نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. تير 1395 - 18:04
سرایت خطر داعش به شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس و فرسایش قدرت مالی و اقتصادی این کشورها و به ویژه عربستان به دلیل طولانی شدن حمایت مسلحانه از گروه‌های تروریستی، زلزله‌ای سیاسی در منطقه و رجوع به بشار اسد را به همراه خواهد داشت.
به گزارش آفتاب جنوب، بیش از پنج سال از جنگ در سوریه می‌گذرد اما هر روز محاسبات دشمنان سوریه بیش از پیش به هم خورده و امید آنها برای تجزیه سوریه بر باد می‌رود، به گونه‌ای که غرب نیز به این نتیجه رسید که از طریق معارضان سیاسی و نظامی میانه‌رو قادر به پیروزی بر دولت سوریه نیست.



با جرقه زدن آتش جنگ در سوریه اولین محاسبه حکام شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و نظام اخوانی محمد مرسی در مصر، ترکیه و باند معارضان سوری این بود که اسد در بهترین حالت یک یا 2 ماه دوام بیاورد اما دیدند چنین نشد و مهلت جدیدی را داده و گفتند که نماز عید را در مسجد اموی اقامه می‌کنند.



همین طور با تداوم حمایت از تروریست‌ها و سرازیر کردن سلاح و نیرو به سوریه وعده‌های پوشالی خود را برای یک سال و سالی دیگر تمدید کردند اما همه محاسبات زمانی آنها برای سرنگونی اسد بر باد رفت و تنها به حتمی شدن «تغییر» در سوریه دل بستند اما این خواسته آنها هم عملی نشد.



تحولات زیادی طی این سال‌ها روی داد، مذاکرات ژنو، امضای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران و به دنبال آن سفرهای هیات‌های پارلمانی و امنیتی اروپا به دمشق و همچنین سفر هیات امنیتی سوریه به ایتالیا همچنین هماهنگی روسیه و آمریکا، آشتی روسیه و ترکیه، پیشروی‌های میدانی ارتش سوریه در حلب و پیرامون مزارع الملاح و کنار گذاشته شدن سخن‌ها از ضرورت کنار رفتن بشار اسد همه این‌ها به وضعیت سیاسی کنونی منجر شد.



درست است که آتش جنگ در سوریه به رغم توافقات درباره آتش‌بس تحت نظارت مسکو و واشنگتن فروکش نکرده اما اوضاع سیاسی رو به سوی تحولاتی قابل توجه است که خبر از اتفاقی بزرگ در آینده نزدیک می‌دهد.



در تازه‌ترین تحولات سیاسی، سایت دبکا وابسته به رژیم صهیونیستی نوشت: تحولات غم انگیز و غیر قابل پیش‌بینی در نتیجه رای انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا در حال رقم خوردن است.



کشورهای عربی بر این باورند بهتر است در مبارزه با داعش از لحاظ نظامی به اروپا و آمریکا تکیه نداشته باشند و ایده رایج نزد این کشورها این است که ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ضعیف است بنابراین امیدی به مداخله بیش‌تر ائتلاف بین المللی در جنگ علیه داعش نیست.



سایت دبکا افزود: در سایه این ارزیابی‌ها امروز در برخی پایتخت‌های عربی حرف‌هایی شنیده می‌شود که کسی تا پیش از این جرات نداشت به زبان بیاورد و آن هم از برداشته شدن تحریم‌های بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و همکاری نظامی با آن علیه داعش است.



دبکا تاکید کرد: بنابراین هم اینک ثابت شده که سخن بشار اسد از ابتدای جنگ در سوریه درباره مبارزه با تروریسم و افراط گرایی درست بود و در صورتی که این سخنان اعراب از قالب اندیشه‌های مطرح به عمل مبدل شود ما به دنبال همه پرسی انگلیس شاهد زلزله‌ای سیاسی در خاورمیانه خواهیم بود.



گزارش این سایت اسرائیلی بیش‌تر از اینکه تحلیلی باشد حامی اطلاعاتی فاش نشده است بخصوص که رژیم آل سعود به رغم موفقیت در سرگردم کردن سوریه به مشکلات داخلی و دور کردن آن از نقش پیشگامانه خود در منطقه با بحران مالی و اقتصادی ناشی از حمایت‌های بی وقفه از گروه‌های تروریستی در سوریه روبرو است با وجود  اینکه عربستان در مدت اخیر تلاش می‌کند ایده تهدید خود توسط داعش را ترویج دهد.



اما امارات عربی متحده به رغم اینکه در طی بحران سوریه دنباله رو عربستان بود اما در بیش‌تر اوقات تلاش داشت همه پل‌های پشت سر خود را با دمشق خراب نکند، اما موضع بحرین در قبال سوریه نیز در گرو موضع ریاض است و همین قضیه در خصوص کویت صدق می‌کند اگرچه کویت خصومتی در حد عربستان از خود نشان نداد.



کشور عمان نیز در چندین مرحله به قصد پادرمیانی در بحران سوریه وارد عمل شد و به نسبت دیگر شیخ نشین‌ها میانه‌رو‌تر است بنابراین گزارش سایت عبری دبکا  نشان می‌دهد که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در نتیجه خسارات مالی و سرمایه گذاری زیان‌آوری که روی حمایت از تروریسم در سوریه داشتند در پس پرده زمزمه‌هایی در بین آنها جریان دارد.



طولانی شدن مدت حمایت مسلحانه از گروه‌های تروریستی و سرایت داعش به خارج از مرزهای سوریه و تهدید آن علیه بسیاری از کشورها خطر داعش را برای شیخ نشین‌ها نیز بیش‌تر کرده است همه این مسائل نشان می‌دهد که در برهه پیش رو زلزله‌ای سیاسی در منطقه که همانا چرخش به سوی بشار اسد است روی خواهد داد.
 
منبع: فارس

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها