نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. مهر 1397 - 14:28
اگرچه جنگ آتش نشانان با آتش تمامی ندارد ،اما رشادت‌های آتش نشانان روایت های فراوانی دارد که خط بسیاری از این روایت ها را ایثار و از خودگذشتگی تشکیل می‌دهد.

به  گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،هفتم مهر ماه روزی است که به بهانه رشادت‌های آتش نشانان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شده است ؛ نهادی که نام آن همواره در کنار حادثه و اتفاق و رخداد شنیده می‌شود، آتش نشانانی که گرچه این‌گونه تصور می‌شود که فقط آتش است که آن را به حادثه می‌کشاند اما با مرور برخی از حوادثی که در جامعه رخ داده و یا در رسانه‌ها منتشر شده متوجه می‌شویم که این‌گونه نیست و هر جا حادثه‌ای رخ داده "۱۲۵" شماره‌ای آشنا برای حادثه دیدگان بوده است.

رشادت آتش نشانان دردفاع مقدس

سال 59 درست در همین روزبود که پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق از سوی دشمن بعثی مورد حمله هوایی قرار گرفت که پس از این اتفاق آتش نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شدند اما این بار آتش تنها دشمن آنها نبود، بلکه در حین اطفای حریق بار دیگر این پالایشگاه بمباران شد و تعداد زیادی از آتش نشانان در این حادثه به شهادت رسیدند.

روز ملی آتش نشانی و ایمنی

حدود ۲۰ سال پس از این اتفاق یعنی در سال ۷۹ ستاد هماهنگی امورایمنی آتش نشانی کشور پیشنهاد داد تا به بهانه این حادثه تلخ؛ هفتم مهر به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی نامگذاری شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز آن را تصویب کرد.

جنگ ناتمام آتش نشانان با آتش

اگرچه جنگ آتش نشانان با آتش تمامی ندارد و آنها وقتی در ایستگاه صدای آژیر را بشنوند لحظه‌ای را برای رسیدن به محل حادثه تلف نمی‌کنند تا هر چه زودتر برای نجات جان و مال مردم دل به حادثه بزنند،رشادت‌های آتش نشانان داستان‌های فراوانی دارد که خط بسیاری از این داستان‌ها را ایثار و از خودگذشتگی تشکیل می‌دهد.

شهادت 16آتش نشان درپلاسکو

۳۰ دی ماه سال ۹۵ هم یکی از همین داستان‌های قهرمانانه رقم خورد و زمانی که ساختمان پلاسکوی تهران در آتش می‌سوخت، نیروهای آتش نشانی دل به آتش زدند تا جان مردمی که برای حفظ مالشان اصرار به ورود به ساختمان گداخته را داشتند نجات دهندکه با ریزش ناگهانی ساختمان ۱۶ نفر از نیروهای آتش نشانی زیر آوار ماندند و شهید شدند.

عدم توجه به شرایط آتش نشانان

اگرچه حرفه آتش نشانی از مشاغل سخت و زیان آور است و با مقایسه شرایط حرفه‌ای شغل آتش نشانی در کشور با توجه به وضعیت دیگرآتش نشانان کشورهای پیشرفته، به فراهم آوردن امکانات و شرایط اقتصادی و روحی مساعد برای آتش نشانان توجه کافی نشده است.

انجام ماموریت های سخت و زیان آور

این درحالی است که آتش نشانان در هر مأموریت در معرض چندین عارضه از جمله عوارض ناشی از استرس رانندگی و ترافیک، اثرات دود وگازهای سمی در محل‌های عملیات، صدای آژیر، بلندگو و نور چراغ گردان، ترشح هورمون‌های دفاعی و آمادگی بدن در برابر حوادث، حرارت در محل حریق، تماس یا جذب مواد شیمیایی از طریق پوست، صدمات فیزیکی در حین انجام وظیفه و دریافت پرتوهای یون ساز و تشعشعات رادیواکتیویته قرار می‌گیرند و در هر حادثه به طور میانگین ۱۰ مورد از عوامل زیان آور را لمس می‌کنند.

علاقه حرف اول را می زند

کامبیز افشین پور،مسئول ایستگاه های آتش نشانی گچساران در گفت و گو با این پایگاه خبری با اشاره به عملکرد این سازمان دراین شهرستان می گوید:در واقع آتش نشانی یک حرفه است که در انتخاب آن علاقه حرف اول را می زند و مهربانی و عشق کمک به همنوع از جمله خصوصیات افرادی  است که دراین حرفه مشغول به خدمت هستند.

سخترین شغل دنیا

وی می افزاید:حس انسان دوستی و علاقه به همنوع به جهت نجات آن ها از خطرات، از نشانه های بارز خدمت رسانی آتش نشانان در حوادث و سوانح متعدد است و این درحالی است که استرس زیاد،  تماس با مواد شیمیایی،صدمات فیزیکی ، عوارض روحی به دلیل دیدن صحنه‌های دردناک؛ این شغل را در لیست سخت‌ترین مشاغل قرار داده است.

340مورد ماموریت درگچساران

افشین پور بیان می کند:پرسنل زحمتکش آتش نشانی گچساران توانسته اند تاکنون به وظایف خود به خوبی عمل کنند واز ابتدای سالجاری تاکنون 340 مورد مأموریت توسط ایستگاه های آتش نشانی ۱ و ۲ این شهرستان انجام شده است.

وی درادامه تصریح می کند: از این تعداد ماموریت انجام شده ۲۰۵ مورد آتش سوزی مزارع ، خودرو، منازل شخصی و اماکن عمومی و ۶۰ مورد گرفتن حیوانات و حشرات موذی( مار، عقرب و...) و ۵۵ مورد نیز امداد نجات اعم ازآسانسور، درآوردن انگشتر وبازکردن قفل درب منازل بوده است.

افشین پور اظهار می کند:در گچساران از ابتدای سالجاری تاکنون ۲۰ مورد مأموریت به تصادفات جاده ای و شهری اختصاص یافت که در این حوادث ۲۰ نفر مصدوم وجود داشته که از این تعداد ۱۶ نفر مرد و ۴ نفر از آنها زن بوده واز این تعداد مصدوم عنوان شده  ۴ مرد و یک نفر زن  فوت شده است.

توجه به توصیه های ایمنی

مسئول ایستگاه های آتش نشانی گچساران می گوید:به شهروندان توصیه می شود حتما در منزل ویا محل کار وخودروهای خود کپسول های اطفای حریق آتش نشانی را تهیه کنند و هنگام خروج از منزل شیر اصلی گاز را ببندند.

افشین پور بیان می کند: با توجه به بازگشایی مدارس توصیه می شود تا مربیان مهد کودک ها و معلمان مدارس نحوه صحیح استفاده از کپسول های آتش نشانی را فرا گیرند.

خدمت 55آتش نشان درگچساران 

وی می افزاید: ۵۵ نفر در دو ایستگاه آتش نشانی شهرداری گچساران فعالیت می کنند.

تقدیر از فرشتگان نجات 

با این تفاسیر آتش نشانان فرشتگان نجات هستند که می‌طلبد که همه مسئولان و مردم توجه خاصی به این قشر زحمتکش داشته باشند و آن گونه که شایسته یک آتش نشان است از آنان تقدیر به عمل آید.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها