نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. شهريور 1397 - 6:00
اقدامات مهم دکتر صالحی پور مبارزه در راستای ریشه کنی و کنترل بیماری هایی از قبیل آبله مرغان، مالاریا، هاری، سل، سیاه سرفه، طاعون، حصبه و سرخک بودبه طوری که برای کنترل بیماری سرخک کودکان در حدود ۱۰ هزار واکسن از شرکت "لپوتی" فرانسه تهیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، سید ابوالحسن حسینی نیک-دکتر عطا صالحی پور سال ۱۳۱۳ در روستای تلچگاه منطقه شیخ جلیل شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد.تحصیلات خود را در مدرسه سه کلاسه اسدی باشت (از شاگردان مرحوم اندرزی) آغاز کرد.

وی کلاس ششم را در گچساران و پس از آن تا سوم دبیرستان در بهبهان و مقارن سقوط دولت دکتر مصدق، کلاس چهارم دبیرستان را در مدرسه سلطانیه شیراز با موفقیت به پایان رساند.

دکتر صالحی پور در سال ۱۳۳۶ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و در سال ۱۳۴۳ با تسلط به زبان انگلیسی فارغ التحصیل شد.وی بعد از فارغ التحصیلی 6 سال به صورت داوطلب از طرف وزارت بهداشت وقت سرپرست تیم پزشکی مبارزه با بیماری “وبا” در پنج استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، لرستان و چهارمحال بختیاری در واقع همان پهنه زاگرس مأمور و سرانجام به همراه این تیم پزشکی مجرب موفق به کنترل بیماری وبا در این مناطق شدند.

 این موفقیت بزرگ را وزارت بهداشت در ۱۲ صفحه به سازمان بهداشت جهانی گزارش داد.دکتر صالحی پور با توجه به این موفقیت بعد از گذراندن یک دوره آموزشی مقدماتی در دانشگاه جندی شاپور اهواز بین دانشجویان دوازده دانشگاه آن روز کشور، نفر اول و دوره تخصص خود را سال ۱۳۵۳ در جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی به پایان رسانید.

از دیگر اقدامات مهم دکتر صالحی پور مبارزه در راستای ریشه کنی و کنترل بیماری هایی از قبیل :آبله مرغان، مالاریا، هاری، سل، سیاه سرفه، طاعون، حصبه و سرخک بود. به طوری که برای کنترل بیماری سرخک کودکان در حدود ۱۰ هزار واکسن از شرکت "لپوتی" فرانسه تهیه کردند.

وی همچنین از پایه گذاران بیمارستان کوروش آبادان با مجهزترین تجهیزات پزشکی درجنوب کشور، رئیس کمیسیون پزشکی بهبهان (۱۳۴۸-۱۳۴۶)، افتتاح بیمارستان شیر و خورشید سابق و شهید بهشتی امروز یاسوج (۱۳۴۶) به همراه دکتر فرپور رئیس وقت سازمان هلال احمر (شیر و خورشید سابق) استان فارس و همچنین طبابت مردم محروم و دور افتاده ترین مناطق صعب العبور سه حوزه بویراحمد، کهگیلویه ،گچساران و باشت آن هم در نبود امکاناتی از قبیل جاده ماشین رو ،به گونه ای که ایشان برای دسترسی به مناطق دورافتاده این منطقه با اسب و چراغ توری راهی خانه بیماران خود می شدند.

نکته جالب توجه اینجاست که دکتر عطا صالحی پور در امتحان ورودی دانشگاههای آمریکا(Medical College Admission Test MCAT) (در دهه چهل شمسی) پذیرفته شد. ولی به اصرار مادرش (اگر رفتی شیرم را حلالت نمی‌کنم) و همچنین به خاطر کنترل بیماری وبا از رفتن به آمریکا منصرف و خدمت بی منت را به مردم محروم این منطقه ترجیح به زندگی آرام و همچنین ادامه تحصیل در آمریکا داد .

چون در آن موقع جامعه ایران به خصوص جنوب کشور نیاز مبرم به پزشک داشت و به قولی چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است که این نکته یادآور همان روحیه بزرگ خدمتگذاری زنده‌یاد بهمن بیگی است که زندگی راحت خود را در کشور آمریکا به قصد خدمت به جامعه عشایری کشور ترک و کتاب اگر” قره قاچ” نبود گویای این موضوع می باشد.

به هر حال با وقوع پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی دکتر صالحی پور حدود چهار سال (۴۰ ماه) به عنوان پزشک داوطلب در جبهه های جنوب کشور به مداوا و معالجه رزمندگان پرداختند.

از این رو باید گفت: دکتر عطا صالحی پور تلچگاه پدر پزشکی نوین استان و نخستین دانشجو و پزشک بومی تاریخ استان و یکی از موثر و ماندگارترین پزشکان در خصوص معالجه و کنترل شیوع بیماریهای واگیردار و خطرناک این دیار محسوب می شود.

وی در حال حاضر بعد از ۵۰ سال طبابت در تهرانپارس بدون هیچ گونه مستمری و تنها در یک آپارتمان کوچک و بسیار معمولی در حال گذران زندگی است.

اکنون که زادروز تولد حکیم بزرگ “بوعلی سینا” به عنوان روز پزشک برای گرامی‌داشت و قدردانی از خدمات پزشکان ایران در نظر گرفته شده است، لازم است تا با برگزاری یک همایش از خدمات ارزنده و کم نظیر دکتر عطا صالحی پور به عنوان یکی از مفاخر گمنام استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه بهداشت و درمان، تجلیل شده و قدردانی شود.

________________________________

۱ کودکان در سنین طفولیت به امراض سرخک و سیاه سرفه دچار شده و در جلوی چشمان پدر و مادر جان می باختند. مالاریا در روستاها بیداد می کرد. در اثر برداشتن زخم یا خراش جزئی به مرض مرگ آور کزاز گرفتار می شدند. امراض متعدد دیگری مانند حاری، سل و حصبه وحشتناک بود. مار و عقرب در کمین آنها بود. از همه مهمتر هر چند سال یک بار به امراض خانمانسوز وبا و طاعون گرفتار بودند. معمرین قوم تعریف می کنند، به هنگام وقوع وبا و طاعون گاهی از کنار روستایی می گذشتند و مشاهده می کردند که تمام اهل چند خانوار بزرگ تا کوچک در خواب ابدی فرو رفته اند و تمام حشم و هستی آنان در صحرا بدون صاحب پراکنده شده اند.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها