نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. خرداد 1395 - 20:16
این پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین قادر هستند تا به‌طور زنده حمله تانک‌ها، فتح میادین بدست نیروهای جبهه مقاومت در سوریه و نابودی شهرها توسط تروریست‌ها را به مردم سراسر دنیا ارائه دهند.

به گزارش آفتاب جنوب،در کنار منازعات نظامی در سوریه، یک جنگ رسانه‌ای نیز وجود دارد به‌گونه‌ای که تروریست‌ها نیز سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه تبلیغات و جنگ روانی با انتشار مجلات، مستند، کلیپ صوتی و تصویری انجام داده‌اند. ورود ارتش روسیه به این جنگ که توانست موضع جبهه مقاومت را نیز تقویت کند، فقط به عرصه نظامی ختم نشد و آنها نیز هم‌زمان وارد جنگ رسانه‌ای نیز در این نبرد شدند.

نوآوری رسانه روسی

سایت گروه (russia works) که به زبان روسی است

گروه «راشا ورکس» (russia works) که زیر نظر شبکه دولتی تلویزیونی VGTRK روسیه فعالیت می‌کند، از اکتبر 2015 با سفر به سوریه آغاز به فعالیت کرده و با به پرواز درآوردن پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین (Droneبر فراز سوریه و تهیه کلیپ و فیلم‌های مستند به شهرت رسیده‌ است.

روسیه در حال حاضر از پهپادهای اطلاعاتی و رصدگر خود به عنوان ابزار توفیق و پیروزی در سوریه بهره می‌برد؛ اما استفاده از ابزارهای نوین تکنولوژی رسانه‌ای از نظر رسانه‌های روسی دور نمانده و این پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین (Drone) به عنوان ابزارهای فعالیت‌های اطلاعاتی (information activities) برای این رسانه‌ها کاربرد فراوان دارد.

نوآوری رسانه روسی

پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین، وسیله‌ای با بال‌های چرخنده است که نیروی پرواز آن به کمک سه و یا چهار (و حتی بیشتر) پروانه عمودی تأمین می‌شود و در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی داشته‌اند و در آینده‌ای نزدیک به یکی از عضو‌های جدا نشدنی از زندگی ما تبدیل خواهند شد

 

امروزه به واسطه فناوری‌های نوین و پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های گوناگون دانش و تکنولوژی صورت گرفته، موجب برقراری ارتباط میان این فن‌آوری‌ها و رسانه شده که بسیاری از رسانه‌های بزرگ دنیا نیز به دنبال این "نوآوری رسانه‌ای" هستند تا بتوانند سهم بیشتری از جنگ «روایت‌»ها را داشته باشند.

در سند استراتژی پنتاگون که در 2012 تنظیم شده، به جنگ «ایده‌ها» و «روایت‌ها» در عصر بی‌نظمی حاصل از اینترنت، اشاره شده است؛ جنگ روایت‌ها به این معنی است که چه کسی تعیین می‌کند مردم هنگامی که می‌خواهند بخوابند، به چه چیزی فکر کنند؟

 

 

 

 
 
 
00:0003:57

spaceplay / pause

 

qunload | stop

 

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

 

mmute

seek

 

 . seek to previous

12… 6 seek to 10%, 20% … 60%

 
نمونه‌ای از کارهای گروه (russia works)(دانلود)

 

 

گروه «راشا ورکس» نیز به‌منظور ایجاد نوآوری و ایده‌های جدید در کار خبری، وارد مسیر آینده اخبار از طریق سه مسیر درهم تنیده فناوری، داستان‌ها و مردم شده است.

البته کار رسانه‌ای در زمان شرایط جنگی اقتضائات خاص خود را می‌طلبد؛ برای نمونه پنتاگون در دکترین تهیه شده برای تیم‌های دوربین‌های نظامی (COMCAM) آورده است: «عکاسان نقش مهمی در پیروزی در جنگ‌ها دارند. آنها می‌توانند به‌طور بالقوه به اهداف سطوح عملیاتی، ملی و استراتژیک‌های صحنه جنگ دست یابند به گونه‌ای که منجر به کاهش ملزومات جنگی در بسیاری از شرایط می‌شود؛ علاوه بر این می‌تواند به پروپاگاندا و اطلاعات غلط و دروغین دشمن پاسخی متقابل دهد».

 

 

 

 
 
 
00:0001:19

spaceplay / pause

 

qunload | stop

 

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

 

mmute

seek

 

 . seek to previous

12… 6 seek to 10%, 20% … 60%

 

 

 

نمونه‌ای از کارهای گروه (russia works) (دانلود)

در هر صورت کارهای گروه «راشا ورکس» پاسخی به نیازهای مخاطب امروزی رسانه‌ها است که در فضایی سرشار از اطلاعات قرار گرفته و با نگاه به پیشرفت‌های نوین، توقعش بالا رفته است. راز موفقیت در عرصه رسانه، شناخت ذائقه مخاطب عصر کنونی است که فقط با تحول درکیفیت محتوا و در قالب "نوآوری و خلاقیت" می‌توان به آن پاسخ داد.

 

«راشا ورکس» با هوشمندی و با توسل به شبیه‌سازی این تصاویر با بازی‌های ویدئویی، سهم بزرگ از پیروزی‌های میدانی سوریه در برابر تروریست‌ها را به تصویر می‌کشد.

این پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین (Droneکه هزینه گزافی ندارند و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه هستند، با ارائه تصاویر «اچ‌دی» (HD) تصویر قدرتمندتر و قابل فهم‌تری از وقایع به مخاطب می‌دهند. این پرنده‌های کوچک بی‌سرنشین قادر هستند تا ‌به‌طور زنده حمله تانک‌ها، فتح میادین بدست نیروهای جبهه مقاومت و نابودی شهرها توسط تروریست‌ها را به مردم سراسر دنیا و مخاطبان مشتاق ارائه دهند.

 

 

 

 
 
 
00:0000:58

spaceplay / pause

 

qunload | stop

 

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

 

mmute

seek

 

 . seek to previous

12… 6 seek to 10%, 20% … 60%

 

 

نمونه‌ای از کارهای گروه (russia works) (دانلود)

اکنون رسانه‌های روسی و در راس آن‌ها «راشاتودی» (RT) به خوبی از این تصاویر استفاده می‌کنند؛ محصولات «راشا ورکس» نشان داد که در عصر حاضر و در نبرد رسانه‌ای، تا چه اندازه قابلیت "نوآوری رسانه‌ای" حائز اهمیت برای پیروزی در جنگ "ایده‌ها و روایت‌ها" است.

در واقع نوآوری، عملی کردن موفق ایده‌های خلاقانه در قالب محصولات یا خدمات است؛ موضوعی که جامعه رسانه‌ای کشور ما به‌ویژه در ارائه اخبار از فقر آن رنج می‌برد.کارهای «راشا ورکس» و امثال آن نشان می‌دهد که با هزینه کم هم می‌توان در کارزار رسانه‌ای جهان به جذب مخاطب مبادرت کرد.

 

 

 

 
 
 
00:0009:05

spaceplay / pause

 

qunload | stop

 

ffullscreen

shift + slower / faster

volume

 

mmute

seek

 

 . seek to previous

12… 6 seek to 10%, 20% … 60%

 
نمونه‌ای از گزارش خبری  (دانلود)
 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها