در بستر ایجاد چنین تشکل‌هایی می‌توان به اجرایی شدن قانون حمایت از مصرف کنندگان خوشبین بود.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها