نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. فروردين 1395 - 9:09
در سفرهای نوروزی امسال بازهم جاده‌های پرپیچ‌وخم کهگیلویه و بویراحمد قربانی گرفتند تا بار دیگر به مسئولان هشدار داده و ضرورت تسریع در اتمام پروژه‌های راه‌سازی را یادآور شود.

به گزارش آفتاب جنوب،کهگیلویه و بویراحمد در دل کوه‌های زاگرس مرکزی قرار دارد و جاده‌های آن باید از دل این کوه‌ها بگذرند و اگرچه در عبور از این جاده‌ها طبیعت زیبای زاگرس جلوه گری می‌کند اما گاهی با حادثه‌ای همه این زیبایی‌ها به تلخی می‌گراید.

مردمان این دیار در روزگار کندی سرعت احداث جاده‌هایشان به دلیل کمبود اعتبار، که همه وجه ملی دارند و جنوب را به شمال متصل می‌کنند،  تنها عرق شرم می‌ریزند که این‌گونه باید مرگ هموطنانشان را در این جاده‌ها به تماشا بنشینند.

چهار خطه کردن محور یاسوج به سمیرم، احداث جاده پاتاوه به دهدشت، چهار خطه کردن محور بهبهان – گچساران به بابامیدان از مهم‌ترین پروژه‌های راه‌سازی است که چشم‌به‌راه کمک وزارت راه و شهرسازی‌ هستند.

مرگ۱۰ نفر در تصادفات جاده‌ای نوروز

به گفته رئیس پلیس‌راه کهگیلویه و بویراحمد، ۵۰ درصد از جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای استان در حوزه محور یاسوج به اصفهان بوده است.

منوچهر سیاهپور به خبرنگار مهر می‌گوید: در ایام نوروز جاده‌های این استان جان ۱۰ نفر از مسافران نوروزی را گرفتند.

وی می‌افزاید: در مجموع ۷۰ فقره تصادف فوتی، جرحی و خسارتی در محورهای برون‌شهری استان رخ‌ داده است که سه فقره از این تصادفات موجب مرگ ۱۰ نفر از سرنشینان خودروها و جراحت ده‌ها نفر شد.

وی از کاهش ۱۰ درصدی تصادفات فوتی در این ایام خبر می‌دهد و می‌گوید:  سال گذشته ۱۲ نفر طی ایام نوروز در تصادفات رانندگی در جاده‌های این استان جان باختند.

سیاهپور علت کاهش تصادفات در این ایام را حضور فیزیکی و مؤثر عوامل پلیس‌راه در محورهای ارتباطی استان، استفاده از تجهیزات الکترونیکی و رشد آگاهی خود مردم عنوان می‌کند.

وی می افزاید: در این مدت، سرعت و سبقت غیرمجاز و تجاوز و انحراف به چپ بیشترین تخلفاتی بودند که رانندگان در جاده‌های برون‌شهری استان مرتکب شده‌اند.

کاهش ۱۰ درصدی تصادفات فوتی و افزایش  ۶۰ درصدی تصادفات جرحی

رئیس پلیس‌راه استان می‌گوید: طی ایام نوروز تصادفات جرحی محورهای برون‌شهری استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است. بیش از ۳۷ درصد تصادفات استان طی این ایام به علت تجاوز و انحراف به چپ، ۲۷ درصد تخطی از سرعت مطمئنه و ۱۶ درصد عدم رعایت حق تقدم بوده است.

سیاهپور اضافه می‌کند: خودروهای سواری در ۷۹ درصد، موتورسیکلت‌ها در ۹ درصد وانت‌بارها در ۶ درصد تصادفات نوروز امسال استان نقش داشتند. عابران پیاده در ۱۶ درصد تصادفات استان نقش داشتند و ۲۷درصد از تصادفات استان از نوع واژگونی و خروج از جاده بوده است.

وی اظهار می‌کند: بیشترین تصادفات جرحی در این ایام در محور یاسوج به شیراز رخ داد و حوزه دهدشت نیز در مجموع بیشترین تصادفات خسارتی و جرحی را داشت.

وی می‌افزاید: ۳۳درصد تصادفات استان در حوزه دهدشت، ۲۷ درصد در حوزه گچساران و ۲۷ درصد در حوزه یاسوج بوده‌اند.

بیشترین تصادف فوتی در جاده یاسوج – اصفهان

اما رئیس پلیس‌راه استان می‌گوید: بیشترین تصادفات منجر به فوت در استان در ایام نوروز در محور یاسوج به اصفهان رخ‌داده است.

وی می‌افزاید: از تعداد ۱۰ فوتی در تصادفات جاده‌ای طی این ایام، پنج نفر در این محور جان‌باخته‌اند.

وی بر تعریض و چهار خطه کردن این محور پرترافیک در اسرع وقت و با تأمین اعتبارات مناسب تأکید می‌کند و می‌گوید: بیشترین تصادفات منجر به فوت در این محور رخ می‌دهد.

سیاهپور اظهار کرد: محور یاسوج به بابامیدان به‌عنوان یکی دیگر از محورهای پرترافیک استان در ایام نوروز، خوشبختانه هیچ تصادف منجر به فوتی نداشت.

وی بیان می‌کند: محور گچساران به باشت نیز از دیگر محورهای پرترافیک استان است که در این ایام سه نفر در پی تصادفات رانندگی در این محور جان باختند.

سیاهپور عرض کم جاده، پیچ و قوس‌های طولانی و غیراستاندارد، شیب‌های تند و دید کم رانندگان را ازجمله مشکلات این محور عنوان می‌کند.

وی تصریح می‌کند:  ۱۰۱ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان وجود دارد، که از این تعداد ۳۰ نقطه حادثه‌خیز در محور یاسوج به سمیرم است.

بحرانی‌ترین محور ارتباطی جنوب

به گزارش خبرنگار مهر، جاده یاسوج به سمیرم یا اصفهان که شاهراه ارتباطی و کریدور شمال به جنوب کشور است، به بحرانی‌ترین محور جنوب بدل گشته است.

مسافت جاده یاسوج به سمیرم ۱۶۴ کیلومتر است و تنها ۱۰۰ کیلومتر آن در حوزه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد بوده و بقیه جزئی از راه‌های استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان است اما همه این محور در هر سه استان وضعیت خوبی ندارد و قتلگاه خاموشی است که نوروز امسال نیز پنج نفر در این محور جان خود را از دست دادند.

جاده بابامیدان – یاسوج به سمیرم شهرها و بنادر جنوبی را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیک‌تر می‌کند و این یعنی همه، این راه نزدیک‌تر را برای سفر انتخاب می‌کنند و این جاده ترانزیتی هرروز بار سنگینی از تردد خودروهای سبک و به‌خصوص سنگین را تجربه می‌کند درحالی‌که ظرفیت این‌همه تردد را ندارد.

این جاده کوهستانی دوطرفه است و دارای پیچ‌های فراوان و خط سبقت کم و از طرفی عبور و مرور خودروهای سنگین و ترانزیتی در آن زیاد است و این باعث شده کریدور ارتباطی جنوب به شمال آبستن حوادث جاده‌ای شود.

کهگیلویه و بویراحمد کمترین طول بزرگراه در کشور را دارد

به گفته مسئولین استانی کهگیلویه و بویراحمد هزینه هر کیلومتر راه‌سازی در این استان سه برابر میانگین کشوری است و کوهستانی بودن کهگیلویه و بویراحمد موجب شده که هزینه راه‌سازی در این استان بالا باشد.

در محورهای حادثه‌خیز استان یکی از راهکارهای اساسی در کاهش تصادفات چهار خطه کردن جاده‌هاست و متأسفانه میزان جاده چهار خطه در این استان بسیار کم است.

به گفته معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد طبق استاندارها ۳۰ کیلومتر از ورودی مراکز شهرستان‌ها باید بزرگراه باشد.

پزمان نیک اقبالی می‌گوید: این استان نیازمند ۷۴۰ کیلومتر بزرگراه است و این در حالی است که تنها ۶۸ کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارد.

وی می‌افزاید: چهار خطه کردن جاده‌های استان یکی از راهکارهای اساسی کاهش تصادفات جاده‌ای در استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، در کهگیلویه و بویراحمد شش هزار و ۵۴۸ کیلومتر راه وجود دارد که از این میزان چهار هزار و  ۷۱۵ کیلومتر راه روستایی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی، ۵۰۵ کیلومتر اصلی و ۹۰ کیلومتر نیز بزرگراه است.

این روزها نه‌تنها کهگیلویه و بویراحمدی‌ها چشم‌انتظار احداث بزرگراه در این محور ارتباطی هستند بلکه بیش از آن‌ها بوشهری‌ها، بخشی از استان فارس و شرق خوزستان و در یک‌کلام نیمی از جنوب چشم‌به‌راه هستند تا با تکمیل این جاده، سایه مرگ از پیچ‌وخم‌های آن رخت بربندد.

بی‌شک توجه وزارت راه و شهرسازی به کریدور شمال به جنوب و اختصاص اعتباری ویژه به آن، به این پروژه جان می‌دهد تا جان نگیرد و رنج سفر را بر مسافران جنوب هموار کند.

 

بررسی مقایسه‌ای وضعیت تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان کهگیلویه و بویراحمد

بازه زمانی

۲۵ اسفندماه ۹۴ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۵

۲۵ اسفندماه ۹۳ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۴

تعداد تصادفات جاده‌ای

۷۰ فقره

اعلام نشده

تعداد کشته‌شدگان

۱۰

۱۲

تعداد مجروحان

۵۰

اعلام نشده

محورهای پرحادثه

یاسوج به اصفهان- گچساران به بابامیدان- گچساران به بهبهان

یاسوج به اصفهان- گچساران به بابامیدان- گچساران به بهبهان

دلیل عمده تصادفات

سرعت و سبقت غیرمجاز

سرعت و سبقت غیرمجاز

 

 

انتهای پیام/200

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها