نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. شهريور 1400 - 9:49
قدمی گفت:خوشبختانه با وجود خشکسالی های حادث شده در سال آبی جاری ولی به دلیل ذخیره خوب سدکوثر شاید یکی از تنها مناطقی در استان بوده که تامین آب کشاورزی صورت پذیرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اسلام قدمی، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با صبح زاگرس،در خصوص آخرین وضعیت سد کوثر گفت:سد کوثر از برکات سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 73 است که تامین آب شرب بخش هایی از پنج استان جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان که از نعمت آب شرب بی بهره بودند، را تامین می کند.

 وی افزود:علاوه بر این نیز سدکوثر تأمین آب صنایع نفت و گاز و صنایع حیاتی کشور در این استان ها را به عهده دارد،اگرچه سد کوثر در سال 81 آبگیری شد،بنابراین در سال  آبی جاری (از ابتدای مهرماه تا پایان نیمه شهریور 1400) ایستگاه هواشناسی اختصاصی سد کوثر 405 میلیمتر بارندگی را ثبت کرده که باعث ورودی آب به میزان  353 میلیون متر مکعب به سد کوثر شد که 70 میلیون متر مکعب کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

قدمی گفت:هم اکنون حجم مخزن سدکوثر برابر 450 میلیون متر مکعب معادل 82 درصد گنجایش مخزن این سد است که از مدت مشابه سال قبل 8 درصد نیز کمتر است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان افزود: از کل آب خروجی 370 میلیون متر مکعبی، 133 میلیون متر مکعب برای آب شرب،46 میلیون متر مکعب برای کشاورزی،3 میلیون متر مکعب برای صنایع و 176میلیون متر مکعب رهاسازی آب برای کنترل مخزن  ، حقابه بران پایین دست و برای مصارف زیست محیطی صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد:خوشبختانه با وجود خشکسالی های حادث شده در سال آبی جاری ولی به دلیل ذخیره خوب سدکوثر شاید یکی از تنها مناطقی در استان بوده که تامین آب کشاورزی صورت پذیرفت.

قدمی درادامه اظهارکرد:با توجه به ذخیره خوب مخزن در اواخر سال آبی جاری (سال آبی از ابتدای مهرماه سال قبل شروع و در پایان شهریور ماه به اتمام می رسد) پیش بینی می شود در سال آبی آینده سد به تراز نرمال خواهد رسید که به جهت مدیریت مخزن امکان رهاسازی آب به جهت سیلاب های زمستانه دور از ذهن نخواهد بود.

انتهای پیام/

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها