نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. آذر 1397 - 19:11
گچساران میزبان صدها قطعه پرنده مهاجر شد؛
آبگیرهای بام نفت ایران میزبان مهاجران سیبری+تصاویر
با گذشت حدود سه ماه از فصل پاییز و سرد شدن مناطق شمالی، کوچ پرندگان مهاجر از سیبری به زیستگاه های کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده که تا بهارادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،منوچهر بادام فیروز، معاون فنی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد درگفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان مناطق سیبری به آبگیرهای این استان،گفت:پرندگان مهاجر سیبری و آسیای میانه در آبگیرها و سواحل رودخانه‌های این استان فرود آمدند و تا پایان فصل زمستان اقامت خواهند داشت؛این پرندگان به دلیل یخبندان‌های سیبری به سواحل خوش آب و هوای کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه شهرستان گچساران پناه آورده‌اند.

وی افزود:پرندگان مهاجر از گونه‌های انواع لک‌ لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی، سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هستند.

بادام فیروز تصریح کرد: تعداد پرندگان مهاجر 400 قطعه در10 گونه مختلف برآورد شده که محل فرود این پرندگان سواحل سد کوثر، رودخانه خیرآباد و زهره در گچساران و سد مارون است ، سد کوثر میزبان بیشترین تعداد این پرندگان است.

وی اظهار کرد:این پرندگان تا نیمه نخست اسفندماه امسال در منطقه خواهند ماند و با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا به زادبوم‌های خود باز خواهند گشت؛ هم اکنون اعطای پروانه صید و شکار به متقاضیان در کهگیلویه و بویراحمد لغو شده است.

بادام فیروز گفت:نگهداری یا دست زدن به این پرندگان احتمال ابتلای به آنفلوانزای مرغی را به وجود می‌آورد درحالی که آنفلوانزای طیور یکی از بیماری‌های ویروسی مهم در پرندگان است که پرندگان آبزی وحشی می‌توانند بدون بروز علائم بالینی، ویروس عامل بیماری را با خود جابجا کنند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمداظهارکرد:مردم در صورت مشاهده پرندگان به‌ویژه گونه‌های مصدوم پس از پوشیدن دستکش آن را به محیط زیست تحویل دهند.

بادام فیروز افزود: مأموران حفاظت محیط زیست برای گشت زنی درمناطق زمستان گذرانی پرندگان مهاجر حضور دارند و در صورت شکار پرندگان با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

وی بیان کرد: این استان با آب و هوای مناسب و تالاب‌ها، آبگیرها و برکه‌های متعدد زیستگاه فصلی مناسبی برای انواع پرندگان است که 70 درصد آبگیرهای استان را پرندگان آبزی و بقیه را پرندگان کنار آبزی تشکیل می‌دهد.

گفتنی است کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار داردکه اختلاف دمای گرمترین و سردترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد به 30 درجه سانتیگراد می‌رسد که شهرستان گچساران از مناطق گرمسیری این استان است.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها