نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. مهر 1397 - 18:19
بناهای ارزشمند تاریخی رها شده و یا در حال نابودی در گچساران وجود دارد که مرمت و احیای آن مساعدت و حمایت سرمایه گذاران خوش ذوق، هنر دوست و علاقمند به ماندگاری آثار تاریخی را می طلبد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،بناهای با ارزش تاریخی سرمایه‌ های گرانبهایی هستند که بشر از اعصار گذشته از خود بر جای نهاده و در طول زمان سعی در حفظ و حراست از آن کرده است تا این امانت به دست آیندگان سپرده شود،بناهایی که احداث آنها به دورانی باز می گردد که در ساخت آنها اصول و محاسبات عمرانی به شیوه هایی که امروز رایج است رعایت نشده و بر اثر عوامل مخل طبیعی با عملکرد آنی یا تدریجی و یا عوامل مخل انسانی به شدت دچار آسیب می شوند.

بنای تاریخی نمادی از هویت فرهنگی

هرچند این بناها نمادی از هویت فرهنگی و بقای مردم آن منطقه و همچنین بخشی از میراث ملت ایران محسوب می شوند،همچنین فقدان استراتژی نگهداری باعث می شود بلایای طبیعی بیشترین خسارت را برآثار فرهنگی و تاریخی وارد سازد.

این درحالی است که بناهای تاریخی گچساران یکی پس از دیگری در سراریزی تخریب قرار گرفته و این بناها که میراثی از گذشته های دور هستند در حال فراموشی بوده و هر کدام در انتظار مرمت نشسته اند؛بناهایی که رازهای نهفته از تاریخ پرشکوه ایران زمین را در سینه دارند امروز به حال خود رها شده و روز به روز بر وسعت تخریب آن ها افزوده می شود.

این بناها بر اثر عوامل انسانی و طبیعی یکی پس از دیگر تخریب می شوند و اگر برای نگهداری آن ها اقدامی نشود در آینده نزدیک این یادمان های تاریخی را باید در کتاب ها جستجو کرد،به تاکید کارشناسان، آثار و یادمان های تاریخی جزو شناسنامه و هویت هر سرزمینی به شمار می روند و حفاظت و حراست آنها از سوی همه به ویژه سازمان میراث فرهنگی امری ضروری است.

شهرستان گچساران دارای آثار تاریخی بسیار زیبا از زمان های گذشته است و 137اثرش در فهرست آثار ملی ثبت شده و هر کدام در نوع معماری خود بی نظیر هستندکه پل های تاریخی، گنبدها، کاروانسراها،قلعه ها، و دیگر بناهای تاریخی این شهرستان سالانه میزبان مسافران و گردشگران زیادی هستند که این آثار به جا مانده از دوران های گذشته توجه هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. 

کمبود اعتبارت بناهای تاریخی

با این تفاسیر سالهاست به دلیل کمبود اعتبارت بناهای تاریخی بیشتر از همیشه در معرض تخریب قرار دارند و انگار اول باید صبر کرد تا بنا کاملا تخریب شود و بعد از آن شاید فکری شود و اعتباری برای آن در نظر گرفته شود!.

 بناهایی که هر کدام معرف فرهنگ ، هنر و سلیقه مردمان عصرگذشته هستند و از زمان های قدیم تاکنون حفظ شده و ما نیز باید در حفظ آنها برای نسل های بعدی کوشا باشیم اما به دلیل نبود اعتبار ذره ذره بناهای تاریخی این شهرستان تخریب شده و شاید در سال های بعد نمای زیبایی از این آثار دیده نشود. 

مرمت و احیای بناهای تاریخی

حالا خطر نابودی و از بین رفتن بیخ گوش تک تک بناهای تاریخی دیار بام نفت ایران قرار دارد که در صورت عدم مرمت و بازسازی این آثار تخریب می شوند.

9بنای تاریخی گچساران درحال تخریب است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران در این خصوص می گوید: ۹ اثر تاریخی شامل کاروانسرا، قلعه، بناهای باستانی و پل در این شهرستان در حال تخریب است و نیاز به بازسازی و نگهداری دارد.

۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است

هومن عنایی، می افزاید:این آثار شامل اثر تاریخی کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه، کوشک گدنگون، گنبد لیشتر، گنبد باباکلان، پل خیری و محمد خان، قلعه شامبراکان و ده برج است.

وی تصریح می کند:برای بازسازی این تعداد اثر تاریخی بیش از۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است،۱۳۷ اثر به ثبت رسیده در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۷۰ اثر مربوط به دوره اسلامی است.


وی اظهارمی کند: ۳۶ درصد از بناهای تاریخی این شهرستان معادل ۵۰ مورد تاکنون تعیین حریم شده‌اند،پل خیری و محمد خان و قلعه باباکلان از مهمترین آثار به ثبت رسیده در دوره اسلامی است و کاروان سرای خان عوض صفوی، قلعه آرو کهنه و گنبد لیشتر از آثار به جامانده دوره قبل از اسلام در این شهرستان است. 

عنایی با اشاره به اینکه حریم بنای تاریخی به ماندگاری و حفاظت از آن کمک می‌کند،می گوید: این امر می‌تواند به رعایت اصول ایمنی در بناهای تاریخی و همچنین تهیه طرح‌های جامع توسعه این شهرستان کمک کند.

احیای آثار تاریخی به دست مردم
وی می افزاید:تعیین حریم بناهای تاریخی می‌تواند محدودیت‌هایی را برای ساخت و ساز در اطراف بناهای تاریخی ایجاد کند و یا کاهش دهد وسیاست اصلی اداره میراث فرهنگی نهادینه کردن فرهنگ حفظ و احیای آثار تاریخی به دست مردم است.

عنایی درادامه می گوید:مجموعه آثار تاریخی منطقه خیرآباد یادگار۳۵۰ سال شکوه و رونق اقتصاد کشور در ایران باستان است این اثر تاریخی شامل پل‌ها و چهارطاقی‌هایی برای سهولت عبورکاروانیان در جاده ارتباطی گچساران به بهبهان احداث شده بود.

دروازه تجارت ایران زمین

وی می افزاید:چهارطاقی خیرآباد بنا به اقوال مشهور آتشکده بوده است و پل‌ها نیز برای عبور آب، اسکان کاروان‌ها و تردد ساخته شده است،این سازه‌ها در جاده ارجان که دروازه تجارت ایران از خلیج فارس به جاده ابریشم بود زمان اردشیر بابکان احداث شده است.

بدون شک آثاری که امروز زبان گویای تاریخ هستند، اهمیت بسزایی در کشف حقایق دوران گذشته دارندبناهای تاریخی شرح حالی از جنگ ها، فتوحات، وقایع مهم تاریخی، نوع زیست و معیشت مردم در طبقه های مختلف اجتماعی، پوشاک و حتی آئین های مردمی در اختیار کاوشگران و علاقمندان به اثارگذشتگان قرار می دهد و به همین دلیل صیانت از این بناها که امروزه یکی از مناطق گردشگر پذیر در اقصی نقاط این سرزمین کهن هستند، اهمیت ویژه می یابد.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها