نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. بهمن 1398 - 1:11
تحلیل متفاوت انتخابات گچساران با رویکرد نبرد شعارهای تبلیغاتی:
نبرد و تقابل انتخاباتی مجلس یازدهم در گچساران و باشت/ قیام برای پایان تبعیض و بی‌عدالتی
نبرد و تقابل انتخاباتی مجلس یازدهم در گچساران و باشت، چنان گرم و پرشور شده است که شعارهای انتخاباتی و تبلیغاتی جای برنامه و سیاست‌های آینده کاندیداهای مجلس را گرفته‌اند و البته اکثریت شهروندان این دو شهرستان به سمت شعارهای منتقد وضعیت کنونی متمایل هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اسلام ذوالقدرپور،فعال سیاسی و فرهنگی گچساران در مطلبی در خصوص تحلیل انتخابات مجلس98 حوزه انتخابیه گچساران و باشت نوشت:یکی از مهم‌ترین جلوه‌های یک انتخابات و به خصوص تبلیغات انتخاباتی را می‌توان رقابت بر اساس برنامه‌ها و شعارهای رقیبان انتخاباتی دانست که هرکدام سعی دارند تا برنامه و شعاری بهتر و تأثیرگذارتر بر اذهان عمومی شهروندان انتخاب نموده و با استفاده از همین برنامه یا شعار در افکار عمومی نیز نفوذ نمایند. 

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، این برنامه‌ها و به خصوص شعارهای انتخاباتی هستند که نقشی اساسی در رقابت‌ها داشته و شهروندان را به سوی صندوق‌های رأی یا انتخاب یک نامزد خاص، هدایت نموده و سرنوشت انتخابات را مشخص می‌نماید.

در ایران نیز علی‌رغم کم‌توجهی به برنامه‌ها و سیاست‌های آینده‌نگر نامزدهای انتخاباتی، اما شعارهای انتخاباتی از جایگاه و تأثیرگذاری بسیار بیشتری برخوردار هستند.

در دو شهرستان گچساران و باشت طی چند ماه اخیر که انتخابات مجلس یازدهم به صورت تبلیغات نامحسوس شروع شده و اکنون اوج گرفته است، نامزدهای اصلی این دوره از انتخابات مجلس، شعارهایی مطرح نموده و هواداران آنها نیز بر این شعارها پافشاری می‌نمایند.

غلامرضا تاج‌گردون: ادامه مسیر توسعه

سید قدرت‌الله حسینی: پایان تبعیض و بی‌عدالتی - مباره با تبعیض

اردلان زینل‌زاده: عبور از وضع موجود

هومان عسکری: پایانی بر شعار

با توجه به آنچه تاکنون در فضای انتخاباتی باشت و گچساران رخ داده و بیشتر بر اعلام عدم صلاحیت غلامرضا تاجگردون و هومان عسکری و سپس اعلام تأیید صلاحیت این دو کاندیدا متمرکز بوده است، برنامه و سیاست آینده هیچ‌کدام از این چهار رقیب تاکنون اعلام نشده است و تنها شعارهای آنان است که می‌تواند مبنای تحلیل برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی آنان در آینده و البته بنیان تحلیل وضعیت کنونی رقابت‌های انتخاباتی دو شهرستان قرار گیرد.

یکم - غلامرضا تاج‌گردون و تشویش عدم اعتماد شهروندان به شعار ادامه مسیر توسعه:  غلامرضا تاجگردون که طی دو دوره اخیر (مجالس نهم و دهم) نماینده باشت و گچساران بوده‌اند، این‌بار برای جلب نظر و جذب آرای شهروندان دو شهرستان با شرایط بسیار متفاوت و البته سختی روبرو هستند.

در میان چهار کاندیدای اصلی انتخابات مجلس یازدهم در باشت و گچساران، غلامرضا تاج‌گردون تاکنون شعار اصلی خود را اعلام ننموده و گویا همچنان سعی دارد تا با شعار توسعه یا ادامه مسیر کنونی توسعه و تکرار آن به جذب آرای شهروندان اقدام نمایند.

اما این شعار تکراری و تکرار این شعار را می‌توان یک سیاست ناکارآمد دانست، زیرا هیچ برنامه و سیاستگذاری مدون و آینده‌نگری همراه با این شعار به شهروندان ارایه نشده است تا بلکه شهروندان بتوانند با بررسی آن برنامه و سیاستگذاری، به آقای تاجگردون رأی بدهند.

غلامرضا تاجگردون سعی دارد تا با استفاده از همین شعار تکراری "توسعه" که مبنای علمی و فکری قوی آن را پشتیانی نمی‌کند و بیشتر به صورت توسعه خصوصی و نوچه پروری بوده، شهروندان دو شهرستان گچساران و باشت را به سوی خود جذب نموده و بار دیگر وارد مجلس شوند.

دوم - سید قدرت‌الله حسینی‌پور و قیام علیه تبعیض و بی‌عدالتی:  یکی از برجسته‌ترین شعارهایی که در همه انتخابات‌های ایران موجب ایجاد موج‌های سیاسی و اجتماعی می‌گردد را می‌توان شعار " مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی " قلمداد نمود که سبب شده است تا این شعار همواره مورد پذیرش شهروندان قرار گیرد.

در این دوره از انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه باشت و گچساران نیز شعار " مبارزه با تبعیض و بی عدالتی" توانسته است موج بزرگی از احساسات ضد تبعیض و ضد بی‌عدالتی را بر علیه وضع موجود برانگیزد. این شعار طلایی که از سوی سید قدرت‌الله حسینی مطرح و طی چند ماه اخیر نیز به شدت پیگیری شده است، دارای پیام‌های بسیاری است، ازجمله اعلام ناخشنودی و نارضایتی شدید شهروندان از وضعیت کنونی دو شهرستان که این شعار در میان تمام اقشار و طبقات شهروندان دارای طرفداران بیشماری است.

شعار " مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی" سید قدرت‌الله حسینی، چنان گستردگی یافته است که بر نزدیک‌ترین مشاوران و سرسخت‌ترین طرفداران چند دهه اخیر خانواده تاجگردون نیز تأثیرگذاری شگرفی داشته و این شهروندان و مشاوران سابق طرفدار غلامرضا تاج‌گردون را به حامیان سید قدرت‌الله حسینی تبدیل نموده است!. 

سوم - اردلان زینل‌زاده و عبور از وضع موجود: شعار "عبور از وضع موجود" را نیز می‌توان در چارچوب اعتراض به وضعیت کنونی و نارضایتی شدید شهروندان از اقدامات و سیاست‌های غلامرضا تاجگردون نماینده 8 سال اخیر شهرستان‌های باشت و گچساران، دانست. 

با توجه به سوابق اجرایی آقای زینل‌زاده و بسیاری بداخلاقی‌های صورت گرفته علیه ایشان و فعالیت‌های اجرایی وی در شهرداری گچساران، شعار عبور از وضع موجود را می‌توان شعاری دانست که طرفداران خاص و بیشماری دارد. طرفدارانی که از وضعیت کنونی مدیریت اجرایی شهر گچساران و تقابل‌های گسترده شهردار کنونی و دفتر آقای تاجگردون نیز آگاهی داشته و نگران آینده شهر و زادگاه خود هستند.

البته شعار "عبور از وضع موجود" می‌تواند با ارایه و افشای اسناد برخی طرح‌های مهم شهرداری طی چند سال اخیر از سوی اردلان زینل‌زاده، وارد مرحله‌ای تاثیرگذارتر شده و آقای تاجگردون را با چالش‌های بزرگتری روبرو ساخته و بر شمار یاران شهردار سابق گچساران نیز بیافزاید. 

چهارم – هومان عسکری و پایانی بر شعار:  شهروندان قشقایی گچساران و باشت که دارای روحیه مشارکت‌جویانه قوی در انتخابات هستند، برای مجلس یازدهم به حمایت از هومان عسکری پرداخته‌اند که دارای شعار "پایانی بر شعار" می‌باشد.

شعار اعلامی از سوی کاندید شهروندان قشقایی گچساران را نیز می‌توان یکی دیگر از محورهای اصلی انتقاد از وضعیت کنونی این حوزه انتخابیه محسوب نمود که بر ناخشنودی و نارضایتی شدید و گسترده شهروندان ترک قشقایی گچساران از دوران نمایندگی آقای تاجگردون دلالت دارد. نارضایتی گسترده قشقایی‌ها که پیامد تبعیض‌های مختلف و حتی برخی اهانت‌ها به این شهروندان طی چند سال اخیر بوده است و اکنون با شعار پایانی بر شعار، در واقع کنایه‌ای سنگین به شعارهای رنگانگ نماینده کنونی مجلس زده شده است.

نبرد و تقابل انتخاباتی مجلس یازدهم در گچساران و باشت، چنان گرم و پرشور شده است که شعارهای انتخاباتی و تبلیغاتی جای برنامه و سیاست‌های آینده کاندیداهای مجلس را گرفته‌اند و البته اکثریت شهروندان این دو شهرستان به سمت شعارهای منتقد وضعیت کنونی متمایل هستند و به شدت بر اصل تغییر و بهبود شرایط بحرانی کنونی دو شهرستان اصرار و پافشاری می‌نمایند.

در حالی که غلامرضا تاج‌گردون و برخی طرفداران ایشان همچنان بر برنامه‌های ذهنی و شعاری توسعه و ادامه مسیر توسعه اصرار دارند، اکثریت شهروندان گچساران و باشت با سه کاندیدای دیگر این دوره از انتخابات یعنی: سید قدرت‌الله حسینی، اردلان زینل‌زاده و هومان عسکری همراه شده و اصرار بر تغییر وضعیت کنونی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... دو شهرستان دارند و معتقدند که باید به تبعیض، بی‌عدالتی، ناکارآمدی و نابسامانی کنونی پایان داده شود.

وضعیت غلامرضا تاجگردون در شرایط کنونی و طی چند هفته اخیر آشفته و نگران کننده بوده است، این آشفتگی  که ناشی از نارضایتی طیف گسترده‌ای از طرفداران تاجگردون است، پیامد ناکارآمدی برنامه‌ها و شعار توسعه ایشان بوده که اکنون حتی طرفداران و حامیان نماینده را نیز به اعتراف و اقرار به وجود و تثبیت تبعیض و بی‌عدالتی طی دو دوره اخیر نمایندگی آقای تاجگردون وادار نموده است.

بنابراین با بررسی شعارهای انتخاباتی و تبلیغاتی انتخابات مجلس یازدهم در گچساران و باشت به خوبی می‌توان نبرد و پیکار جبهه حفظ وضعیت کنونی با جبهه تغییر و بهبود وضعیت کنونی را مشاهده نمود که البته اکثریت شهروندان نیز خواهان تغییر وضعیت کنونی بوده و طرفدار قیام برای پایان تبعیض و بی‌عدالتی حاکم هستند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها