نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
29. آبان 1397 - 8:01
بارندگی های چند روز اخیر، موجب وارد شدن خسارت به 440 کیلومتر از جاده های عشایری در بیشتر مناطق کهگیلویه و بویراحمد و مسدود شدن این جاده ها شده است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،امروزه بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که باید جدای از سیاست ها و استراتژی های کلان توسعه، به طور ویژه ومشخص به امر توسعه روستاها و ریشه کنی فقر گسترده ای که بر آنها حاکم است، پرداخته شود. چرا که کمبود درآمد جامعه روستایی و نیز کمبود امکانات اجتماعی موردنیاز روستاها ازجمله خدمات بهداشتی، آموزشی، بیمه و تامین اجتماعی، خطوط ارتباطی، امنیت، آب آشامیدنی، سوخت، برق و... واقعیتی عریان و ملموس است.

 معضلات زندگی روستایی و عشایری

در مقابل هم، اگرچه بسیاری از دولت ها، برنامه های گسترده و پرهزینه ای را برای بهبود این زیرساخت ها انجام داده اند، اما شواهد نشانگر آن است که این امر به تنهایی نتوانسته است معضلات زندگی روستایی و عشایری را حل کرده و آنان را از فقر برهاند و سیل مهاجرت از روستا به شهر را کاهش دهدوفرار از این شرایط، توجه عمومی به توسعه پایدار در روستاها و همکاری و همیاری عوامل دولتی و غیردولتی را در کنار مردمان جوامع روستایی طلب می کند.

 راه روستایی وعشایری یکی از مهمترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه مناطق روستایی ایفاء می کند، به طوری که از آن به عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می کنند،جاده ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی، عامل اصلی جابجایی مسافران و پیوند دهنده مناطق روستایی و شهرها هستندچراکه راه ها باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی خواهند شد.

خسارت باران به زیرساخت های عشایری

یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی در یک منطقه ، وجود شبکه حمل و نقل و جاده های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم یک منطقه است که به گفته بسیاری از کارشناسان تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر می باشد و زمینه توسعه از جهات مختلف را فراهم می آورد.

قربان کرمی ،رئیس امور عشایر گچساران نیز در خصوص این مشکلات می گوید:براثر بارندگی شديد باران چند روز گذشته در اين شهرستان مبلغ 2 ميليارد و 300 ميليون ريال به زيرساخت های مناطق عشايری خسارت وارد شده است.

وی درادامه می افزاید:هرچند نزول رحمت آسمانی دراین شهرستان موجب خوشحالی عشایر این شهرستان شد،اما خساراتی هم درپی داشته است،خوشبختانه با بارش باران آبگیرهای مناطق عشایری همچنین سیل‌بندی‌ها خاکی، دره‌های فصلی و برکه‌های آب مورد نیاز دام عشایر با بارندگی اخیر در این شهرستان برای دام عشایری این منطقه تامین شد.

خسارت به 320کیلومتر راه عشایری

کرمی تصریح می کند:با توجه به بارندگی ‌های اخیر این شهرستان 320 کیلومتر از راه‌ها و پل عشایری در این شهرستان تخریب و نیاز به مرمت‌ داردکه  تعداد 9 دهنه پل و آبنما بر اثر بارندگی های شدید چند روز اخیر در این شهرستان تخریب شده است.

 رئیس امور عشایر گچساران ادامه می دهد: این راه‌ها در مناطقی دره‌یلا، باباکلان، آب گندی، چهار تنگ، گچ سیدعلا داد، خشاب و سدخاکی واقع شده است،در حال حاضر 975 کیلومتر راه عشایری در این شهرستان وجود دارد که بیش از نیمی از راه های عشایری مرمت و بهسازی شده است.

تلف شدن 32راس دام براثرصاعقه

وی با اشاره به تلفات دام در بارندگی اخیر این شهرستان تصریح می کند: تعداد 32 راس دام عشایری بر اثر بارندگی شدید و برخورد صاعقه تلف شدوهمچنین تعداد 28 تخته چادرو سرپناه  عشایری در مناطق عشایری این شهرستان بر اثر بارندگی شدید چند روز اخیر تخریب شده است.

کرمی اظهار می کند:به خطوط  لوله انتقال آب در منطقه عشایری به طول 4هزارو 500متر بر اثر بارندگی خسارت وارد شده ، ونیز براثر بارندگی شدید باران چند روز گذشته در این شهرستان مبلغ 2 میلیارد و 300 میلیون ریال به زیرساخت های مناطق عشایری خسارت وارد شده است.

87منطقه عشایر نشین درگچساران

وی می گوید:بیش از یک هزار و 869 خانوار عشایری با جمعیتی بیش از 10 هزار نفر در مناطق دریلا، آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری این شهرستان  سکونت دارند و شهرستان گچساران دارای  ۸۷ منطقه عشایرنشین  است.

کرمی می افزاید:سالانه 2 هزار و 700 تن گوشت قرمز، قریب بر 7هزار تن انواع مواد لبنی، 25 تن گوشت سفید و 150 تن پشم از محصولات عشایر این شهرستان است.

خسارت 13میلیاردی به جاده های روستایی

این درحالی است که رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای گچساران درخصوص مشکلات جاده های روستایی وعشایری این شهرستان می گوید:بدنبال بارش های اخیر و جاری شدن سیلاب در برخی محورها ،13 میلیارد ریال خسارت به راه ها و ابنیه فنی این شهرستان وارد شده است.

جعفر برکتی، می افزاید:بیشتر از 60کیلومتر از جاده های روستایی این شهرستان بر اثر بارندگی چند روز گذشته دچار خسارت شده که این میزان خسارت به جاده های گچساران- بابا کلان، رودبال، راه های روستایی کمبل، آب شیرین، جهاد آباد- نارک، بیزگه، دیل، آرو و نازمکان وارد شده است.

وی در ادامه بیان می کند:بارندگی سیل آسای چند روز گذشته 3 میلیاردریال به جاده جایگزین گچساران- باباکلان(تنگ دربه)، 2میلیارد ریال به جاده رودبال و 2میلیاردو 200 میلیون ریال به جاده کمربندی گچساران نیز خسارت وارد کرده است.

وی اظهارمی کند:همچنین 2میلیارد و 500 میلیون ریال به جاده روستایی کمبل - آب شیرین، یک میلیاردو 500 میلیون ریال به راه روستایی جهاد آباد - نارگ و بیزگه، 2 میلیارد ریال به جاده روستایی دیل، آرو و نازمکان خسارت وارد شد.

در مورد جاده باباکلان چیزی کم نگذاشتیم

برکتی درادامه می گوید:هم اکنون همه جاده های گچساران باز است که با تلاش شبانه روزی راهداران شهرستان و اجرای عملیات راهداری اضطراری نسبت به رفع انسداد در محورهایی که در پی بارندگی شدید دچار مشکل شده بودند ، اقدامات لازم انجام شد.

وی می افزاید: در چندروز اخیر روی جاده باباکلان و تنگه حادثه خیزچم شیر کارمی کنیم وبا وجود اینکه ارگان های دیگری مسئول مستقیم جاده باباکلان هستند اما به خاطر مردم تاکنون در مورد جاده باباکلان چیزی کم نگذاشتیم .

پاکسازی و بازگشایی جاده های روستایی

رئیس راهداری گچساران ادامه می دهد:جاده محدوده "تنگ دربه" ایرادات اصولی وجود دارد که با بارندگی موجب تخریب آسفالت می شود  وماتنها می توانیم به پاکسازی و بازگشایی درمواقع بحران اقدام کنیم که هم اکنون نیز محور باباکلان تردد ازآن جریان دارد وعلاوه بر جاده باباکلان روی چند کیلومتراز جاده میشان را نیز عملیات پاکسازی انجام دادیم

آسفالت 65کیلومتر از راه های روستایی

هرچند در ادامه رئیس راه و شهرسازی گچساران با اشاره به آسفالت راه های روستایی این شهرستان می گوید:65 کیلومتر از راه‌های روستایی این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون با 65میلیارد ریال اعتبار روکش آسفالت شد.

اسماعیل احمدی می افزاید: با اجرای این طرح‌ها تاکنون راه‌های بیش از 15 روستا از جمله خیرآباد، بیدزرد، کلاغ نشین و رودبال آسفالت شده است وپنج کیلومتر راه روستایی این شهرستان تا پایان امسال آسفالت خواهد شد.

احمدی گفت:هم اکنون هشت طرح راهسازی با اعتبار 2 هزار و 500 میلیارد ریال در گچساران در دست اجراست که این طرح‌ها به طور میانگین 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارندکه چهار خطه دوگنبدان، خیرآباد به بهبهان، دوگنبدان به آبریگون، گچساران، پازنان به رگ سفید از مهمترین طرح‌های در دست احداث این شهرستان است.

خسارت به 440کیلومترازجاده های عشایری استان

جدای از این موارد مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد نیز دراین خصوص گفت: بارندگی های چند روز اخیر، موجب وارد شدن خسارت به 440 کیلومتر از جاده های عشایری در بیشتر مناطق این استان و مسدود شدن این جاده ها شده است .

مجید علی پوراظهارکرد:همچنین در بارندگی های چند روز گذشته 9 حلقه پل و آبنما و بیش از چهار هزار و 500 متر لوله انتقال آب در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد تخریب شدند.

وی افزود:تاکنون میزان خسارت وارده به جاده ها و ابنیه های مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد چهار میلیارد و 200 میلیون ریال برآورد شده است که عملیات بازگشایی جاده های عشایری این استان پس از اتمام بارندگی ها با استقرار 6 دستگاه لودر در مناطق مختلف آغاز شده و هم چنان ادامه دارد. 

62راس دام تلف شدند

وی تصریح کرد:در بارش های چند روز گذشته 62 راس دام عشایر تلف و 28 سرپناه و چادر در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد تخریب شدند.

172 کیلومتر راه روستایی آسفالته، 52 کیلومتر بزرگ راه، 125 کیلومتر جاده فرعی، 45 کیلومتر جاده اصلی در گچساران وجود دارد.جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد با یک‌میلیون رأس دام سبک و سنگین، 35 درصد صنایع‌دستی شامل 10 هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کنند.

12 درصد از جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعیتی معادل 70 هزار نفر عشایر هستند،هشت ایل بومی و سه ایل غیربومی با 13 زیست‌بوم در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها