نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. مهر 1396 - 1:23
آبگیری سد چم شیر در شرایطی طی فصول آینده انجام خواهد شد که ایران در عرصه سدسازی، به یک قدرت مدعی تبدیل شده است چراکه توانسته در عرصه جهانی، به واسطه همین موضوع، نام خود را در فهرست برترین سدسازان جهان به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،به مناسبت هفته دفاع مقدس و با هدف آشنایی و ترویج فرهنگ کار ، تولید ملی و اقتصاد مقاومتی مهندسین بسیجی به همراه جمعی از مدیران ادارات از سد و نیروگاه در حال ساخت چم شیر گچساران بازدید کردند.

در این بازدید مهندسین بسیجی از قسمت های مختلف سد و نیروگاه چم شیر بازدید و از نحوه ساخت و میزان پیشرفت کار از نزدیک دیدن کردند ودرخصوص اهداف ساخت این سد با مسئولین مربوطه سد گفتگو نمودند .

سرهنگ سید علی اصغر نورایی نسب فرمانده سپاه ناحیه گچساران در این آیین ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت ایام محرم ،گفت: سد و نیروگاه چمشیر نمونه ای از توانمندی مهندسان ،متخصصین ونیروهای داخلی است.

وی افزود: دوران دفاع مقدس درس های زیادی به ملت ایران داد و یکی از بزرگترین این دستاوردها تقویت روحیه خودباوری در جوانان این مرزو بوم بود.  

فرمانده سپاه ناحیه گچساران اظهارکرد:در آن دوران ما حتی قادر به تولید یک سیم خاردار هم نبودیم اما امروز بحمدالله توانسته ایم در عرصه های مختلف شاهد باشیم که جوانان این ملت چه دستاوردهای بزرگی خلق کرده اند.

نورایی نسب با بیان اینکه ایستادگی ملت در برابر ابرقدرت های شرق و غرب معجزه بزرگ دفاع مقدس بود،گفت:رزمندگان ما در 8 سال دفاع مقدس به معنای حقیقی با دست خالی مقابل دو ابرقدرت شرق و غرب ایستادند و آنها را به زانو درآوردند که این امر روحیه خودباوری را میان ملت ایران نهادینه کرد.

وی تاکید:باید ارزش های این دوران برای تقویت خودباوری حفظ شودچرا امروز برترین ها در حوزه های فناوری و دفاعی توسط جوانان خود ما طراحی و ساخته می شود که این مساله نشان از توانمندی این ملت دارد.

فرمانده سپاه ناحیه گچساران درادامه گفت:سدچمشیر یکی از نمادهای خودباوری است که تامین آب کشاورزی مورد نیاز منطقه جنوب، تولید انرژی برقابی،کنترل سیلاب‌های فصلی ،ایجاد اشتغال و جاذبه‌های گردشگری را مورد هدف گرفته است و این درحالی است که آوازه ساخت سدهای بزرگ ایران در جهان به نحوی اثر گذاشته است که ازمتخصصین ایرانی به عنوان افرادی توانمند در صنعت سدسازی یاد می کنند.

درادامه سرهنگ رحیم محمدی مدیر کانون بسیج مهندسین گچساران هدف از این بازدید را آشنایی با فرهنگ کار و تولید ملی و اقتصاد مقاومتی برشمرد وگفت: این سد نمونه خوبی از توانمندی مهندسان ونیروهای داخلی است که می تواند شعار سال که اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است را محقق سازد.

 وی افزود:باید توجه داشت که ظرفیت های زیادی از لحظه ساخت تا بهره برداری و استفاده از سد در زمینه اقتصادی و اشتغال وجود دارد ولذا جوانان وخصوصا مهندسین بسیجی با آشنایی با نحوه ساخت و همچنین مزایایی که این سد برای منطقه دارد می توانند در جهت تحقق شعار سال برنامه ریزی وگام موثری بردارند .

محمدی اظهارکرد:جامعه امروز ایران نیازمند انجام پژوهش های گسترده در زمینه های علمی است و یکی از  راه هایی که می توان به کمک آن در جهت رشد فکری و علمی  مهندسین  کوشید ،استفاده از بازدید های علمی است که می تواند انگیزش بیشتری  برای کسب تجارب بیشتردر آنها پدید آورد.

 این مسئول با اشاره به اینکه قشر جامعه مهندسین بسیجی در بسیاری اززمینه‌ها می‌توانند الگو ساز باشند،گفت:برای هر جامعه و ملتی یک سری عوامل غرور آفرین و هویت ساز از جمله مسائل مهم و سرنوشت ساز کشور و همچنین پیشرفت‌های علمی وجود دارد که باعث ایجاد همگرایی بین ملت می‌شود.

مدیرکانون بسیج مهندسین گچساران با بیان این‌که در زمان تحریم، ایران به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه علمی رسید،خاطرنشان کرد: مهندسین بسیجی در تمامی عرصه‌های اقتصادی خواهند توانست سربلند باشند، مهم؛ باور، تقویت اراده و داشتن اعتماد به نفس است.

 آبگیری سد چم شیر در شرایطی طی فصول آینده انجام خواهد شد که ایران در عرصه سدسازی، به یک قدرت مدعی تبدیل شده است چراکه توانسته در عرصه جهانی، به واسطه همین موضوع، نام خود را در فهرست برترین سدسازان جهان به ثبت رساند.

سد و نیروگاه چم شیر که با تکیه بر توانمندی های فنی و علمی کشوردر حال احداث است یکی از بزرگترین پروژه های ملی است که می توان آن را نماد خودباوری ملی و اوج صنعت سدسازی در ایران نامید.

در این میان باید تاکید کرد که این پروژه آنقدر دقیق و با در نظر گرفتن حساسیت‌ها درحال احداث است که وقتی فردی در فضای آن قرار می‌گیرد، به این باور می‌رسد که مهندسان کشور با خودباوری، این چنین پروژه عظیمی را به ثمر خواهند نشاند.

در باب این پروژه ذکر این نکته خالی از لطف نیست که کارگاه پروژه سد چمشیر خود به مثابه یک دانشگاه می‌ماند، دانشگاهی که در آن بهترین و کارآمدترین تجهیزات تا نیروی انسانی به کار گرفته شده است و می‌تواند فضایی برای آموزش مهندسان، دانشجویان و علاقمندان به این عرصه باشد.

باید توجه داشت که هر کار عظیمی به طور قطع مشکلات خاص خود را نیز دارد؛ اما نباید با مسائل حاشیه ای، کار و تلاش گروه عظیمی از مهندسان و دلسوزان این مرز و بوم را زیر سوال برد.

مطالعات مرحله اول طرح شبکه آبیاری و زهکشی چم شیر در سال 73 آغاز و در تیرماه 84 به تصویب کارفرمای وقت، سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد رسید. پس از آن مطالعات مرحله دوم شروع و در سال 1391 به تایید و تصویب کارفرمای جدید پروژه، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران رسید.

با تکمیل این پروژه بزرگ ملی، بیش از 110هزار هکتار از اراضی جنوب کشور به زیر کشت خواهد رفت و مواهب اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن باعث توسعه منطقه و کشور خواهد شد.

گفتی است سد چم شیر از نوع بتنی غلطکی ( RCC )در 25 کیلومتری جنوب شهر گچساران واقع شده است وطبق گفته مسئولین سد این طرح جهت کنترل روان آب ها و طغیان رودخانه زهره و تولید 175 مگاوات برق در سال وتامین آب کشاورزی دشت های پایین دست طراحی ودر حال ساخت است و با توجه به نزدیکی به شهر گچساران  قابلیت گردشگر پذیر بودن نیز دارد.

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها