نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
7. آذر 1397 - 12:51
مردم کهگیلویه و بویراحمد از بسیاری پروژه ها همچون جاده سازی ها،ساختمان ها ،مجتمع های فرهنگی و هنری ،مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر موارد خاطرات چندان خوشی ندارندو از یاد نمی‌برند پروژه‌های که برای کلنگ زنی آنان چه ضیافت هایی به پا می شد ولی افتتاح نشده سیر تخریبی درپیش گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،تاخیر، کندی و عدم پیشرفت در پروژه های عمرانی شهری که سبب عدم ایجاد مدیریت شهری پایدار خواهد شد حاکی از وجود موانع و مشکلات ریشه ای در اجرای طرح های ارزشمند شهری است که بازسازی و توسعه فضای شهری را بطور جدی در معرض تهدید قرار می دهد به این منظر توسعه شبکه راه ها در پروژه های عمرانی درون شهری مانند راه ، پل ،تونل و دیگر مواردبا توجه به ویژگی ها و محدودیت های خاص خود بسیار حائز اهمیت است.

در عصر کنونی پیاده سازی و اجرای پروژه های بزرگ زیربنائی و توسعه ای از جمله مهمترین استراتژی مدیران برای رسیدن به رشد و توسعه پایدار به حساب می آیند،ویژگی اصلی این پروژه ها نیازهای مالی بسیر مطلوب، نیاز به دانش فنی و علمی بالا و زمان بری آنها بوده و با توجه به این ویژگی ها، انتخاب روش مناسب برای اجرای این دسته از پروژه ها بسیار حائز اهمیت است.

 بنابراین برای حفظ و توسعه صنعت احداث و پروژه های زیر‏ساختی در کهگیلویه و بویراحمد استفاده از سیستم های عملیاتی نوین در پروژه های عمرانی جهت بالا بردن دقت،سرعت و کیفیت در زیر ساخت استان احساس می شود .

کمبود بودجه درپروژه های عمرانی

از آنجا که بسیاری از پروژه های عمرانی دراین استان با تاخیر در پیشرفت، کمبود بودجه و سرانجام اجرای ناقص مواجه می شوند بکارگیری مهندسی ارزش در این پروژه ها ضمن کاهش هزینه ها و مدت زمان اجرای پروژه در نهایت باعث ارائه یک خروجی با کیفیت خواهد شد که باید گفت مهندسی ارزش یک تکنیک مدیریتی است که هدف آن در پروژه های عمرانی حداکثرسازی کارایی و اثربخشی است. 

هرچند یکی از مهمترین مشکلات زیر ساختی درکهگیلویه و بویراحمد، مربوط به پروژه‌های ارتباطی خصوصا راه هاست که باعث ایجاد دغدغه های زیادی در میان مردم ، مسئولین اجرایی و نمایندگان استان شده است که بر همین اساس مدیران حوزه راه و شهرسازی همواره با چالش های زیادی دراین زمینه روبرو هستند.

مشکلات مالی چالش بزرگ مدیران

بایدتوجه داشت یکی از چالش های مهمی که گریبانگیر مدیران و پیمانکاران این پروژه ها ست ،همان مسائل مالی است که عملا دست مدیران و اجرا کنندگان را در به سرانجام رساندن مطلوب این پروژه ها تنگ کرده و از طرف دیگر نارضایتی هایی را هم به همراه می آورد.

پروژه هایی که افتتاح نشده تخرب می شوند

با این تفاسیر همچنان مردم کهگیلویه و بویراحمد از بسیاری پروژه ها همچون جاده سازی ها،ساختمان ها ،مجتمع های فرهنگی و هنری ،مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر موارد خاطرات چندان خوشی ندارندو از یاد نمی‌برند پروژه‌های که برای کلنگ زنی آنان چه ضیافت هایی به پا می شد ولی افتتاح نشده سیرتخریبی درپیش گرفته اند.

یک هزارو 800 پروژه عمرانی نیمه تمام دراستان

این درحالی است که حدود یک هزارو 800 پروژه عمرانی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی صفر تا نزدیک به 100 درصد از سال‌ها پیش دراین استان نیمه تمام مانده که به طور حتم در صورت عدم چاره‌اندیشی شاهد فرسودگی بسیاری از این پروژه‌ها در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

هرچند علی محمد احمدی ،استاندار کهگیلویه و بویراحمد دراولین حضورش دراستان با خط و نشان کشیدین برای دستگاه های عمرانی با تاکید بیان می کند که دستگاه ها از تعریف پروژه جدید جز در موارد ضروری، خودداری کنند.

اگرچه آقای استاندار به صراحت همه موارد را به مدیرانش گوشزد می کند که پروژه‌ها با در نظر گرفتن پیشرفت فیزیکی و ضرورت اجرایی اولویت بندی شود تا در کمترین زمان ممکن شاهد بهره برداری از آن‌ها باشیم ،وی این تاکید را هم داشته است که طولانی شدن مدت زمان اجرای پروژه‌ها سبب فرسودگی پروژه و افزایش قیمت تمام شده خواهد شد.

احمدی با جدیت از کلنگ‌زنی‌های بی حساب و کتاب انتقاد می‌کند و می‌ افزاید:هیچ پروژه‌ای بدون کار کارشناسی و نیازسنجی نباید تعریف و در دستور کار قرار بگیرد و اینکه برای دل خوشی برخی‌ پروژه‌ای را کلنگ زنی و رها کنیم برایم پذیرفتنی نیست و با متولیان امر برخورد خواهم کرد.

رشد اجرای پروژه‌های راه و شهرسازی گچساران

این درحالی است که در شهرستان گچساران هم چندسالی است که با شروع عملیات اجرایی در برخی پروژه های عمرانی و راه و شهرسازی ،شهرستان تبدیل به یک کارگاه سازندگی شده است و از همین رهگذر است که می توان به زمینه سازی برای توسعه پایدار گچساران از محل اجرای این پروژه های عمرانی امیدوار بود.

بسیاری از شهروندان نیز بر این باورند که تحولی بزرگ در خصوص پروژه های راه و شهرسازی دراین شهرستان درحال رخ دادن است هرچند اتفاق نظر دارند که برخی پروژه ها به خاطر کامل نبودن مطالعات قبل از اجرای عملیات و عدم همکاری برخی ادارات و دستگاه های اجرایی است که با کندی و تاخیر درروند اجرا مواجه شده که نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

هرچند آنها معتقدند که سالها از کلنگ زنی خیلی از پروژه ها گذشته است و در عین حال هم بیشتر پروژه ها دراین شهرستان به دلایلی با تاخیر شروع شده اند و در بین راه نیز به دلیل کمبود بودجه ونیز کامل نبودن مطالعات و پشتوانه مطالعات کارشناسی، مشکلاتی به وجود آمده که عملیات اجرایی را با تاخیر مواجه کرده است.

اجرای 300طرح راهسازی درکهگیلویه و بویراحمد

با این تفاسیر محمدعلی علیمردانی، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمددر نشست بررسی مشکلات فنی پروژه های راه و شهرسازی گچساران گفت:هم اکنون تعداد 300 پروژه عمرانی از جمله در قالب مطالعه، طراحی، بهسازی، روکش آسفالت، ساختمانی و اجرای راه و بزرگراه درسطح استان در دست اجرا است.

 وی افزود:از سال گذشته تاکنون در شهرستان گچساران چندین پروژه راه و ساختمان با اعتباری به مبلغ 400 میلیارد تومان در دست اجرا  است که  این پروژه‌ها  در زمینه راه، مسکن، راه روستایی، مطالعات، ساختمان‌های فنی و بازآفرینی شهری ، مقام سازی و بازسازی بافت فرسوده در این شهرستان در دست اجرا است.

اجرای 13پروژه راه و شهرسازی درگچساران

 مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد اظهارکرد: از سال گذشته تا سه ماهه ابتدای سالجاری حدود 70 کیلومتر راه روستایی روکش آسفالت انجام گرفته است و13پروژه راه و شهرسازی در گچساران با اعتباری بیش از 150 میلیارد تومان در حال اجرا است.

علیمردانی تصریح کرد:ازمجموع 13پروژه تعداد 7پروژه راه اصلی و 4پروژه راه روستایی در این شهرستان در حال اجرا است که میانگین پیشرفت فیزیکی این تعداد پروژه‌ها 60 درصد است.

 وی گفت: احداث جاده گچساران-باباکلان ، احداث جاده گچساران-گناوه، احداث جاده گچساران -دیلم به سمت گناوه و راه‌های روستایی از جمله جاده آبریگون، جاده نیمدور و جاده انجیر سیاه و آب توت از جمله پروژه‌های راه و شهرسازی در این شهرستان است.

احداث و بهسازی 150کیلومتر راه درگچساران

علیمردانی افزود:طول کل مسیری که در این شهرستان بهسازی و احداث می‌شود 150 کیلومتر است که فاز اول و دوم تعریض و بهسازی جاده باباکلان به سمت گچساران به اتمام رسیده است و هم اکنون فاز 3 و 4 این جاده در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمداظهار کرد: جاده باباکلان به گچساران  به طول 54 کیلومتر با اعتباری به مبلغ 62 میلیارد تومان از محل اعتبارات نفت در دست احداث است و در حال حاضر 5 کیلومتر از مسیر جاده باباکلان به گچساران به اتمام رسیده و 16 کیلومتر دیگر از این مسیر در دست اجرا است.

علیمردانی افزود: جاده دیلم- گچساران به سمت گناوه، طول احداث و بهسازی این مسیر 54 کیلومتراست که در حال حاضر 28 کیلومتر این مسیر  در دست اجرا است و مبلغ قرار داد این پروژه 60 میلیارد تومان است.

پیشرفت 60درصدی جاده کارخانه روغن نباتی

وی افزود:احداث کارخانه جاده روغن نباتی گچساران نیز این جاده به طول 5 کیلومتر با اعتبار قرارداد 3 میلیارد و 300 میلیون تومان درحال احداث است این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی 60 درصدی است، وتاکنون یک هزارو 600 متر از این مسیر آسفالت و 3 هزار و 500 متر دیگر در حال اجرای بیس‌کاری است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمدگفت:این جاده دارای یک دهنه پل 10 متری است،که با بهره‌برداری از این مسیر این جاده به بهشت زهرای گچساران متصل خواهد شد.

علیمردانی در ادامه با اشاره به دیگر مسیرهای روستایی افزود: روکش آسفالت جاده رودبال به پایان رسیده است و هم اکنون جاده نیمدور به طول 8 کیلومتر با اعتباری به مبلغ 2 میلیارد و 940میلیون تومان در دست اجرا است که تاکنون 5 کیلومتر از این مسیر به اتمام رسیده است و در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

 مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد:جاده انجیرسیاه و آب توت درگچساران که طول این مسیر 8 کیلومتر است تنها 900 متر از این مسیرباقی مانده که هم اکنون در حال تکمیل است.

مناقصه جاده کمربندی گچساران

وی در ادامه به احداث جاده کمربندی در فاز دو به طول 7کیلومتر اشاره و خاطرنشان کرد:این پروژه نیز با اعتباری به مبلغ 4 میلیارد و 800 میلیون تومان به مناقصه گذاشته شده است.

مشکلات مجتمع فرهنگی هنری گچساران

درادامه  علی پارسایی، مدیر فنی و اجرایی راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمدگفت:درخصوص مجتمع فرهنگی وهنری تپه آفتابگردان در گچساران ،متاسفانه قرار داد پیمانکاری که در این مجتمع در حال فعالیت بوده به اتمام رسیده است و برای تکمیل این پروژه در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید هستیم.

 وی افزود:عملیات اجرایی احداث مجتمع فرهنگی هنری از سال 1383در این شهرستان آغاز شده که متاسفانه تا قبل از سال 1390 به دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود،این پروژه هم اکنون دارای 95 درصد پیشرفت فیزیکی است و زیربنای این مجمتع فرهنگی و هنری 5هزار و 200 متر مربع و در چند طبقه در حال احداث است.

 پارسایی تصریح کرد:دو پیمانکار در این مجتمع در حال فعالیت بودندکه برای انعقاد قرارداد جدید و تکمیل این پروژه در حال انعقاد قرار داد با یک پیمانکار هستیم که  برای تکمیل و بهره‌برداری از این مجتمع در سال جاری به اعتباری به مبلغ 30 میلیارد ریال نیاز است.

 تکمیل مصلی  همچنان درحاله ای از ابهام

مدیرفنی و اجرایی راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به پروژه مصلی گچساران گفت:متاسفانه اطلاعات دقیقی از پروژه مصلی گچساران در دست نداریم و متاسفانه پیمانکارانی که در گذشته در این پروژه مشغول به فعالیت بودند اطلاعات دقیقی به این اداره ارجاع نداده‌اند.

پارسایی افزود:برای تکمیل و بازسازی مصلای گچساران نیاز به اعتبار جدیدی داریم و برای بازسازی گنبد مصلی هم اکنون مشاور برای برآورد هزینه و مهندسانی که سابقه کار در پروژه‌های بزرگ و سنگین را دارند برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

وعده های دروغ ...تا روزهای انتخابات این پروژه ها لنگان لنگان ادامه دارد .سرعت آنها در ماههای انتخابات است .حالا ببین چه می شود ؟
کارخانه میلیارد ی لاستیک سازی ؟؟؟ 18 ماهه قرار بود تمام بشه ؟ چرا کسی سوال نمی کند چی شد ؟ وعده و برف های تبلیغاتی

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها