نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. بهمن 1394 - 13:08
این رسانه ها طی روزهای گذشته با استناد به اظهارات تند روحانی مدعی شدند که انتخابات جمهوری اسلامی ایران انتخاباتی فرمایشی است؛ ادعایی که همواره توسط این رسانه ها مطرح می‌شد و اکنون با سخنان رئیس‌جمهور با ذوق‌زدگی برای آن سند و مدرک نیز پیداکرده‌اند و آن را به‌طور جمعی منتشر و در جهت سمپاشی خبری و انحراف افکار عمومی از آن بهره‌برداری می‌کنند.

به گزارش آفتاب جنوب،خبرنگار  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته در حالی که رهبری حمایت های همه جانبه خود را متوجه شورای نگهبان کرده بود، روحانی در جمع فرامانداران و استانداران کشور عملکرد شورای نگهبان را زیر سوال برد و انتقاداتی را متوجه این شورا قرار داد.

اظهارات روحانی به خوراک خبری رسانه‌های بیگانه تبدیل شده است، به طوری که با گذشت چند روز از این اظهارات هم چنان تحلیل های زیادی بر روی سخنان وی نگاشته می‌شود.

این اظهارات در نخستین روزها مورد حمایت رسانه های معاند و ضد نظامی همچون صدای آمریکا، دویچه وله، بی بی سی، رادیو فردا و ... قرار گرفت و این رسانه به فراخور خط خبری خود قسمتی از سخنان روحانی را برجسته کردند.

روحانی در این همایش گفته بود کسی که می‌خواهد نماینده مجلس شورای اسلامی شود البته که باید به دین، اسلام متعهد باشد و التزام به قانون اساسی و ولایت داشته باشد و این از بدیهیات است، اما محیط زیست، صنعت، توسعه کشور، حل بیکاری و رکود نمی‌شود و آیا همه مشکلات کشور همین است؟

روحانی ادامه داد: قنبر پاک، متدین و مخلص و چرا امیرالمؤمنین قنبر را فرماندار یا استاندار نکرد؟ در حالی که سیاستمداری را فرستاد و حتی ایرادی هم که به وی داشت، به وی عتاب می‌کرد و نامه می‌نوشت و گاهی امیرالمؤمنین برای حل برخی مشکلات پیچیده افرادی را انتخاب می‌کرد که انسان تعجب می‌کند و این تعجب به خاطر آن است که انسان به همه زوایا آشنا نیست وگرنه مشخص است کار امیرالمؤمنین معلوم است که درست است.

رئیس جمهور در جایی دیگر در حمایت از جناح خاصی در کشور گفت: چرا در انتخابات آدرس غلط به مردم می‌دهیم و چرا دو اصل را چسبیده‌ایم و بقیه اصول را کنار قرار داده‌ایم. این افراد می‌خواهند در مجلس چه کنند؟ باید بهترین‌ها را به مجلس بفرستیم و در این شرایط منطقه و سیاست پیچیده جهانی و این دولت که با معضلاتی عجیب و غریبی روبه‌رو شده‌اند و کشورهایی که امروز با نفت اداره می‌شوند چه وضعی دارند؟

وی ضمن انتقاد از رد صلاحیت های صورت گرفته توسط شورای نگهبان اظهار داشت: همانطور که رهبری گفتند باید مر قانون انجام شود نه اینکه مر سلیقه انجام شود و من نمی‌دانم در این قانون اساسی، یهودی‌ها و زرتشتی‌ها هرکدام نماینده خود را دارند و این خیلی خوب است، اما مگر ما چند یهودی و زرتشتی در کشور داریم، حال جناحی که در این کشور جمعیت 7 یا 10 میلیونی دارد ما قانون اساسی را چگونه تفسیر می‌کنیم و چگونه اجرا می‌کنیم؟ چرا که اسم مجلس خانه ملت است و این خانه یک جناح نیست، بنابراین بگذاریم مجلس آینه ملت باشد.

جملات جنجالی روحانی از آنجایی که خط خبری رسانه های معاند نظام و روزنامه های زنجیره‌ای را پیگیری می کرد توانست پازل گردانندگان این رسانه ها را تکمیل کند.

این در حالی بود که روحانی در مرداد ماه سال جاری نیز با زیر سوال بردن نظارت ها توسط شورای نگهبان هجمه هایی را علیه این شورا انجام داده بود که در آن زمان نیز اظهارات روحانی به خوراک خبری رسانه‌های غربی تبدیل شده بود.

این رسانه ها طی روزهای گذشته با استناد به اظهارات تند روحانی مدعی شدند که انتخابات جمهوری اسلامی ایران انتخاباتی فرمایشی است؛ ادعایی که همواره توسط این رسانه ها مطرح می‌شد و اکنون با سخنان رئیس‌جمهور با ذوق‌زدگی برای آن سند و مدرک نیز پیداکرده‌اند و آن را به‌طور جمعی منتشر و در جهت سمپاشی خبری و انحراف افکار عمومی از آن بهره‌برداری می‌کنند.

این اظهارات روحانی با واکنش برخی از نمایندگان مجلس هم مواجه شد و آنها در نامه‌ای به شورای نگهبان، با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور تأکید کردند: دولت یازدهم به‌دنبال ایجاد مجلس دولت ساخته است.

در همین راستا تنها 3 روز بعد از اظهارات روحانی،  سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی سیستم انتخاباتی ایران را دارای مشکلاتی دانست که امکان برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه را تضعیف می کند.

در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر به موضوع تایید صلاحیت نامزدها از سوی شورای نگهبان اشاره شده و از این رو، روند انتخابات را دارای نواقصی دانسته که حقوق ایرانیان برای نامزد شدن را محدود کرده و برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه برای دوره بعد مجلس شورای اسلامی را در هفتم اسفند، دشوار می سازد.

در بخش دیگری از گزارش دیده بان حقوق بشر آمده است: شورای نگهبان از اختیاراتی برخوردار است که به آن اجازه می‏دهد نامزدهای انتخاباتی را حتی اگر بر اساس همان معیارهای تبعیض آمیزِ تدوین شده در قانون انتخابات، واجد شرایط شمرده شوند، رد صلاحیت نماید. در سال‏های ‏اخیر، شورای نگهبان گسترۀ «نظارت استصوابی»خود را با استفاده از اقدامات خودسرانه، افزایش داده است که از جملۀ آنها، استفاده ازاطلاعاتِ به دست آمده از منابعِ افشا نشده برای رد صلاحیت نامزدها است.

این رسانه ها همچنین تأکید کرده اند که رئیس جمهور ایران نیز به نظارت استصوابی و رد صلاحیت های شورای نگهبان معترض است و نسبت به آنها اعتراض کرده است.

این در حالی است که همه کشورها قوانینی را برای انتخابات در کشور خود وضع کرده‌اند و اجازه ورود افرادی که خارج از چارچوب منافع کشورشان فعالیت می کنند را به عرصه انتخابات نمی‌دهند و آمار ها همواره نشان داده است که میزان مشارکت در انتخابات در ایران از سایر کشورهای جهان بسیار بالاتر بوده است.

انتهای پیام/ط

دیدگاه‌ها

کسانی که به راحتی به مردم دروغ میگویند هرکاری که از دستشان بیاید برای تخریب دیگران از آن استفاده می کنند

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها