نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. مهر 1396 - 12:33
سد و نیروگاه چمشیر گچساران جهت کنترل روان آب ها و طغیان رودخانه زهره و تولید انرژی برقابی به میزان 482گیگاوات ساعت درسال وتامین آب کشاورزی دشت های پایین دست طراحی ودر حال ساخت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،آبگیری سد چم شیر در شرایطی طی فصول آینده انجام خواهد شد که ایران در عرصه سدسازی، به یک قدرت مدعی تبدیل شده است چراکه توانسته در عرصه جهانی، به واسطه همین موضوع، نام خود را در فهرست برترین سدسازان جهان به ثبت رساند.

سد و نیروگاه چم شیردرگچساران که با تکیه بر توانمندی های فنی و علمی کشوردر حال احداث است یکی از بزرگترین پروژه های ملی است که می توان آن را نماد خودباوری ملی و اوج صنعت سدسازی در ایران نامید.

در این میان باید تاکید کرد که این پروژه آنقدر دقیق و با در نظر گرفتن حساسیت‌ها درحال احداث است که وقتی فردی در فضای آن قرار می‌گیرد، به این باور می‌رسد که مهندسان کشور با خودباوری، این چنین پروژه عظیمی را به ثمر خواهند نشاند.

در باب این پروژه ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کارگاه پروژه سد چمشیر خود به مثابه یک دانشگاه می‌ماند، دانشگاهی که در آن بهترین و کارآمدترین تجهیزات تا نیروی انسانی به کار گرفته شده است و می‌تواند فضایی برای آموزش مهندسان، دانشجویان و علاقمندان به این عرصه باشد.

باید توجه داشت که هر کار عظیمی به طور قطع مشکلات خاص خود را نیز دارد؛ اما نباید با مسائل حاشیه ای، کار و تلاش گروه عظیمی از مهندسان و دلسوزان این مرز و بوم را زیر سوال برد.

مطالعات مرحله اول طرح شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر در سال 73 آغاز و در تیرماه 84 به تصویب کارفرمای وقت، سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد رسید. پس از آن مطالعات مرحله دوم شروع و در سال 1391 به تایید و تصویب کارفرمای جدید پروژه، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران رسید.

با تکمیل این پروژه بزرگ ملی، بیش از 110هزار هکتار از اراضی جنوب کشور به زیر کشت خواهد رفت و مواهب اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن باعث توسعه منطقه و کشور خواهد شد.

 سد چم شیر از نوع بتنی غلتکی ( RCC )در 25 کیلومتری جنوب شهر گچساران واقع شده است وطبق گفته مسئولین سد این طرح جهت کنترل روان آب ها و طغیان رودخانه زهره و تولید انرژی برقابی به میزان 482گیگاوات ساعت درسال وتامین آب کشاورزی دشت های پایین دست طراحی ودر حال ساخت است و با توجه به نزدیکی به شهر گچساران قابلیت گردشگر پذیر بودن نیز دارد.

 

downloadدانلود

 
تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها