نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. مهر 1397 - 9:16
کارگرانی که دستشان به هیچ منبع درآمد دیگری بند نیست امروز با مسئله تأمین مایحتاج زندگی روزمره خود دست و پنجه نرم می‌کنند که به نظر می رسد کارگران سد به فراموشی سپرده شده اند و برای مسئولان اصلاً هم مهم نیست که کارگران سدماه ها حقوق دریافت نکرده باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،پروژه سد چمشیر که روزی قرار بود مرهمی بر زخم های کهنه اراضی تشنه گچساران و برخی شهرهای جنوبی کشورباشد امروز با مشکل بزرگتری دسته و پنجه نرم می کند، همان موضوعی که به گفته برخی مسئولان نباید هیچ مشکل مالی در پرداخت حقوق کارگران وجودداشته باشد،اما با این حال اکنون کارگران سدبیش از 10 ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

زندگی دردناک کارگران چمشیر

هرچند مسئولان همچنان نسبت به پرداخت به موقع حقوق کارگران سد چمشیربی توجه هستندکه متأسفانه اوضاع زندگی کارگران این پروژه بزرگ بسیار دردناک است و آن‌ها علاوه براواخرسال گذشته در سال جاری نیز هیچ حقوقی هم دریافت نگرده اند.

کارگرانی که فراموش شده‌اند

بسیاری از کارگران که دستشان به هیچ منبع درآمد دیگری بند نیست امروز با مسئله تأمین مایحتاج زندگی روزمره خود دست و پنجه نرم می‌کنند که به نظر می رسد کارگران سد به فراموشی سپرده شده اند و برای مسئولان اصلاً مهم نیست که کارگران سدماه ها حقوق دریافت نکرده باشند.

یکی ازاین کارگران سدچمشیرمی گوید:بیشتر کارگران متاهل و دارای فرزند هستند و تامین مخارج زندگی هم برایشان بسیار سخت است،چندسالی است که در این پروژه مشغول به کار هستند اکنون نمی دانند ادامه راه زندگی شان را چگونه بگذرانند.

وعده های که باد هوا بود

یکی از کارگران معترض می گوید:نمی‌دانیم جواب زن و بچه‌هایمان را با چه رویی بدهیم.وعده های مسئولین هم همه باد هوا بود،نزدیک به یکسال است که جیبمان خالی است و تنها خواسته ما از مسئولان این است که با توجه به مشکلات معیشتی و افزایش هزینه‌های زندگیمان، تمام تلاش خود را انجام دهند تا مشکلات منابع مالی و نقدینگی پروژه سد چمشیر برطرف شود و به کارمان بازگردیم.

تاجگردون کجای کار است!

یکی دیگر از کارگران می افزاید:یک ماه است وبه نوعی کل پروژه سد چمشیر تعطیل شده است و یکهزار نیروی فعال این سد در بلاتکلیفی و بیکاری به سر می برند،تعطیلی پروژه سد چمشیر نتیجه کوتاهی مسئولان است و شهری که نماینده اش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است چرا بایدبا چنین مشکلاتی دسته و پنجه نرم کند؟؟؟.

شکم سیر حال گرسنه را نمی فهمد

وی می گوید:اگر شما مسئولان یک‌ماه حقوقتان پرداخت نشود آن‌وقت وقوع اتفاق را درک خواهید کرد،هیچ شکم سیری حال گرسنه را نمی فهمد چرا این پروژه ملی باید با چنین معضلی روبرو شود،بیش از 10 ماه از حقوق معوقه کارگران شرکت سابیر می گذرد و این در حالی است که سال جدید را با شرمندگی در کنار خانواده آغاز کرده ایم،تحمل سختی کار در گرمترین روزهای سال در چمشیر هیچ کارگری را به ستوه نیاورده اما بیکاری و دست خالی ،شرمندگی به بار آورده است.

شرمنده فرزندان سه قلویم شدم

این کارگر گچسارانی تصریح کرد:بنده با داشتن سه فرزند سه قلو مشکلات این قشر ضعیف را لمس می کنم ، قشری که جز کارگری هیچ منبع مطمئن مالی ندارند و عدم امنیت حقوقی و شغلی در برابر زحمات آنان بسیار ناامیدکننده است .

بی توجهی مسئولین تهران نشین

این درحالی است که فرماندارگچساران در خصوص مشکلات این سد گفته بودکارگران درخط مقدم اقتصادمقاومتی قرار دارند و باید شرایط برای آنها مساعد باشد ولی مسئولین تهران نشین سد به کارگران توجهی ندارند.

وی نیز بیان کرده بود که درجریان مشکلات کارگران سد چمشیر این شهرستان قراردارد،مسئولین سد درگچساران همه تلاش خود را کرده اند ولی مشکل اصلی به مسئولین تهرانی نشین این سد برمی گردد.

با این تفاسیر فرماندار گچساران درگفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی گفت:حقوق کارگران سد در حال ساخت چمشیر 10ماه پرداخت نشده و این سد400 میلیارد ریال بابت حق بیمه تأمین اجتماعی و دستمزد کارگران بدهکار است.

بدهی 500 میلیارد ریالی سد

عبدالرحیم رحیمی افزود:میزان بدهی شرکت سازنده سد به کارگران پیمانکاری 200 میلیارد ریال است که مجموع بدهی این سد ملی بیش از 500 میلیارد ریال است،پیشرفت فیزیکی این طرح 77 درصد است و تاکنون بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت سد چم شیر گچساران هزینه شده است.
رحیمی تصریح کرد:بیش از یکهزار نفر در این سد مشغول به فعالیت هستند،حجم کل مخزن این سد 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب با مساحت 51 کیلومتر مربع، طول دریاچه 48 کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را 604 متر است.

رحیمی بیان کرد:سه نیرو گاه 55 مگاوات و 2 نیرو گاه 5/5 مگاواتی هم اکنون در این سد در حال ساخت است که با بهره برداری از این طرح‌ها سالانه 482 گیگاوات انرژی در ساعت تولید می‌کند.

پیگیری مشکلات سد توسط استاندار

اگرچه علی محمد احمدی،استاندارکهگیلویه و بویراحمد در نامه‌ای به اردکانیان (وزیر نیرو) مشکلات سد چمشیر گچساران را به نوعی نیز پیگیری کرده که در بخشی از این نامه آمده است:مع الاسف به رغم پیشرفت فیزیکی ۷/۷۷درصدی این پروژه، عدم امکان پرداخت حقوق و مزایای ۱۰ ماهه اخیر قریب به ۱۰۰۰ نفر از کارگران، فعالیت این پروژه عملا متوقف شده است از این رو با توجه به ضرورت تسریع و تسهیل دستیابی به اهداف اصلی و جانبی احداث سد مذکور خواهشمند است دستور فرمایید جهت پرداخت حقوق و مزایای معوق ۱۰ ماهه پرسنل سد و مطالبات تامین اجتماعی نسبت به اختصاص و پرداخت حداقل ۵۰۰ میلیارد ریال به پروژه مورد اشاره اقدام لازم معمول گردد.

این درخواست که در تاریخ ۱۲ مهرماه امسال به دفتر وزارت نیرو ارسال شده در تاریخ ۱۴ مهرماه از سوی دکتر اردکانیان وزیر نیرو چنین دستوری داده شده است."جناب آقای دکتر نوبخت.با سلام.لطفا سریعتر بررسی و در دستور کار شورای اقتصاد قرار دهید".

این درحالی است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد درخصوص مشکلات سد چمشیرگچساران نیز می گوید:عملیات اجرایی سد مخزنی و نیروگاه چم شیر به عنوان بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی کشور هم اکنون با پیشرفت بیش از ۷۷ درصد به دلیل حقوق معوق ۱۰ ماهه یک هزار کارگر متوقف شده است.

علی محمد احمدی درادامه خواستار چاره اندیشی توسط مسئولان و متولیان امر بویژه مجموعه وزارت نیرو شده است و می افزاید: برای پرداخت حقوق معوقه کارگران این پروژه و همچنین مطالبات تامین اجتماعی اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

احمدی تصریح می کند:سد مخزنی و نیروگاه چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران واقع شده است،که این پروژه در صورت بهره‌برداری سبب ایجاد تحول در منطقه خواهدشد.

وی درادامه اظهارمی کند:ذخیره سازی، تنظیم و کنترل آب شناسایی شده در حوزه آبریز رودخانه محل احداث و بهسازی کیفیت آن، تولید انرژی برقابی به میزان حدود ۵۲۰ گیگاوات ساعت در سال و افزایش سطح زیر کشت از ۳۱ هزار هکتار به ۱۱۰ هزار هکتار از جمله مزایای اجرای این پروژه است.

نماینده عالی دولت در  کهگیلویه و بویراحمد بیان می کند:توسعه صنایع وابسته چون پرورش ماهی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه گردشگری و در نتیجه اشتغال زایی قابل توجه و افزایش کمی و کیفی سطح درآمد اهالی منطقه  نیز از دیگر مزایای تکمیل و احداث سد مخزنی و نیروگاه چم شیر است.

مزایای سد و نیروگاه چم شیر

هرچند تامین آب آشامیدنی و صنعت، بهره مند شدن ۱۱۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید۲۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.

سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلطکی (RCC) ایران است، این سد دارای ۲ میلیارد و ۳۰۰میلیون متر مکعب حجم مخزن،۱۵۵ متر ارتفاع، ۷۳۰ متر طول تاج و  هفت متر هم عرض تاج است.مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت. سدو نیروگاه چم شیر در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و برروی رودخانه زهره ساخته می شود.

تاکنون بیش از پنج میلیون متر مکعب حفاری، انفجار و سنگ برداری برای ساخت راه‌های دستری و محل سازه‌های اصلی طرح اجرا شده است،بیش از 2 هزار نفر در اوج فعالیت عمرانی در این سد مشغول بکار بودند که این تعداد در پایان سال 96 به یکهزار نفر رسیددر سال گذشته بیش از 300 نفر از کارگران این سد (تعدیل نیرو)از سوی پیمانکاران اخراج شدندکه با این تفاسیر امیدواریم مسأله امنیت شغلی و مطالبات کارگران به زودی حل شود.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها