نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. مهر 1396 - 11:05
جوانان گچسارانی و به خصوص فارغ التحصیلان جویای کار که چندین سال است در انتظار راه اندازی پتروشیمی این شهرستان هستند بر این باورند که بی عدالتی،تبعیض و پارتی بازی در جذب نیروی انسانی این پروژه همچنان بیداد می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،دنیای امروز علی‌رغم نابرابری‌های موجود، از حیث معنا به این نکته رسیده که مهمترین شاخص‌های توسعه یک کشور شاخص‌های توسعه انسانی است نه شاخص‌های مالی و اقتصادی، ویکی از شاخص‌های عدالت و توسعه، اشتغال و رضایتمندی افراد جامعه است که بدون شک معضل بیکاری یکی از مهمترین مسائلی است که دولتمردان موظف به رفع آن هستند و در سال‌های گذشته این مشکل به نوعی بحران در جامعه ما نیز مبدل شده است.

نگرانی خانواده ها از بیکاری جوانان

وجود خیل عظیم جوانان جویای کار گچسارانی طی سال های اخیر و عدم ایجاد توازن در ورود این اقشار جویای کار در این شهر و فقدان توانایی مسئولان استانی و شهرستانی در ایجاد اشتغال برای آنها می‌تواند تبعات منفی بسیاری برای خانواده ها و جوانان ایجاد کند، کما‌اینکه در بسیاری از زمینه‌ها تبعات خود را نشان داده است.

یکی از مصادیق بی‌عدالتی در دیار نفتخیز گچساران، بی‌عدالتی در جذب نیروی کار است. امری که درد ناشی از آن سال‌هاست که پیکر بام نفت ایران را رنجور و افسرده ساخته است و علی‌رغم اینکه این درد به طرق مختلف انعکاس می‌یابد و راه حل های  آن نیز ارائه می‌شود، معذلک هیچ‌یک از مسئولین شهری به این مسئله توجه جدی نمی‌کند و در پی راه رفع درد ومداوای عرضه شده نیست.

بیداد بی عدالتی در جذب نیروی کار

هرچند دولتمردان و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد ،عموما وقتی به مشکلات و معضلات حساسیت نشان می‌دهند که آنها تبدیل به بحران شده و اثرات تخریبی آنها به حداکثر خود رسیده باشد یعنی به میزانی که دیگر پیکر اجتماع نتواند آن را تحمل کند.

 به هرحال هرچند رفع معضل بیکاری در سرزمین طلای سیاه علی الظاهر خارج از حدود و توانایی‌های مسئولان است، ولی رفع مشکل بی‌عدالتی در جذب نیروی کار، امری است که مسئولان گچسارانی به راحتی توان رفع آن را دارد.

شهرستان گچساران به عنوان یکی از قطب های نفتی ایران همواره نقش مهم و تعیین کننده ای در اقتصاد ایران اسلامی داشته و به همین دلیل به عنوان یکی از شهرهای تاثیرگذار در کشور مطرح است.وجود ذخایر عظیم نفتی در این منطقه باعث شده تا داشتن صنایع پایین دستی و مرتبط با نفت بتواند گره اقتصادی شهرستان گچساران و شهرهای اطراف را باز کند.

فقدان اشتغال زایی در دیار بام نفت ایران

البته تاکنون پیشرفت زیادی در این خصوص در گچساران دیده نشده و هنوز نتوانسته ایم از نفت خامی که از چاه های اطراف این شهر استخراج می‌شوند در قالب تبدیل به فرآورده های نفتی و اشتغال‌زایی مناسب بهره چندانی ببریم.

یکی از پروژهایی که از سال 81 در دستورکار مسئولان وقت قرار گرفت و کلنگ آن 5 سال بعد به زمین زده شده پتروشیمی گچساران است که پس از گذشت 10 سال هنوز پیشرفت قابل چندانی نداشته است.البته در سال‌های ابتدایی کمبود اعتبار و پس از آن تحریم های کشور مشکلات زیادی را گریبانگیر این پروژه اقتصادی کرد ولی در سال های اخیر گویا زمزمه هایی از آغاز بکار پروژه پتروشیمی این شهر به گوش می رسد.

پیشرفت 35درصدی پتروشیمی گچساران

عبدالله قربانی ،سرپرست مهندسی و نظارت پتروشیمی گچساران دراین خصوص می گوید: پتروشیمی گچساران بیش از 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اکنون پرسنل زیادی در سایت پتروشیمی این شهرستان مشغول بکار هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در سه بخش مشغول بکار هستیم، افزود: مخزن های 30 هزار متر مکعبی اتیلن و 17 هزار مترمکعبی اتان توسط شرکت زاگرس نصب سپاهان در حال ساخت است.

وی مهمترین بخش های پتروشیمی گچساران را سیویل و نصب استراکچر برشمرد و اظهار کرد: 70 درصد سیویل انجام شده و در حال نصب استراکچر بر روی رکهای پتروشیمی می باشیم.خنک کننده نیز بیش از20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال قالب بندی و آرماتور بندی سازه بتنی هستیم.

اشتغال 200 نفر به صورت مستقیم در پتروشیمی 
قربانی با بیان اینکه در سایر بخش ها نیز مشغول بکار هستیم، افزود: هم اکنون 200 نفر به صورت مستقیم در پتروشیمی گچساران شاغل هستند که این افراد شامل مهندسین،کارگران فضای سبز، حراست و آتش‌نشانی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به حجم کار صورت گرفته و حمایت هلدینگ بالادست و نماینده گچساران پیش بینی می شود اگر با مشکلی مواجه نشویم ان شاءلله این پروژه مهم ظرف سه سال آینده به بهره برداری نهایی برسد.

قربانی با اشاره به آخرین وضعیت پالایشگاه بید بلند 2 که قرار است خوراک پتروشیمی گچساران را تامین کند،گفت: این پالایشگاه در حال ساخت است و تا حدودی از پتروشیمی گچساران جلو است و حدود 48 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اعتراض جوانان به جذب نیروی غیربومی

با این تفاسیر بسیاری از جوانان بیکار گچسارانی به روش ها مختلف گلایه ها و اعتراضات زیادی به نحوه جذب نیرو و همچنین استفاده از نیروی کار غیربومی به مسئولین این پروژه داشته اند.

جوانان گچسارانی  و به خصوص فارغ التحصیلان جویای کار این شهرستان که چندین سال است در انتظار راه اندازی این پروژه هستند بر این باورند که بی عدالتی،تبعیض و پارتی بازی در جذب نیروی انسانی این پروژه بیداد می کند.

یکی از این جوانان می گوید:در حال حاضر 4شرکت در مجتمع پتروشیمی گچساران مشغول بکار است که در خود این شرکت ها بعضا نیروهای غیربومی زیادی مشغول بکار هستند و آن دسته از نیروهای بومی این منطقه هم به علت نداشتن پارتی باید همچنان بیکار باشند.

دیگری می افزاید:هر چند وقت یکبار برای کار به پتروشیمی گچساران مراجعه می کنم ولی متاسفانه تاکنون جوابی نگرفته ام ،وقتی نگاه می کنم نیروهایی در این پروژه مشغول به کار هستند که بیشتر از همون طایفه های چماق بدستی هستند که عامل بیشتر نا امنی ها درشهر هستند.

حق جوانان قشقایی چه می شود

یکی دیگر از جوانان قشقایی تصریح کرد:نداشتن پارتی در گچساران یعنی بدبختی و بیچارگی،یه سئوال از مسئولان دارم ما جوانان قشقایی خیری از شرکت نفت ندیدیم،اما چرا در پتروشیمی گچساران هیچ حقی برای جذب نیرو برای ما ترک زبانان قائل نیستند یعنی ما ترک زبانان هیچ حقی در این شهر نداریم و فقط برا انتخابات از ما یاد می کنند؟.

جوان دیگری ادامه می دهد:جوانان بسیاری از روستاهای اطراف پتروشیمی بیکار هستند که متاسفانه به دلیل نداشتن پارتی هیچ راهی دیگری برای ورود به پتروشیمی گچساران ندارند، درد بیکاری خود فلج کننده است اما درد پارتی بازی در جذب نیرو بسی سخت تر است.

جذب 1800نیرو توسط تاجگردون

این جوان روستایی می افزاید:جناب تاجگردون در محفلی خصوصی نقل کرده اند که تاکنون یک هزار و 800نفر در دوره نمایندگی شان در ادارات  و دیگر ارگان های این شهرستان به صورت های مختلف جذب و بکارگیری شده اند!!؟؟ که باید دست مریزاد گفت به این نماینده عدالت محور شهرمان!!، جناب نماینده محترم ،ما هم آدمیم.

جوان دانشجویی تاکید می کند:برای کار در پتروشیمی گچساران بیشتر از توانایی‌های شغلی ، تحصیلی ، مهارت‌ها و لیاقت‌ها باید پارتی قوی داشت و شرط کافی برای جذب نیرو در این پروژه داشتن قوم و خویش گردن کلفت و بخصوص پارتی دار در محیط کار مورد نظر است.   

نگرانی والدین از بیکاری فرزندانشان

درادامه پدر 3 جوان تحصیلکرده بیکار که از عملکرد مسئولین در ایجاد اشتغال ناراضی است،می گوید: نبود شغل مناسب و معضل بیکاری باعث شده فرزندانم نتوانند تشکیل خانواده دهندو دچار افسردگی شوند، تو این 60سال عمری که از خداوند گرفتم هیچ چیز سخت تر از دیدن ناراحتی فرزندانم مرا آزار نداده است ای کاش دستم باز بود و می توانستم کاری برایشان انجام دهم.

این درحالی است که بیژن مهدی پور رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران پندی پیش در نشست کارگروه توسعه و اشتغال این شهرستان ،گفته بود:متاسفانه آن چیزی که این روزها شاهد آن هستیم بکارگیری اتباع بیگانه و یا افغانی در برخی از مشاغل کارگری در شهرستان گچساران به جای نیروی بومی است.

وی تصریح کرد: طبق قانون و ماده ۱۲۰ اتباع بیگانه و افغانی این اجازه را ندارد که در استان و به خصوص در شهرستان گچساران به کار گرفته شوند.

مهدی‌پور با بیان اینکه هر کارفرمایی که تبعه خارجی را استخدام و به کار بگیرید جریمه خواهد شد، گفت: طبق قانون کارفرما برای بار اول به اندازه دستمزد پنج روز کارگر و برای بار دوم به اندازه ده برابر دستمزد کارگر جریمه خواهد شد.

گچساران در صدر بیکارترین شهر استان

وی با اشاره اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه کاهش آمار بیکاری در کشور نسبت به جمعیت استان مقام اول را کسب کرده، خاطر نشان کرد: متاسفانه در این زمینه شهرستان گچساران بالاترین آمار بیکاری را در استان دارد.

مهدی‌پور در ادامه با اشاره به برخی از دستگاه‌های شهرستان گچساران که کارگر غیر ایرانی به کار می‌گیرند، افزود: متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی و شرکتی اقدام به جذب کارگر افغانی کرده‌اند که این کار خلاف قانون است.

رئیس تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران افزود: عقد قرار داد با افراد غیربومی موجب می‌شود که آنها یا نیروی غیر بومی و یا اتباع بیگانه را برای اجرای این پروژه‌ها بکار بگیرند.

مهدی پور در ادامه با اشاره به افزایش آمار بیکاری در این شهرستان گفت: متاسفانه برخی‌ها برای کار از شهرهای همجوار به این شهر آمده و کار را از فرزندان این شهر گرفته‌اند.

بی عدالتی در پتروشیمی گچساران موج می زند

وی در ادامه بیان کرد: متاسفانه آن چیزی که بیشتر از بیکاری شهروندان گچسارانی را آزار می‌دهد بی عدالت در بکارگیری نیروی کار که نمونه بارز آن پتروشیمی گچساران است که موجب نارضایتی خیلی از شهروندان شده است.

مهدی پور بیان کرد: پتروشیمی گچساران در این چند سال اخیر که مشغول به کار عمرانی شده تاکنون به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای جذب نیرو رجوع نکرده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان گچساران خانواده‌هایی هستند که یک نفر از فارغ‌التحصیلان آنها مشغول به کار نشده‌اند، اظهار کرد: در برخی از خانواده ها  تمام اعضا  آن خانواده مشغول به کار و فعالیت هستند و این چیزی است که خیلی از شهروندان گچساران را آزار دهد.

مهدی‌پور در ادامه با اشاره به دستگاه‌های دولتی که موظف به ایجاد اشتغال هستند، تاکید کرد: دستگاه‌هایی که از بودجه ملی و استانی برای اجرای پروژه درشهرستان استفاده می‌کند موظف به ایجاد اشتغالزایی در این شهرستان هستند.

هرچند جمشید مبارکی ،مدیرعامل پتروشیمی گچساران در خصوص وضعیت پتروشیمی این شهرستان اینچنین اظهار می کند: پتروشیمی گچساران اگر چند سال پیش هم آماده بهره برداری بود به رونق اقتصادی کشور کمک نمی‌کرد، چرا که شرکت‌های بالادستی و پایین دستی آن همزمان باید به تولید برسند تا رونق به وجود بیاید.

نقدینگی مورد نیاز مجتمع در حال تامین است

وی می افزاید: از جمله شرکت‌هایی که در زنجیره تولید وابسته به هم هستند پالایشگاه بیدبلند است که تقریبا حدود سه میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری نیاز دارد که با توجه به ال سی که گشوده شده پیشرفت خوبی دارد و اگر پتروشیمی گچساران راه اندازی نشود آن پالایشگاه هم توجیه  اقتصادی ندارد.

مبارکی با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اظهار می کند: یکی از اهداف ما ایجاد اشتغال  در این مجتمع است. تاکنون ۲۲۰ میلیون یورو ال سی از طریق بانک توسعه صادرات محقق شده و نقدینگی مورد نیاز مجتمع در حال تامین است.

باید توجه داشت در جامعه ای که روابط جای ضوابط را گرفته باشد، پارتی بازی اصل و اساس همه فعالیت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و قانونی می شود. هرچند فقدان ضوابط و قوانین درست و ثابت نیز یکی از بزرگترین مشکلات شهرستان ماست که خود باعث گسترش پارتی بازی شده است.

جالب است چه بسا در بسیاری زمان ها و موقعیت ها که بسیاری از کارهای ما در ادارات،نهادها و سازمان های مختلف حتی بدون پارتی و پارتی بازی هم اگر شیوه و روال طیبعی خود را طی کند قابل انجام است اما ما به دلیل جا افتادن این فرهنگ همچنان به دنبال پارتی و آشنا می گردیم.

به هر حال اکنون به جای شعار یا اظهار تأسف در این خصوص، زمان مبارزه همه جانبه با این پدیده مذموم فرا رسیده و برخلاف تصور برخی اشخاص، برای مبارزه با آن، خلأ قانونی وجود ندارد، فقط کافی است قانون اجرا شود.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها