نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. بهمن 1394 - 9:25
دیپلماسی فعالی که در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته در سایت هایی که باید اخبار و فعالیت‌های این سفارتخانه را منتشر کند نمودی نداشته است و مشخص نیست سفارت خانه ها هزینه های خود را صرف چه اموری می کنند که توانایی به روز کردن یک سایت را ندارند.

به گزارش آفتاب جنوب،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ایران به جز تعدادی انگشت شماری از کشورها، در همه کشورها دارای سفارتخانه است و حتی در برخی از کشورها چندین کنسولگری در شهرهای مختلف آن کشور دارد.

هر کدام از این سفارتخانه ها یا کنسولگری های ایران در کشورهای مختلف دارای یک سایت رسمی هستند که زیر نظر وزارت امور خارجه فعالیت می کند.

بیش از 150 سایت زیر نظر وزارت امور خارجه کشورمان به عنوان سایت رسمی سفارت خانه ها وجود دارد که اسامی آنها در سایت وزارت امور خارجه آمده است.

نکته جالب در این میان فعالیت موثر این سایت ها به عنوان سایتی که وظیفه اطلاع رسانی به شهروندان ایرانی در سراسر دنیا را دارند است.

 

بسیاری از این سایت ها بیش از دو سال است که حتی به روز رسانی نشده اند و اخبار مربوط به آنها هیچ ارتباطی با فعالیت های سفارتخانه ندارد.

به عنوان مثال آخرین اخبار مربوط به سفارت خانه ایران در آرژانتین متعلق به ماه مبارک رمضان و اعیاد شعبانیه است.

 

برخی دیگر از این سایت ها نیز همچنان پیام نوروزی روحانی را به عنوان خبر برتر خود با عکس های بدون کیفیت در سایت بارگزاری کرده اند.

یکی از نکات قابل تأمل در این سایت ها نادیده انگاشتن نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی و اروپایی است؛ برخی از این سایت ها هنوز اقدام به انتشار نامه دوم نکرده اند و عده دیگری که این نامه را منتشر کرده اند حدود یک ماه بعد تنها به بازنشر این نامه اکتفا کرده اند.

 

در حقیقت سفارتخانه های ایران در کشورهای دیگر که می توانستند مهمترین پایگاه برای انتشار نامه های رهبری به جوانان و انتقال مفاهیم آن به جوانان غربی باشند، در این خصوص کوتاهی شدیدی کرده اند.

برخی از این سایت ها حتی به معرفی سرکنسول ایران در آن کشور یا شهر نیز نپرداخته اند و هنوز اطلاعاتی از این مقام مسئول در سایت آنها دیده نمی شود. به عنوان مثال هنوز نام کاردار موقت ایران در بحرین وارد نشده است.

این سایت ها که قرار است مشکلات شهروندان ایرانی در این کشور ها را حل کنند و سفارت های آنها با هزینه های گزافی در حال فعالیت در کشورهای مختلف هستند، حتی توانایی به روز کردن اطلاعات مربوط به سایت خود را نیز ندارند.

ضعف در اطلاع رسانی یکی از نکات مشهود در سایت های سفارت خانه های ایران است؛ به عنوان مثال مسائل مربوط به معلمان در امارات، اخراج کاردار ایران از بحرین، مرگ یک دانش آموز ایرانی در فرانکفورت و ... هیچ گونه بازتابی در این سایت ها نداشته است.

در حالی که داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی ایران می توانستند از خارج از کشور نیز در انتخابات شرکت کنند، اطلاعیه ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در نمایندگی های خارج از کشور تنها در 5 سایت از 150 سایت سفارتخانه های ایران در کشورها منتشر شده است.

 

 

برخی از سایت ها نیز بارها باید دوباره رفرش می شدند اما در نهایت بارگزاری نشده و مخاطب نمی تواند به اخبار آنها دسترسی پیدا کند.

در حالی که هزینه های زیادی در سفارت خانه های ایران در کشور های مختلف صرف می شود؛ سایت های آنها نشان می دهد که فعالیت‌های آنچنانی در این سفارت خانه ها صورت نمی گیرد.

دیپلماسی فعالی که در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته در سایت هایی که باید اخبار و فعالیت‌های این سفارتخانه را منتشر کند نمودی نداشته است و مشخص نیست سفارت خانه ها هزینه های خود را صرف چه اموری می کنند که توانایی به روز کردن یک سایت را ندارند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها