نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. تير 1395 - 18:17
گرچه بانک مسکن اخیرا از کاهش کارمزد فروش مسکن قسطی خبر داده اما با این حال انبوه‌سازان همچنان به دلیل مبلغ پایین تضمین این بانک برای واحدها تمایلی به عملیاتی کردن این طرح خود ندارند.
به گزارش آفتاب جنوب، به فاصله‌ای کوتاه پس از اعلام کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در خصوص برنامه‌ریزی برای فروش قسطی مسکن حسن محتشم در قامت رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با تاکید بر این‌‌که"بحث فروش قسطی مسکن بدون ارزیابی از سوی کانون انبوه‌سازان مطرح شد" به رقم درخواستی بانک مسکن برای کارمزد این برنامه انتقاد کرد.

وی دیماه سال گذشته در این‌باره گفته بود: «برای تضمین خریدار و فروشنده نیاز به کارگزار معتمد بود که بهترین آن بانک مسکن بود که البته سایر بانک‌ها نیز می‌توانند به‌عنوان کارگزار عمل کنند. بانک مسکن در این زمینه اشتباه کرده و عدد 100 میلیون تومان را با کارمزد 6 درصدی مطرح کرد.»

وی با تاکید بر این‌که فروش قسطی مسکن باید با کارمزد 2 درصد اجرایی شود که مطمئنم بانک‌های خصوصی با کارمزد پایین‌تری این کار را انجام می‌دهند، افزود: مخاطب این برنامه خریداران با درآمد بالا هستند و باید ماهانه 3 میلیون تومان پرداخت کنند.

طی ماه‌های سپری شده از زمستان 94 و بهار 95 اختلاف انبوه‌سازان با بانک مسکن در رابطه با نرخ کارمزد مسکن قسطی و از البته رقم تضمین این بانک وضعیتی را به‌ وجود آورده تا "فروش مسکن اقساطی" عملیاتی نشود.

عضو انجمن انبوه‌سازان اوایل ماه جاری با بیان "هنوز برای فروش قسطی مسکن با بانک مسکن به توافق نرسیده‌ایم" گفته بود: بانک مسکن اعلام کرده فقط 150میلیون تومان اصل و فرع اقساط را در صورت تأخیر خریدار تضمین خواهد کرد.

ایرج رهبر با یادآوری این‌که دولت طی سه سال اخیر انواع و اقسام وام خرید مسکن را رونمایی کرده است، اظهار کرد: وام 90میلیونی، ‌110میلیونی و 130میلیون تومانی از جمله این وام‌هاست.

وی با بیان "به بانک مسکن برای فروش اقساطی واحدهای مسکونی پیشنهاد دادیم"، تصریح کرد:‌ بر اساس این پیشنهاد بدون آن‌که تسهیلاتی از سوی بانک پرداخت شود، واحدها به‌صورت اقساط در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. بانک مسکن نیز به‌عنوان بانک عامل مورد اعتماد و فروشنده عاملیت این کار را به‌عهده می‌گرفت.

وی با ابراز این‌‌که در این پروسه فقط از تشکیلات بانک استفاده می‌شود که کارمزد آن نیز پرداخت خواهد شد، گفت: بانک مسکن برای این کار درخواست کارمزد 5درصدی را کرد در حالی که کارمزد چنین کاری 1.5 تا 2 درصد است چون اصولاً قرار نیست که از منابع بانک مسکن در این رابطه استفاده شود.

عضو انجمن انبوه‌سازان با بیان این‌که بانک مسکن اخیراً اعلام کرده که با دریافت کارمزد 2.3درصدی موافق است، اظهار کرد: از سوی دیگر بانک اعلام کرده که فقط تا سقف 150 میلیون تومان اصل و فرع اقساط را اگر با تأخیر مواجه شود، تضمین می‌کنیم و آن را به فروشنده پرداخت می‌کنیم.

رهبر با اشاره به تعجب انبوه‌سازان از این اظهارات مدیران بانک مسکن،‌ ادامه داد: به‌عنوان مثال وقتی قیمت یک ملک 600 میلیون تومان است و خریدار 200 میلیون آن را پرداخت می‌کند و 400 میلیون می‌ماند، حال چگونه بانک مسکن فقط گفته 150 میلیون تومان را تضمین می‌کند؟ فعلاً بانک مسکن اعلام کرده 150 میلیون تومان را تضمین می‌کنند و در این‌صورت نمی‌توانیم فروش قسطی مسکن را اجرایی کنیم.

چند روز پیش بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن اظهارات عضو انجمن انبوه سازان را تایید و از کاهش نرخ کارمزد تضمین فروش اقساطی مسکن به 2.3 درصد خبر داد و گفت:‌ «دستورالعمل و بخشنامه فعالیت تضمین معاملات مسکن قسطی ابلاغ شده و انبوه سازان می توانند با مراجعه به شعب مراکز استانها از امکانات بانک مسکن استفاده کنند.»

احتمالا اعلام آمادگی سایر بانکها برای دریافت کارمزد 2 درصدی جهت کارگزار شدن در فروش قسطی مسکن روی تصمیم بانک مسکن تاثیرگذار بوده است. اما نرخ اعلامی این بانک هنوز 3 دهم درصد بالاتر از نرخ کارمزد یکی از بانکهای خصوصی است. از سوی دیگر تضمین 150 میلیون تومانی اصل و فرع اقساط برای یک واحد مسکونی چیزی نیست که انبوه‌سازان طی دو سال اخیر به دنبال آن بوده‌اند.

دور از ذهن نیست برنامه "فروش قسطی مسکن" انبوه‌سازان به سرنوشتی مانند طرحهای دولت در بخش مسکن دچار شود؛ طرحهایی که در سه سال اخیر برخی از آنها در ذهن مسئولان و برخی دیگر فعلا روی کاغذ آمده است.

 
منبع: تسنیم

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها