نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. بهمن 1399 - 14:21
آنچیزی که در گچساران به رغم غوغاهای فراوانی که درباره زمین خواری مطرح می شود، شایدهمان اعطاء و واگذاری اراضی ملی تحت عناوین مختلف به برخی افراد سودجو ،منفعت طلب و بانفوذ در جهت اهداف و مقاصد سیاسی باشد که گلایه های شهروندان از این همه بی عدالتی در سال های اخیر را صد چندان کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، پدیده مذموم زمین خواری، کوه خواری و دست درازی به عرصه های منابع طبیعی که مقام معظم رهبری نیز برمبارزه جدی مسئولان قضایی با آن تاکید کرده اند، در سالهای اخیر از سوی افراد سودجو در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد نیز گسترش یافته است.

هرچند زمین خواری تا پیش از این به نوعی بیشتر از سوی افراد خاصی رواج داشت اما درحال حاضر در کارگروه های مبارزه با زمین خواری ردپای برخی مسئولان و مدیران دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد نیز پیدا شده که واکنش های زیادی را هم به همراه داشته است.

اگرچه زمین‌خواری در اصل تصرف غیرقانونی اراضی ملی و زراعی از سوی افراد سودجوست که این پدیده به عنوان یک معضل اجتماعی در سال‌های اخیر رو به افرایش گذاشته که بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور سالانه ۳۰ تا ۳۵ هزار مورد زمین خواری شامل تصرفات و تجاوزات در کشور رخ می دهد.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ جنگل ها و مراتع

 بنابراین در اواخر سال 93بود که با تاکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ جنگل ها و مراتع و همچنین معرفی پدیده زمین خواری، کوه خواری و ساخت و سازهای غیرقانونی به عنوان یکی از موضوعات رنج آور، این امر از اهمیت بیشتری برخوردار شد تا افراد متخلف نیز مورد تعقیب قضایی قرار گیرند.

با این تفاسیر، چند سالی است که روستائیان و مالکان مزارع اطراف گچساران همواره از تصرف عدوانی زمین‌هایی که قابلیت ساخت و ساز مسکونی و طرح های کشاورزی را دارند و یا در زمره اراضی ملی به شمار می روند، گلایه‌ دارند که طبق اظهارتشان در برخی موارد نیز تخلف هایی جهت رسیدگی به متولیان امر در دستگاه قضا نیز گزارش می‌شود .

پیامدهای ناگوار زمین خواری در گچساران

بنابراین در برخی مناطق و روستاهای این شهرستان برخی نهادها حتی حریم کوه را به صورت غیرقانونی تصرف و در آن محدوده اقدام به واگذاری زمین مسکونی به برخی افراد ذینفع کرده اند در حالی که اگر قبل از تصرف، از چنین اقدامات غیرقانونی جلوگیری شود علاوه بر صرفه جویی در بیت المال ، وقت دستگاه قضا نیز صرف رسیدگی به پرونده چنین مواردی هم نخواهد شد.

باید توجه کرد که پدیده زمین خواری و غصب غیرقانونی اراضی ملی به ویژه در مناطق روستایی دیار بام نفت ایران علاوه بر خسارت‌های زیانبار به روستائیان، پیامدهای ناگوار دیگری همچون رشد بی عدالتی اجتماعی،دگرگونی طبیعت، مهاجرت و اتلاف وقت دستگاه‌های دولتی و سیستم‌ قضایی برای رفع تصرف از این اراضی را به همراه خواهد داشت.

زنگ خطری برای تغییر بافت روستاها

امروزه تعدادی از اراضی روستاهای این شهرستان نیز در معرض تعرض افراد سودجو و سوء استفاده گرد قرار دارد به اعتقاد بسیاری از روستائیان اراضی ملی به بهانه طرح های کشاورزی و اشتغالزایی آنهم با زد و بندهای سیاسی_ انتخاباتی ، رانت و لابی گری در اختیار چنین افرادی قرار می گیرد که خود زنگ خطری برای تغییر بافت روستاها و دگرگونی کاربری زمین‌هایی است که اهالی روستا از آنها امر معاش می‌کنند و این امر سبب کمبود زمین برای جوانان بیکار روستا و گرانی بیش از حد قیمت آن در منطقه شده است.

در گزارش کمیسیون اصل 90 آمده است " زمین‌خواری، جرم پیچیده‌ای است که دست‌های زیادی در پس آن دیده می‌شود، برخورد قاطع قضایی می‌تواند این دست‌ها را قطع کند، هرچند به نظر می‌رسد نهادها و سازمان‌های دولتی بایستی در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمین‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمین‌خواران رها نشود."

زمین خواری در روستای چهاربیشه گچساران

نکته مهم و اساسی دیگر در بحث زمین خواری مبحث امنیت است، به این مفهوم که در هرجامعه ای امنیت اجتماعی،اقتصادی،  سیاسی، فرهنگی، بهداشتی،شغلی و...بسیار حائز اهمیت است اما نباید از امنیت حفاظت از مراتع، زمین و دارایی های ملی طبیعی یک منطقه نیز غافل شد.

به عنوان نمونه بحث زمین خواری در روستای چهاربیشه گچساران مدتی در صدر اخبار این استان قرار داشت،به نوعی بیان شده بود" که تپه‌ها و کوه‌های بالای روستا در حال خراش برداشتن و صاف شدن است و کوه‌خواری وحشتناکی دارد اتفاق می‌افتد‌ و چگونه مجوز تغییر کاربری مراتع و تپه‌ها و کوه‌ها به زمین‌هایی با قابلیت ساخت و ساز  مسکونی تبدیل شده است؟!".

افتضاح زمین خواری در گچساران

با این وجود یکی از مسئولین در گفتگو با این پایگاه خبری در این رابطه نیز گفته بود:برخی مسئولین دستگاه های متولی در قالب طرح هادی بنگاه املاکی بازکرده اند که زمین را تملک می کنند و هرجوری که می خواهند هم به فروش می رسانند، به نظر می رسد اداره متولی در چارچوب طرح هادی از منابع طبیعی این شهرستان زمین خریداری کرده است چرا که روستاهای نزدیک به شهر به تبع پیشرفت بیشتری نسبت به سایر روستاها دارند.

وی بازهم اضافه کرده بود شاید این موضوع  زمین خواری در قالب چند پرونده و آنهم مربوط به سال های گذشته باشد،اما می توان گفت که در این روستا افتضاح صورت گرفته است در حالی که افراد فقیر و تنگدست بسیاری در این روستا سکونت دارند اما زمین ها بعضا به افراد غیربومی و افراد خاص واگذار شده است.

نامه ای به دادستان گچساران

این در حالی است که رئیس منابع طبیعی گچساران در نامه ای(دیماه امسال) به دادستان این شهرستان می نویسد:"به استحضار عالی می رساند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان گچساران بدون اخذ هرگونه مجوز قانونی اقدام به تخریب و تصرف مساحت ۳۱۶۸۵/۴۸متر مربع از اراضی منابع ملی پلاک آبگرمو، چاهک، چهک (مازاد بر واگذاری طرح هادی)نموده ،لذا خواهشمند است دستور فرمایید تا جهت جلوگیری از تضییع حق و حقوق دولت و انفال عمومی نسبت به توقیف هرگونه عملیات اجرایی وفق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی اقدامات لازم و مقتضی مبذل، و در همین راستا متعاقبا پرونده تخلف تنظیم و جهت رسیدگی تقدیم حضور می گردد.

اگرچه اواخر مردادماه امسال بود که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، روند برخورد قانونی با متصرفان جنگل‌ها و مراتع در این استان را نسبت به سال‌های گذشته بی سابقه بیان کرد و گفته بود برای مقابله با شبهات " زمین خواری " واگذاری اراضی را به بخش خصوصی و افراد کمتر کرده‌ایم، و تلاش می‌کنیم اراضی مورد نیاز سرمایه گذاری با نظارت دستگاه‌های متولی را در استان جایگزین واگذاری اراضی به بخش خصوصی کنیم.

حکمتیان درادامه بر عزم جدی مقابله قانونی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با متخلفان در عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان خبرداد و یادآورشده شده بود که اجازه نخواهیم حقوق بیت المال توسط سودجویان پایمال شود!؟.

واگذاری زمین به "نور چشمی ها"

بنابراین چند روز پیش گزارشی از شائبه واگذاری زمین به "نور چشمی ها" در روستای اسلام آباد لیشتر این شهرستان روی خروجی رسانه ها قرار می گیرد که بازهم حکایت از دست های پشت پرده در این ماجرا را دارد، با این حال برخی از روستاییان گفته اند واگذاری زمین از طریق برخی نهادهای متولی آنهم به صورت ویژه تنها به افراد و لیدرهای انتخاباتی یک جریان خاص صورت گرفته است.

حیف و میل بیت المال به بهانه انتخابات

برخی از روستائیان هم بیان می کنند که بعضا در جریان انتخابات گذشته مجلس با خرید رای برخی افراد مبنی بر یک میلیون تومان هم مواجه بوده ایم، اما در سال های اخیر به نورچشمی ها علاوه بر پرداخت مبالغ هنگفت و امتیازات ویژه به نوعی زمین های چند هکتاری کشاورزی هم اعطا شده است و این موضوع نه تنها در اسلام آباد بلکه در بسیاری از روستاها و مناطق اطراف گچساران صورت گرفته که می طلبد دستگاه قضا به این همه بی عدالتی ها، تبعیض ها و حیف و میل بیت المال نیز ورود کند و پدیده زمین خواری را ریشه کن کند.

شدت برخورد با متجاوزان به بیت المال

با این وجود،فروردین ماه امسال بود که "حسن نگین تاجی" از شدت برخورد با متجاوزان به بیت المال در عرصه های ملی و منابع طبیعی و جنگلی استان گفته بود که هرگونه تجاوز به اراضی ملی و انفال، قطع درختان، بوته کنی، تصرف اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی زراعی جرم بوده و با آن به شدت برخورد می‌شود.  

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار کرده بود به کلیه رؤسای محترم حوزه های قضایی و دادستان های محترم اعلام شده که در راستای دستورالعمل‌های شورای حفظ حقوق بیت المال با هرگونه تعدی به انفال برخورد شود، به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز دستور داده شده در چهارچوب مقررات شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نسبت به هرگونه اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از دست اندازی به انفال و وقوع اقدامات مجرمانه از بین بردن جنگلها و مراتع برنامه ریزی و اقدام نمایند.

برای احقاق حق ورود خواهد نمود

با این حال نیز آبان ماه امسال،نگین تاجی به رسانه ها نیز گفته بود که دستگاه قضایی به عنوان مدافع حقوق جامعه اگر در جایی با کم‌کاری دستگاه‌های مختلف برای حفظ حقوق عامه برخورد کند از حالت انفعالی بیرون آمده، و برای احقاق حق ورود خواهد نمود؛ ورود دستگاه قضایی به برخی موضوعات نظیر منابع طبیعی، بستر رودخانه‌ها، تغییر کاربری اراضی، حوزه بهداشت، مباحث حقوقی تعارضات محلی و... سبب می‌شود که دستگاه‌ها نظارت پذیری بیشتری داشته‌باشند و با جدیت مسائل را پیگیری کنند.

تشکیل کمیته مرکزی مبارزه با فساد

اما دی ماه امسال بازهم "نگین تاجی" در بخش دیگری از سخنانش به بافت طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان سرزمین چهار فصل اشاره و تصریح می کند: جنگل‌های انبوه ،  بخشی از ثروت مهم  زاگرس در استان می باشد و جهت حمایت از این سرمایه ملی، به شدت با تخریب گران این عرصه برخورد می شود و در دستگاه قضایی به منظور برخورد با هرگونه زمین خواری کمیته مرکزی مبارزه با فساد تشکیل شده و دستگاه قضایی در استان به شدت با هرگونه زمین‌خواری، رانت و فساد متخلفان، در عرصه های منابع طبیعی و اراضی ملی، برخورد می کند.

این مقام قضایی با اشاره به مکلف بودن نهادهای متولی به انجام وظایف خود به طور دقیق و قانون مند، تاکید کرده که اگر نهادهای متولی در این زمینه، به وظایف قانونی خود در چارچوب قانون عمل ننمایند، زمینه تصرف اراضی ملی، برای افراد سودجو نیز فراهم می شود و اگر شخص یا افرادی بخواهند به بیت المال دست درازی و حقوق عمومی را ضایع کنند، به شدت با او برخورد می‌شود.


خط قرمز دستگاه قضایی؟

وی نیز گفته است که هرگونه تصرف در بیت‌المال، اراضی ملی و منابع طبیعی و محیط زیست و حوزه رودخانه‌های استان ، خط قرمز دستگاه قضایی بوده و به شدت با افراد سودجو و مدیران سهل انگار که بخواهند در برابر وظایف قانونی خود اهمال و کار شکنی کنند، به شدت برخورد خواهد شد.

رفع تصرف یک هزار و ۲۹۴ هکتار از اراضی ملی

اضافه براین نیز رئیس کل دادگستری استان در نشست کارگروه قضایی بزرگداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی از تشکیل قرارگاه مرکزی مبارزه با فساد در استان خبر می دهد و بیان می کند به منظور حفاظت از حقوق عامه و مبارزه با فساد در این قرارگاه، به شدت با فساد مبارزه می‌شود و بر اساس تلاش‌های انجام گرفته این کارگروه در سال جاری، تاکنون یک هزار و ۲۹۴ هکتار از اراضی ملی، منابع طبیعی، محیط زیست و در حوضه رودخانه‌های استان رفع تصرف شده است.

۱۱۶ هکتار از بستر رودخانه‌های استان آزاد شد

نگین تاجی با بیان اینکه هر یک از ادارات متولی در حوزه‌های آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست، اکنون خودشان برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی تلاش می‌کنند، اضافه کرده که در حوزه بستر رودخانه‌های استان تاکنون ۱۱۶ هکتار از بستر رودخانه‌های استان آزاد شده است و قرارداد واگذاری ۴۰۰ هکتار از زمین‌های ملی که طرح آن، توسط افراد مجری اجرایی نشده بود، لغو شد.

محکومیت تعدادی از مسئولین استان

وی از محکومیت تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی خبر داد و گفته برای تعدادی از مدیران، شهرداران و اعضای شورا‌های اسلامی شهرها، حکم محکومیت صادر شده و برخی نیز زندانی و تعدادی دیگر از این افراد، جریمه شدند.

واگذاری زمین به افراد سودجو

بنابراین آنچیزی که در گچساران به رغم غوغاهای فراوانی که درباره زمین خواری مطرح می شود، شایدهمان اعطاء و واگذاری اراضی ملی تحت عناوین مختلف به برخی افراد سودجو ،منفعت طلب و بانفوذ در جهت اهداف و مقاصد سیاسی باشد که گلایه های روستائیان و به تبع شهروندان این شهرستان در سال های اخیر را صد چندان کرده است.  

پدیده‌ای که نیازمند عزم همگانی است

به هر صورت زمین خواری پدیده ای است که همه بر سر مبارزه با آن اتفاق نظر دارند اما حقیقت این است در شرایطی که حتی تعریف مشخصی از این جرم ارائه نشده بازهم عزم عمومی مشخصی برای مبارزه با آن مشاهده نمی شود،متاسفانه پدیده زمین خواری محدود به منطقه یا بخش خاصی نیست و به اشکال مختلف نیز پراکنده شده است که به نظر می رسد ارائه یک طرح همه جانبه برای مبارزه با این پدیده شوم و همکاری نهادها و سازمان های درگیر در این خصوص ضرورتی است که باید هرچه سریعتر به آن توجه شود.

انتهای پیام/

 


دیدگاه‌ها

در جاده کمربندی به طرف بهبهان جنب تالار. مروارید دو هکتار زمین منابع طبیعی بر جاده اصلی را به آقای ... واگذار کردن یک نفر در جهاد دونفر در اداره ثبت اسناد دونفر در منابع طبیعی باایشان نهایت همکاری را داشتند لازم است دستگاه های اجرایی اقدام کنند وبا متخلفین برخورد قانونی به عمل اید
اداره ثبت گچساران درصد میگیرن وبدون قانون سند صادر می کنند
لطفاً پرونده‌های واگذاری چهار سال اخیر را بررسی کنید تا بفهمید چقدر منابع طبیعی حیف میل شده البته با همکاری کارمندان خصوص آقای د و ن و ع در گچساران
گفتند که بیضا حاضر تی نه هر حاضره. ...دیوارهایی که زمینها را محصور کرده اند که معلوم .افراد و مالکیت آن هم معلوم .جاده بهبهان گچساران ...حرف فایده نداره. عمل عمل عمل ....و برخورد قانونی .و برگرداندن منابع ملی ...کرایه داده اند ماهی چند ده میلیون پول می گیرند آیا این عدالت است .دادستان محترم از شما انتظار می رود اقدام انقلابی بفرمایید .برادران امنیتی چرا سکوت کرده اند .سازمان های منابع طبیعی و آبخیزداری و جهاد و کشاورزی و...چرا سکوت ؟؟، آلله اکبر

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها