نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. آبان 1397 - 19:01
به بهانه درگذشت "فرهادگرگین پور"ا/
کوچ ابدی برفراز موسیقی ایل قشقایی+تصاویر
این هنرمند محبوب موسیقی کشورمان در عین نابینایی خدمات ارزشمندی را به جامعه موسیقی انجام داد که از آن جمله می‌توان به تولید چندین آثار موسیقایی در حوزه موسیقی قشقایی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،زنده یاد "فرهاد گرگین پور" در سال ۱۳۲۷ در شیراز متولد شد و  فرزند "حبیب‌خان گرگین‌پور" از بزرگان موسیقی قشقایی بود که فراگیری موسیقی را از کودکی آغاز کرد و بعد از سال‌ها آموختن در محضر استادان بزرگ موسیقی، عمده تمرکز خود را روی نوازندگی آکاردئون بنا نهاد و در این سال‌ها آنچنان این ساز را در موسیقی قشقایی به کار گرفت که نوازندگی این ساز جزو فرهنگ موسیقایی قشقایی شد.

وی تحصیلات ابتدایی را در روستای زنجیران از توابع فیروزآباد به پایان رساندو نیزتحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۴۸ آغاز کرد ، با اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی در تهران استخدام آموزش و پروش و بعد در دانشگاه های آباده مشغول به تدریس شد.

این استاد مسلم موسیقی(ساز آکاردئون) و فرهنگ قشقایی از کودکی دید کاملی نداشت و اشیا و اشخاص را به طور دقیق نمی توانست تشخیص دهد، تا سن ۲۱ سالگی به کمک عینک می دید وهمچنین می خواند و می نوشت اما به تدریج از میزان دیدش کاسته شد تا اینکه در سن ۵۰ سالگی بینایی خود را به طور کامل از دست داد.

دکتر گرگین پور در مورد لقب روشندلی به نابینایان گفته بودکه حتی کسانی که بینایی کامل دارند می توانند با چشم دل به پیرامون خود بنگرند و برای دیدن دنیا با چشم دل ، می توان نابینا هم نبود،به همین جهت من معتقد نیستم که کلمه روشندل را به جای نابینا به کار ببرند،چون انسان بینا نیز می تواند مانند انسان نابینا روشندل باشد یا تیره دل.

وی در طول این سالها همواره جایگاه فعالیت و دروس علمی برایش در اولویت بود در این مدت مقالات و کتابهایی به به چاپ رسانده بود،مقالاتی که در برخی از جراید کشور از جمله "رشد ادب فارسی"که ویژه دبیران زبان و ادبیات فارسی است؛کتاب " از قاآنی تا توللی" که درباره برخی از نویسندگان و شاعران اقلیم فارس و کتاب"هنگام جدایی" که ترجمه گزیده اشعار میرزا مأذون شاعر شهیر قشقایی به فارسی است.

درباره فعالیت هنری زنده یادکه همان موسیقی است باید گفت:از کودکی پدر ومادرش و خانواده های آنان و هم ایلیان فراتر از حد تصور با موسیقی الفت داشتند، پدرش حبیب خان استاد مسلم سه تار بود و سپس برادر بزرگتر"فرود" که وی نیز استاد مسلم ویلن و کمانچه در زمینه موسیقی سنتی کشور و موسیقی ایل قشقایی است.

برادران کوچکتر الله قلی، مصطفی کمال و غلامعلی هر کدام در سازی یا سازهایی مهارت خاصی دارندو حتی مادرشان نیز با بسیاری از آهنگ های ایل آشنایی دارد .

دامون شش بلوکی پژوهشگر و آهنگساز موسیقی نواحی ایران در این خصوص می گوید:متاسفانه استاد گرگین‌پور بعدازظهر روز چهارشنبه نهم آبان بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستان نمازی شهر شیراز در سن هفتاد سالگی دارفانی را وداع گفت.

 به گفته شش‌بلوکی، او یکی از بزرگان موسیقی قشقایی بود که طی سال‌های متمادی خدمات ارزنده‌ای را به موسیقی این منطقه در حوزه‌های مختلف انجام داد.

وی ادامه می افزاید:این هنرمند محجوب موسیقی کشورمان در عین نابینایی خدمات ارزشمندی را به جامعه موسیقی انجام داد که از آن جمله می‌توان به تولید چندین آثار موسیقایی در حوزه موسیقی قشقایی اشاره کرد.

شش بلوکی بیان می کند: وی طی سال‌های اخیر در شهرهای مختلفی زندگی می‌کرد، اما این اواخر برای تدریس در دانشگاه، شهرستان آباده را برای سکونت برگزیده بود که در همین ایام نیز دست از کار و تلاش نکشید و همچنان در عرصه‌های مختلف موسیقی و ادبیات فعالیت های زیادی را انجام داد.

وی می گوید:استاد گرگین‌پور علاوه بر اینکه در جشنواره موسیقی معلولان حایز رتبه اول شده بود، در جریان بسیاری از فعالیت‌های حوزه موسیقی حضور موثری داشت و در این راه نیز خدمات ارزنده‌ای انجام دادو آخرین فعالیت وی نیز به حضور در یک فستیوال موسیقی در شهر سمیرم برمی‌گردد که از وی در مراسمی قدردانی شد.


گفتنی است این استاد پیشکسوت موسیقی قشقایی، چهارشنبه شب، نهم آبان، بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستان نمازی شهر شیراز دار فانی را وداع گفت،پیکر این هنرمند بزرگ موسیقی ایران زمین روز جمعه ۱۱ آبان در قبرستان شهر آباده به خاک سپرده خواهد شد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها