نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. مرداد 1396 - 11:06
مشاغل پر سر و صدا و آلاینده این روزها داد مردم گچساران را درآورده و علی رغم وعده های مسئولین مبنی بر خروج شغل های مزاحم از محدوده شهر این مشاغل همچنان در داخل شهر روزگار می گذرانند و آسایش را از شهروندان سلب می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شایدشنیدن صدای گوشخراش کوبیدن چکش‌ و تق و توق دائم کارگاه درب و پنجره سازی،صافکاری،مکانیکی،جوشکاری،فلزکاری،کابینت سازی دیگر این روزها عادت زندگی شهری باشدو آن زمانی‌که چند نفر به جان یک خودرو تصادفی تازه از راه رسیده می‌افتند، انگار زلزله‌ای در محله و خانه‌های چسبیده به تعمیرگاه ها رخ داده است،بدون این‌ که کسی بداند اثرات مخرب این آلودگی صوتی تا چه اندازه جسم و روح شهروندان را نشانه گرفته است.

گاهی همسایه‌های به ستوه آمده از این همه سر و صدا، می‌خواهنداعتراضی نشان دهند اما به هرحال روزی بالاخره ، گذرخیلی‌ها به این مشاغل خواهد افتاد. امروزه مزاحمت ‏ها و گرفتاری‏ هایی که این نوع مشاغل برای ساکنان واحدهای مسکونی یا تجاری ایجاد می‏ کنند، به یکی از دغدغه‏ های اساسی شهروندان گچسارانی تبدیل شده که در بسیاری مواقع هیچ راهکاری برای مقابله با این معضل نمی توان یافت.

اگرچه مسئولین تاکنون چندین بار اخطاریه‌هایی را مبنی بر این‌که واحدهای آلاینده و پرسرو صدا مشمول طرح ساماندهی واحدهای مزاحم شهری است، ابلاغ کرده اند که باید کم‌کم محدوده‌های مرکزی و نقاط مسکونی در بلوار ولی عصر(عج)شهر را ترک و به شهرک صنعتی منطقه چهاربیشه کوچ کنند.

این درحالی است که بیش از 360 شغل مزاحم در شهر فعالیت می کنند که تولیدکنندگان تیرچه و بلوک، درب و پنجره‌سازان، آلومینیوم‌سازان،مکانیک ها،صافکاران،تراشکاران،کابینت سازان، ورق‌کاران ،پروفیل کاران، درب و پنجره سازها و فروشگاه های مصالح ساختمانی از جمله این مشاغل است.

بدون شک ساکنان مجتمع‏ های مسکونی و واحدهایی که در مجاورت این صنوف سکونت دارند، نوعی زندگی پرسرو صدا در مجاورت این مشاغل را تجربه می‏ کنند.سر و صدای ناشی از کار در اکثر اوقات شبانه ‏روز، پخش انواع آلاینده‏ ها نظیر بوی بنزین، صدای اگزوز و دود خودروهای در حال تعمیر، پخش شدن ذرات رنگ یا بوی رنگ، تینر، روغن جلا، گرد و غبار، سر و صدای چکش‏ کاری یا برش کاری و سایر آلودگی ‏های صوتی، بصری و محیطی، علاوه بر مضرات جسمی و زیست‏ محیطی، باعث بر هم خوردن آرامش روانی ساکنان این منازل مسکونی می ‏شوند.

سال هاست که بر طبل رسیدگی به این صنوف نواخته می شود و در طی این مدت با گذر از هر کوچه و محلی در این شهر می توان صدای جوشکاری، آهنگری و تعمیر خودرویی را شنید و آنگاه است که در می یابیم صفت مزاحم به معنای واقعی کلمه برازنده مشاغل پرسر و صداست،شغل هایی که سال های سال در داخل شهر جا خوش کرده اند روح و روان انسان ها را به مخاطره می اندازد.

یکی از شهروندان گچسارانی نیز با انتقاد از وجود مشاغل پر سرو صدا در محل زندگی اش می گوید: امروزبحث  آلایندگی و آلودگی‌های صوتی ناشی از وجود این مشاغل دردسر بزرگی برای زندگی ام ایجاد کرده که ساماندهی آنها از سوی متولیان امربسیار لازم و ضروری به نظر می رسد.

یکی دیگر از شهروندان معتقد است که فعالیت این واحدها جشنواره ای از صداهای گوشخراش را دراین شهر بوجود آورده و موجبات برهم زدن آرامش ساکنان را رقم زده است ، درحالی که زندگی در محیطی‌آرام حق طبیعی همه ساکنین این مناطق است، اما این حق از برخی ساکنان سلب شده‌ که انتظار می‌رود با اقدام موثر مسئولان دوباره به این افراد بازگردانده شود.

جوان دیگری می گوید: مشاغل پرسروصدا و آلاینده  بخشی مهمی از چهره  زیبای شهر را مخدوش کرده که نیاز است‌ ساماندهی جامعی در این زمینه انجام شود هرچند که فعالیت این صنوف در مناطق مسکونی مشکلات و آسیب های روحی و روانی برای شهروندان را در پی دارد.

بانویی که دراین منطقه ساکن است، می افزاید:به علت اشغال پیاده رو ها توسط این مشاغل بسیاری از شهروندان مجبورند برای تردد از مسیر خیابان ها استفاده کنند که بعضا تبعات خاص خود را به دنبال داردتنها راه رسیگی به مشاغل مزاحم انتقال آنها به خارج از شهر است که در غیراینصورت به ناچار باید فضای موجود را تحمل کنیم.

درادامه یکی از جوشکاران در این نقطه می گوید: عنوان لفظ مزاحم به روی این مشاغل به هیچ وجه شایسته نیست چرا که تامین نان سفره خانواده با ریختن عرق جبین در این گرمای 50درجه را نمی توان صفت مزاحم اطلاق کرد.

وی می افزاید:زمانی که این واحدهای صنفی را به ما واگذار کردند جز بیانیان در اطراف ما چیزی دیگری نبود و الان با توسعه شهری واحدهای مسکونی کنار ما سبز شده اند و در واقع آنها مزاحم کسب و کار ما شده اند.

یک تراشکارجوان می گوید:انتقال واحدهای صنفی پرسروصدا به شهرک صنعتی چهاربیشه تنها پاک کردن صورت مسأله است و دردی از این مشکل دوا نمی‌کند،بسیاری از صاحبان این مشاغل عیال وار هستند و انتقال آنها به بیرون از شهر هیچ نتیجه‌ای جز ایجاد مشکلات معیشتی برای خانواده این افراد ندارد.

وی می افزاید:مگر می شود تنها عده ای از این صنوف به خارج از شهر بروند و بقیه در شهر بمانند و مشغول کاسبی شوند؟مگر امکان دارد مشاغلی همچون مکانیک ها،تعویض روغنی ها ،پنچرگیری هاو دیگر مشاغل به بیرون از شهر بروند؟که دراین صورت خود مردم دچار مشکل  خواهند شد.

یک جوان کابینت ساز ادامه می دهد:اگر قرار برانتقال باشد باید این موضوع کارشناسی شده باشد و همانطوری که مسئولین برای احداث پارک،ساماندهی خیابان بلادیان ودریاچه مصنوعی ماه ها برنامه ریزی می کنند نسبت به ساماندهی این مشاغل هم حساسیت بیشتری به خرج بدهند و برنامه ریزی مدونی برای این طرح در نظر داشته باشند که کسی متضرر نشود.

وی می افزاید:انتقال واحدهای صنفی پرسروصدا به خارج از بافت شهری به سادگی امکان‌پذیر نیست از همین‌رو باید برای صاحبان این واحدها تسهیلات ویژه‌ای درنظرگرفته شود،واگذاری زمین درجای مناسب،دریافت نکردن عوارض و ارائه وام‌های بلند مدت نیزمی‌تواند تصمیم‌گیری برای انتقال این واحدها به خارج از بافت شهری را ساده‌ترکند.

باید در نظر داشت که  مشاغل مزاحم و آلاینده به شغل‏ هایی اطلاق می ‏شوند که به علت ایجاد سر و صدا «آلودگی صوتی»، آلاینده بودن «پخش دود و بوی رنگ و تینر، گرد و غبار، خاک اره، مواد زائد نظیر روغن سوخته، براده آهن و ...» و اشغال بخش اعظم پیاده ‏رو در هنگام کار، باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان واحدهای مسکونی مجاور، کسبه مغازه‏ های مجاور و افراد عبوری از پیاده‏ رو می ‏شوند.

رضا شریفی رئیس صنعت ،معدن و تجارت گچساران  در خصوص انتقال واحدهای صنفی آلاینده به خارج از شهراظهار کرد: برخی صنوف به دلیل شرایط خاص خود دارای آلایندگی‌های صوتی و سایر آلایندگی‌ها بوده که این صنوف به ضلع جنوبی شهرک صنعتی گچساران انتقال خواهند یافت.

وی با بیان اینکه انتقال صنوف آلاینده در بیرون از شهر یکی از اقدامات این اداره است، افزود: انتقال واحدهای صنفی آلاینده همواره یکی از خواسته‌های مهم شهروندان است که در حال حاضر ۵۰ درصد از صنوف آلاینده با واگذاری زمین به آنها در شهرک صنعتی اقدامات اولیه زیر ساخت‌های لازم را انجام داده‌اند.

شریفی ادامه داد: شهرک صنفی گچساران در محدوده شهرک صنعتی چهاربیشه در ضلع جنوبی مکان‌یابی شده و به منظور حمایت از این صنوف، انتقال آنها به بیرون از سطح شهر با کمترین هزینه انجام خواهدشد.

وی با اشاره به صنوف آلاینده موجود در سطح شهر گچساران تصریح کرد: صنوفی مانند فلزکاران، صنایع ریخته گری، فرآوری سنگ، درودگران از جمله واحدهای صنفی آلاینده‌ای هستند که به شهرک صنفی منتقل خواهند شد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گچساران با اشاره به اولویت‌بندی صنوف آلاینده در زمینه انتقال به شهرک صنعتی افزود: صنوف آلاینده و پرسروصدا دربلوار ولیعصر(عج) گچساران از جمله اولویت اصلی صنعت، معدن و تجارت برای انتقال به شهرک صنعتی است.

شریفی بابیان اینکه تعداد ۳۶۶ صنوف آلاینده در سطح شهر گچساران وجود دارد،گفت: در حال حاضر تعداد ۲۴۰ صنوف آلاینده دارای مجوز به شهرک صنعتی گچساران در ضلع جنوبی منتقل خواهد شد.

وی به واگذاری زمین به صنوف آلاینده در شهرک صنعتی گچساران اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر دو هکتار زمین برای انتقال صنوف آلاینده گچساران در نظر گرفته شده است.

اگر چه بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان نیز معتقدند که باید هر طور شده بساط مشاغل مزاحم را از داخل شهر جمع کرد چرا که این مشاغل به دلیل سرو صدایی که دارند بیش از همه با روح و روان آدمی سروکار دارند.

هر چند این مشاغل جزو مشاغل غیرمجاز نیستند ولی عمدتا به علت نداشتن موقعیت مکانی مناسب، استقرار نامناسب و ناسازگار بودن با سایر مشاغل علاوه بر ایجاد مزاحمت‏ های فیزیکی، روانی و اخلال در عبور و مرور برای شهروندان، بر مبلمان و سیمای ظاهری شهرها نیز اثرات نامطلوب می ‏گذارند.

 از جمله این مشاغل می ‏توان به آهنگری، جوشکاری، صافکاری، تراشکاری، جلوبندی، تعویض روغن، تعمیر انواع خودروهای بنزینی و گازوئیلی، تعمیر انواع موتورسیکلت و موتور چاه و سمپاش، نجاری، آلومینیم ‏سازی، آپاراتی، سنگ‏فروشی، حجاری، نقاشی، مصالح ‏فروشی، آهن ‏فروشی، تخلیه بار تجاری، کارواش، پمپ بنزین، چوب‏بری، خرید و فروش ضایعات و ... اشاره کرد.

این درحالی است بسیاری از شهروندان همچنان چشم انتظارند تا معضل شغل های مزاحم به معنای واقعی حل شده و این مشاغل به خارج از شهر انتقال یابند، بنابراین همچنان باید منتظر بود و دید سرانجام این ماجرا چه خواهد بود.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها