نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. تير 1397 - 9:30
تب تند تابستان امسال از دهه سوم خردادماه کهگیلویه و بویراحمد را فراگرفت تا گرمای هوا علاوه بر نوسانات برق،قطعی و کاهش فشار آب،گرمازدگی،تنش آبی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ،مشکلاتی را نیز برای اهالی برخی مناطق استان به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،نوسانات برق،قطعی و کاهش فشار آب،گرمازدگی،تنش آبی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و دیگرموارد تنها بخشی از سرتیتر اخباری است که این روزها به روند گرمای هوا در کهگیلویه و بویراحمد پیوند زده می‌شود.

هرچند که از آغاز فصل تابستان تنها چند روزی می‌گذرد اما گرمای تابستانی از هفته‌های پایانی خردادماه به شهرستان های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد سر زده بودبه طوری که این گرمای کم‌سابقه در دیار بام نفت ایران  زندگی را برای مردم با سختی بیشتری همراه کرده است.

افزایش 10درصدی مصرف برق درکهگیلویه و بویراحمد

همچنین در استان شاهد افزایش مصرف برق بوده‌ایم به‌طوری‌که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد در اظهارنظری گفته است که افزایش مصرف برق در این استان نگران کننده بوده به گونه‌ای که به نسبت مشابه سال گذشته شاهد افزایش 10 درصدی مصرف برق توسط مشترکان اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی در استان هستیم.

این درحالی است که افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع، مزارع و باغات نیز از دیگر رهاوردهای گرمای تابستانی در برخی نقاط استان بوده که به نظر می‌رسد این مسئله همچنان استمرار داشته باشد و به‌رغم اینکه طی هفته‌های اخیر گرمای هوا در منطقه امامزاده جعفر(ع) شهرستان گچساران رکوردهایی را ثبت کرده بود سازمان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد  از گرم شدن هوا در نقاط  مختلف استان هم خبر داده است.

هرچند هفته گذشته در یک رکورد بی سابقه دمای هوا در شهر سردسیری یاسوج به نزدیک 40 درجه و در سه ایستگاه هواشناسی مناطق گرمسیری به بیش از 45 درجه سانتیگراد در کهگیلویه و بویراحمد رسید.

به گفته کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در شبانه روز گذشته حداکثر و حداقل دمای هوای منطقه امامزاده جعفر ،گرم‌ترین نقطه استان به 45.2 و 22.4 درجه سانتی‌گراد رسید و بیشترین و کمترین درجه هوای شهر یاسوج خنک‌ترین منطقه این استان نیز 35.4 و 16.8درجه سانتی‌گراد ثبت شده که لذا توصیه شده است جهت مدیریت در مصرف بهینه انرژی اقدامات لازم به عمل آید.

اجرای طرح خاموشی دراستان

اگرچه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرده است که تابستان امسال و در صورت رعایت نشدن الگوی مصرف برق توسط مشترکان این استان در ساعات اوج مصرف؛ ۱۲ تا ۱۵ عصر و ۱۹ تا ۲۳ شب طرح خاموشی اجرا خواهد شد.

اما مشکلات ناشی از گرمای هوا در کهگیلویه و بویراحمد تنها به حوادثی ازاین‌دست محدود نشده و از ابتدای سال جاری تاکنون 9 مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این استان رخ داده که  24 هکتار از جنگل ها و مراتع در این آتش سوزی‌ها ازبین رفته است.

گرمای شدید هوا در حالی استان کهگیلویه و بویراحمد را فرامی‌گیرد که مصرف آب در استان افزایش‌یافته است، طبق اعلام مسئولان آبفای استان سرانه مصرف آب آشامیدنی در این استان نسبت به متوسط کشور 26 درصد بالاتر است ودر خصوص بحران کم آبی درروستا های استان نیز آبدهی چشمه ها و چاه های آب آشامیدنی روستایی در حال کاهش است و آب خیلی از چاه های تامین آب روستایی 20 متر افت داشته است.

اما بازهم پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز از استمرار گرمای هوا در این استان خبر می‌دهدومسئولان به مردم توصیه کرده‌اند که در مصرف حامل‌های انرژی صرفه‌جویی کنند.گچسارانی ها هم که معمولاً به گرمای هوا عادت دارند نیز این روزها از افزایش دمای هوا در این شهرستان می‌گویند؛ موضوعی که گویا حتی بسیاری از شهروندان را به ستوه آورده است.

طی چند هفته گذشته بر اساس اعلام استانداری کهگیلویه و بویراحمد و به علت گرمای شدید در این استان، فعالیت دستگاه‌های دولتی تا ساعت 13:30 اعلام شد.این تصمیم در پی افزایش دمای هوا به بیش از 45 درجه سانتی‌گراد و برای رفاه حال شهروندان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی گرفته شد تا با پیشنهاد شورای ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد و هماهنگی استاندار با وزارت کشور ساعت اداری در6شهرستان استان  از 6:30 دقیقه صبح تا 13:30 دقیقه عصر اعلام و نیز روزهای پنجشنبه در این شهرستان ها تعطیل شود. 

نوسانات برق درحوزه بویراحمد گرمسیر

گرمای هوا در گچساران مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته است به‌طوری‌که طی روزهای‌های گذشته به علت گرمای زیاد و مصرف بالای برق، مردم روستاهای منطقه بویراحمد گرمسیر این شهرستان در ساعاتی از روز با قطع برق و برخی نوسانات برقی دسته پنجه نرم کرده اندو این نوسانات ضمن اخلال در کار و زندگی روزمره مردم، اسباب وارد آمدن خسارت و خرابی وسایل برقی روستاییان نیز شده است.

روزهای بلند و طولانی، گرمای هوا، تابش شدید نور خورشید درگچساران که این روزها رکورددار گرما در استان شده است ،اما مردم امور روزمره خود را همانند قبل انجام می‌دهندواین درحالی است که رئیس شرکت توزیع برق گچساران از مشترکان درخواست کرده است که مصرف برق خود را مدیریت کنند ودر ساعت های پیک مصرف برق از لوازم پرمصرف مانند لباسشویی، اتو، جاروبرقی استفاده نکنند.

هرچند علی روانگرد معتقد است که  لوازم برقی در حالت آماده به کار، برق مصرف می کنند لذا با جدا کردن آنها از پریز، می توان 10 درصد برق مصرفی را کاهش داد ولامپ های هالوژن مهتابی استهلاک زیاد دارند و هر کدام 50 وات برق مصرف می کنند در حالی که تعویض آنها با لامپ های ال.ای.دی مصرف برق هر مهتابی را به 15 وات کاهش می دهد.

برق رسانی به دورترین نقاط استان

وی گفته است که  خاموش کردن لامپ های اضافی، ساده ترین راهکار کاهش مصرف برق است و شرکت توزیع نیروی برق استان برای پایداری برق و جبران میزان کاهش برق تولیدی در این استان 2 روش مدیریت مصرف و خاموشی با برنامه را در دستور کار خود قرار داده است.

با این تفاسیر یکی از مهمترین خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران برای محرومیت زدایی از روستاها در کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نهضت برق رسانی بوده است،هرچندتوزیع برق در استان جزو معدود خدماتی است که دامنه آن به دور افتاده ترین نقاط استان هم می رسد؛ ارائه خدمات به شهرهای بزرگ ، روستاهای صعب العبور، کارخانه های دور و نزدیک، تنها گوشه ای از فعالیت های غیرقابل انکار در این حوزه است.

طرح های برق رسانی در نقاط مختلف روستاهای دور افتاده در کهگیلویه و بویراحمد به خوبی نشان می دهد که شرکت توزیع نیروی برق استان تا چه اندازه نسبت به رفع مشکلات روستائیان،توسعه زیرساخت ها و تامین امکانات اولیه در این مناطق تاکید دارد.

 تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط 30 روستا در استان دارای برق بودند اما این روزها به همت مسئولان و خدمات دولت های مختلف برق به صعب العبور ترین روستاهای استان هم انتقال یافته است و این استان هزار و 700 روستای دارای سکنه دارد که بیش از 720 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت و دارای شبکه برق هستند.

هرچند به گفته مدیر امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد میزان مصرف برق در ۲ ماهه اول امسال ۲۵۰ هزار و ۶۵۹ مگاوات ساعت بوده است که مهمترین دلیل کاهش 6 و ۹ دهم درصدی مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمدنسبت به مدت مشابه سال قبل  بارش باران در ماه‌های فروردین و اردیبهشت بوده که سبب خنکی هوا شد.

فتح الله پشدار در اظهارنظری نیزگفته بود که بیشترین مصرف برق در ۲ ماهه اول امسال مربوط به شهرستان‌های بویراحمد و دنا با رشد ۶ درصد و کمترین میزان مصرف برق در همین مدت مربوط به شهرستان بهمئی با کاهش ۲۵ دهم درصد بوده است.

داوود راهزادی ،مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد در خصوص وضعیت مصرف برق دراستان می گوید: مصرف برق در این استان از ابتدای امسال تاکنون به نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی می افزاید: افزایش مصرف برق در استان نگران کننده بوده به گونه‌ای که به نسبت مشابه سال قبل شاهد افزایش 10 درصدی مصرف برق توسط مشترکان اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی در استان هستیم.

خاموشی‌های با برنامه در استان

وی با تاکید می گوید:بخش اعظمی از برق مصرفی استان توسط مشترکان خانگی انجام می‌شودکه به طور حتم در صورت ادامه این روند شاهد خاموشی‌های با برنامه در نقاط مختلف استان هستیم.

راهزادی می افزاید: وجود برق‌های غیرمجاز و افزایش گرما  از مهم‌ترین دلایل افزایش پیک بار برق در کهگیلویه و بویراحمد است که در شهرستان‌های گرمسیری نسبت به سایر شهرستان‌های استان بیشترین میزان مصرف برق را داریم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد تصریح می کند: در 6 سال اخیر 60 روستای استان از طریق پنل‌های خورشیدی و شبکه‌های توزیعی با اعتباری افزون بر 10 میلیارد تومان برق رسانی شده است که بنا داریم روستاهای کمتر از 10 خانوار بدون کد روستایی وزارت کشور را نیز برق‌رسانی کنیم.

رشد 6درصدی مصرف برق دراستان

راهزادی درادامه می گوید: در سه ماهه نخست سال جاری تاکنون مصرف برق در این استان رشد 6 درصدی داشته که این میزان مصرف برای ماه های آینده نگران کننده خواهد بود،در تیر ماه امسال میزان مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد از مرز 400 مگاوات گذشته این درحالی است که میزان مصرف برق در مرداد ماه سال گذشته به 400 مگاوات رسیده بود.

گچساران درصدر مصرف کنندگان برق

وی اظهارمی کند: مصرف برق در این استان روبه رشد بوده و اگر این روند ادامه پیدا کند به طور حتم خاموشی های با برنامه در کهگیلویه و بویراحمد اجرا خواهد شد،بیشترین میزان مصرف برق در سال جاری مربوط به شهرستان گچساران است.

راهزادی می افزاید:سهم استان کهگیلویه و بویراحمد در کاهش مصرف برق 30 مگاوات است،مردم استان باید در ساعات پیک بار مصرف برق خود را مدیریت کنند تا شاهد به وجود نیامدن مشکل برای شبکه های توزیع برق نباشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مدیریت مصرف کشاورزان و صنعت کاران در زمان ساعات پیک بار،نیز می گوید: مشوق های ویژه ای برای دارندگان تعرفه های کشاورزی و صنعتی که در دوران پیک بار همکاری با این شرکت داشته باشند در نظرگرفته شده است ودر صورتی که در دوران پیک بار مصرف برق نداشته باشند از 20 ساعت برق رایگان بهره مند می شوند.

وی نیز تصریح می کند:مشترکانی که در ساعات اوج مصرف افزایش مصرف داشته باشند جریمه می‌شوند و افراد دارای کاهش مصرف نیز مشمول پاداش‌هایی در محاسبات قبوض خود خواهند شد وسال گذشته افزون بر ۱۰ میلیارد ریال به منظور پرداخت پاداش و اعمال مشوق برای صنعتگران و کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد که الگوی مصرف برق را رعایت کرده بودند هزینه شد.

درادامه رئیس گروه مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمدنیز دراین خصوص می گوید: 16 طرح مدیریت مصرف برق و کاهش پیک بار با 20 میلیارد ریال اعتبار سال جاری در مناطق مختلف این استان اجرا می شود.

شناسایی و تشویق مشترکان برتر

پیمان پورمعرفت اظهار می کند: اجرای طرح های TOU و CCP، شناسایی و تشویق مشترکان برتر و ادامه اجرای طرح بهسامان در مدارس مقطع ابتدایی و راهنمایی از مهمترین برنامه هایی است که در سال جاری باهدف مدیریت مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی می افزاید:‌ جلب همکاری مشترکان اداری و دیماندی غیرصنعتی در برنامه های کاهش پیک، جلب همکاری جایگاه های CNG در ساعت های اوج بار روزانه و سرویس کولرهای آبی و گازی در مناطق گرمسیری و نصب سایه بان بر روی آن ها برای 10 ساختمان از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای مدیریت مصرف برق در این استان است.

پورمعرفت بیان می کند: اجرای این طرح ها بستگی به تخصیص اعتبارات لازم است و این طرح ها برای تعرفه های عمومی، کشاورزی، صنعتی و تجاری اجرایی می شود،دارندگان تعرفه های کشاورزی و صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد در صورتی که در یکی از دوران ساعات پیک یعنی ساعات 12 تا 19 و 19 تا 23 میزان مصرف برق خود را مدیریت کرده و مصرف برق نداشته باشند از این طرح بهره مند می شوند.

بهره مندی از 20ساعت برق رایگان

وی تصریح می کند: سیاست های تشویقی وزارت نیرو برای دارندگان تعرفه های 3 الف ، 3 ب ، 3 ج و چاه های کشاورزی و صنایع تبدیلی 50 کیلووات در سال جاری نسبت به سال گذشته بیشتر شده است وکشاورزانی که دارای تعرفه 3 الف ( چاه کشاوری) هستند و در دوران پیک مصرف برق نداشته باشند از 20 ساعت برق رایگان بهره مند خواهند شد.

وی می افزاید:کنتورهای برق تمامی تعرفه های 3 الف ، 3 ب ، 3 ج چاه های کشاورزی و صنایع تبدیلی 50 کیلووات به بالا باید «فهام» باشد،تعداد مشترکین تعرفه 3 الف دارای کنتور دیجیتالی در این استان 2 هزار و 140مشترک و تعداد کنتورهای 3 ب و 3 ج 50 کیلووات به بالای کشاورزی نیز 188 دستگاه است.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی کشور و در دامنه زاگرس واقع شده که عمده روستاهای این استان در مناطق کوهستانی قرار دارند، میزان بارندگی در این استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66میلیمتر نیز کاهش یافته است.

پراکندگی ، کوهستانی و صعب العبور بودن بافت جغرافیایی استان موجب شده تا هزینه طرح های آبرسانی ، برق رسانی، جاده سازی و گازرسانی بیش از میانگین کشوری باشد،241 هزار و 636 مشترک برق در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 202 هزار و 649 اشتراک آن ،معادل 83 درصد خانگی است.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها