نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. آبان 1393 - 20:22
معاون سیاسی استاندار تهران، اعلام کرد که اقدامات استانداری برای برگزار کردن هر چه باشکوه تر انتخابات مجلس دهم آغاز شده است.

به گزارش آفتاب جنوب،

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، شهاب الدین چاوشی با حضور در غرفه ایسنا، در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با تاکید بر این‌که موضوع «انتخابات » در نظام سیاسی ما موضوعی کلیدی و یکی از اصلی ترین عوامل مشروعیت سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران است، به سازوکارهای برگزاری انتخاب ها در کشور اشاره کرد و گفت: سازوکارهای برگزاری انتخابات در قانون اساسی مشخص شده است و مطابق با این قانون یکی از اقدامات مهم استانداری ها در حوزه سیاسی برگزاری هر چه بهتر و باشکوهتر انتخابات ها است.

معاون سیاسی استاندار تهران با بیان این‌که باید در استانداری‌ها تلاش کنیم تا در روند انتخابات به گونه ای عمل کنیم که حقوق و رای مردم پاس داشته شود، اظهار کرد: باید برای برگزاری هر چه بهتر و باشکوهتر انتخاب ها و مشارکت گسترده مردم در استانداری تهران برنامه‌ریزیهای مدون و منظمی داشته باشیم.در همین راستا نیز اقدامات استانداری برای برگزار کردن هر چه باشکوه تر انتخابات مجلس دهم آغاز شده است.

وی تصریح کرد: در شورای راهبردی انتخابات مجلس در حال سازماندهی امور هستیم و امیدواریم که با مجموعه تجاربی که در گذشته وجود دارد، بتوانیم انتخاباتی بسیار خوب و شکوهمندتر در سطح کشور برگزار کنیم تا این انتخابات مکملی برای حماسه تاریخی گذشته که مقام معظم رهبری آن را حماسه سیاسی نامیدند، باشد و امور کشور با حضور گسترده مردم بیش از پیش سامان پیدا کند.

وی با بیان این‌که یک مرحله از روند برگزاری انتخابات مرحله اجرایی انتخابات است، گفت:‌زمان‌بندی مرحله اجرایی انتخابات سه یا چهار ماه قبل از زمان برگزاری انتخابات اعلام می‌شود و در این مرحله هیأت‌های اجرایی تشکیل و در تاریخ های مشخص از کاندیدا ها ثبت نام به عمل می‌آید.

وی اضافه کرد:‌ ما تا مرحله اجرایی اقدامات زیادی را باید انجام دهیم تا زمینه های مشارکت عمومی در عرصه انتخابات فراهم شود.

چاوشی همچنین با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت:‌احتمالا در این دوره چنانچه امکانات مالی دولت اجازه دهد بخش های عمده ای از کار انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود، چرا که برگزاری ماشینی انتخابات می‌تواند کمک بسیاری به ایجاد اعتماد عمومی در عرصه انتخابات مجلس دهم و همچنین انتخاب های بعدی داشته باشد.

وی با بیان این‌که برای برگزاری الکترونیکی انتخابات باید زیرساخت‌های فنی تا زمان انتخابات فراهم شود، خاطرنشان کرد: اطلاعی درباره این‌که که آیا این زیر ساخت ها تا زمان مورد نظر فراهم می‌شود، ندارم، اما نگاه هایی وجود دارد تا بتوانیم انتخاباتی با شکوه و بی مسئله برگزار کنیم.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات های مختلف در دوره‌های قبل اظهار کرد: مکانیزم برگزاری انتخابات در گذشته نیز مانند امروز بوده است، اما چون بیشتر اقدامات صورت گرفته در روند برگزاری انتخابات به صورت دستی انجام می گرفته است، برخی شبهات در بعضی از دوره ها به وجود آمده است، به همین دلیل چنانچه ما بتوانیم با الکترونیکی برگزار کردن انتخابات نواقص و ایرادات گذشته را برطرف کنیم ، انتخاباتی سالم تر و بهتر خواهیم داشت.

چاوشی در ادامه به بیان مراحل اخذ مجوز برای برگزاری جلسات و همایش های تشکل های سیاسی و احزاب فعال و قانونی در کشور پرداخت و گفت:‌ چنانچه احزاب و سازمان هایی که قانونی هستند و مجوزهای لازم را اخذ کردند و در چارچوب قانون احزاب فعالیت می‌کنند، بخواهند میتینگ‌هایی خارج از تشکیلات رسمی خود یعنی در محلی به جز محل تشکل خود برگزار کنند، باید ابتدا مطابق با مکانیزم های مشخص شده در خواست مجوز به فرمانداری های شهر خود بدهند .سپس فرمانداران هر شهرستان این درخواست ها را بررسی کرده و با هماهنگی اداره کلی سیاسی در استانداری ها مجوزهای لازم را صادر می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که احزاب قانونی برای برگزاری گردهمایی های خود با هیچ منع و محدودیتی مواجه نیستند، اضافه کرد: مراعات ضوابط و قوانین تنها معیاری است که در همه همایش ها باید از سوی متولیان اجرایی مراسم مورد تاکید و توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به همایش اخیری که حزب اعتماد ملی برگزار کرد و انتقادات وارده از سوی برخی تشکل ها و جناح ها به برگزاری این همایش، با بیان این‌که ما هیچ گاه وارد محتوای عملکرد گروه ها و احزاب نمی شویم، اظهار کرد: هر حزب مسئولیت کارش را بر عهده دارد و چنانچه حزبی از موازین قانونی عدول کرده باشد قطعا کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور برحسب وظایف و مسئولیت های که برعهده دارد رسیدگی های لازم را انجام می‌دهد.

چاوشی با تاکید بر این‌که در مورد همایش حزب اعتماد ملی هیچ تخلفی چه رسما و چه کتباً‌ به استانداری گزارش نشده است گفت:‌ احزابی که قانونی هستند در چارچوب قانون حق برگزاری همایش ها و میتینگ دارند. با این وجود طبیعتاً‌ با توجه به این‌که نگاه های مختلفی در جامعه وجود دارد و هر کس از زاویه دید خود به مسائل نگاه می‌کند، ممکن است از سوی عده ای ایرادی برای همایش هایی که گروه های دیگر برگزار می‌کنند، وارد باشد، اما باید تاکید کرد که مسئولیت این اظهارت برعهده دولت نیست.

وی خاطر نشان کرد :‌در یک جامعه مدنی متکثر و چند حزبی همه گروه های سیاسی باید بتوانند دیدگاه های خود را مطرح کنند و در نهایت افکار عمومی و مردم هستند که نسبت به عملکرد آنها پای صندوق های رای قضاوت می‌کنند.

چاوشی در ادامه صحبت های خود با اشاره به برگزاری بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها و نقش مطبوعات ورسانه ها در توسعه رسانه های کشور با بیان این‌که رسانه ها یکی از مهمترین ابزارهای توسعه سیاسی کشور هستند، گفت:‌ توسعه از هر نوع به ویژه توسعه سیاسی در جامعه مستلزم نگاه ملی است و با توجه به این‌که امروز بخش اعظمی از رسانه ها دارای چنین نگاهی هستند، برگزاری چنین نمایشگاهی می تواند فضایی برای افکار عمومی قرار دهد تا مردم با رسانه های مختلف آشنا شوند.
 

انتهای پیام/گ

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها