نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. اسفند 1394 - 8:02
مروری کوتاه به زندگی و فعالیت‌های علمی، انقلابی وفرهنگی/
حجت الاسلام "سید علی متقی کاشانی" در یک نگاه
سید علی متقی کاشانی سالها درس خارج خود را از محضر حضرات آیات عظام آیت الله بهبهانی، آیت الله گلپایگانی ، آیت الله وحید ، آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) تلمذ و کسب فیض نمود .

به گزارش آفتاب جنوب ،مرحوم سید علی متقی کاشانی در سال 1317در شهرستان قمصر از توابع کاشان در خانواده ای مذهبی و روحانی دیده به جهان گشود . پدرش مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید نصر الله متقی قمصری کاشانی ،بزرگ و اجداد شریفش از سلسله جلیله روحانیت بودند.

 

وی در خانوادهای از تبار رسول الله(ص) تربیت یافت  تحصیلات دوران ابتدایی خود را در شهر قمصر و دوره متوسطه را در شهرستان کاشان به پایان رسانید.سپس وارد حوزه علمیه حضرت آیت الله یثربی قمصر شد و مقدمات را در حوزه قمصر گذرانید و بعد وارد پایتخت حوزوی ایران،  قم شدند .

 

سید علی سالها درس خارج خود را از محضر حضرات آیات عظام آیت الله بهبهانی، آیت الله گلپایگانی ، آیت الله وحید ، آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی (ره) تلمذ و کسب فیض نمود .

 

در حوزه از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و جزء مبارزین با رژیم منحوس پهلوی بود، جهت تبلیغات دین و نهضت امام خمینی (ره) از سال 42 ماموریت می یافت ، تا این که از سال 1351 به همین منظور به گچساران عزیمت و مدتی اقامت یافت ودرسال 1354 توسط ساواک رژیم پهلوی دستگیر و به آبادان و خرمشهر تبعید شد ، در آبادان و خرم شهر از فعالیت علیه رژیم کوتاهی نکرد ، لذا مجدداً وی به شهر درورد در استان لرستان تبعید کردند .

 

در آنجا نیز به فعالیت علیه رژیم پهلوی ادامه داد بالاخره ساواک تحمل شنیدن بیانات این سید جلیل القدر را نداشت و وی را ممنوع المنبر نمودند و به شهر قم بازگشت و مدتی وی را خانه نشین کردند.

 

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند ایران به رهبری امام خمینی (ره) به سخنرانی و ارشاد مردم پرداخت ، تا این که طی حکمی از سوی امام (ره) به امامت جمعه شهرستان گچساران در سال 1358 منصوب گردیدند و تا سال 1385 قریب به سه دهه فعالیت نمودندو با خطبه های روشنگرانه خود مردم این دیار را بصیرت بخشیدند .

 

وی خدمات شایانی را در شهرستان گچساران ارزانی داشتند از جمله تأسیس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) و بی بی حکیمه خاتون (س) ، بنای مسجد صاحب الزمان (عج) و بنای حسینیه مسجد صاحب الزمان (عج) ، بنای مصلای بزرگ امام خمینی (ره ) ، و بنای مجتمع مسکونی پنج طبقه طلاب.

 

از ویژگی های عالی ایشان ولایت مداری ، دیندری ، اخلاص ، مردم داری ، شجاعت ،تقوا و محب اهل بیت رسول الله علیهم السلام بود ، به نحوی که فرهنگ روضه خوانی را در منازل ترویج نمود و بالغ بر چهل سال مشغول به انجام تبلیغ ، ترویج و ارشاد مردم گچساران بودند .

 

از بدو شروع جنگ تحمیلی جزء یاران با وفا وبازوان با اخلاص سپاه و بسیج ،رزمندگان اسلام و خود پیشتاز جبهه های نور علیه ظلمت بود که به شهادت سردار خستگی ناپذیر 8 سال دفاع مقدس حاج علی فضلی پدر ی مهربان برای رزمندگان بود .

 

حجت الاسلام متقی کاشانی در کمک رسانی و تشویق عزیزان و تشکیل ستاد جبهه و جنگ در مسجد صاحب الزمان (عج) همت والا گمارد و از حمایت فرزندان دلیر رزمنده خود لحظه ای آرام ننشست ؛در پیگیری و احداث مساجد شهرستان مبادرت تام ورزید ، مردم را به اهداء موقوفات و احداث مساجد ، حسینیه و اماکن مذهبی و امور خیریه دعوت می نمود ، که آثار ما تأخر معظم له باقیات و صالحاتی برای خیرین منطقه شد تا این که یاور صدیق شهداء در 18 اسفند ماه 1392 در جوار شهدای گرانقدر گچساران آرمید.

یادش گرامی ،روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

 

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها