نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. خرداد 1396 - 7:11
جوانان گچسارانی می گویند:نظام آموزشی ما باید به دنبال استقلال با تکیه برآموزه های دینی و اسلامی باشدو اینکه عده ای از آن سوی مرزها بیایند و برای ما برنامه بچینند نوعی عقب گرد است که مردم باید هوشیار باشند و اجازه ندهنداهداف استعماری دشمنان در جامعه ما دنبال شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،در سپتامبر 2015 (شهریور 94)، اهداف دستور کار مبانی توسعه پایدار 2030 که 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی دارد جهت اقدام عملی همه کشورها برای تحقق حکومت یک‌پارچه در سازمان ملل ارائه شد. ایران نیز از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بود که متعهد به اجرای این سند شد و پس از آن سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی ایران با مدیریت و برنامه‌­ریزی دفتر یونسکو در ایران با تشکیل 30 کارگروه تخصصی تدوین و آماده و در تاریخ 20 آذر 95 رونمایی شد.

رهبران کشورهای عضو سازمان ملل، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی‌رتبه سازمان ملل تعهد کردند دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح ملی از اول ژانویه سال 2016 اجرایی کنند، براین‌اساس در بخش اهداف آموزشی موضوع آموزش و یادگیری مادام‌العمر باکیفیت، ‌برابر و فراگیر برای همه با محوریت یونسکو تعیین شده که ایران نیز متعهد به اجرای آن است. مؤلفه‌های کلیدی در برنامه آموزش 2030 عبارتند از: برابری و فراگیر بودن، دسترسی برابر، عادلانه و باکیفیت، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش و یادگیری مادام العمر.

 در چارچوب عمل 2030 به واژه‌هایی همچون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است که این مباحث از سوی برخی صاحب‌نظران و کارشناسان به‌ویژه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد نقد است و حتی برخی معتقدند که تصویب و اجرای این سند دگرگونی‌های بسیاری را در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد که از جمله آن می‌توان به حذف کلیشه‌های جنسی و ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتاب‌های درسی به‌بهانه ترویج صلح و نبود خشونت اشاره کرد.

پیشتر در سلسله مصاحبه‌هایی به بررسی سند آموزش 2030 و تعارضات آن با نظام آموزش و پرورش ایران پرداخته شده بود، اما سند آموزش 2030 چیست که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن واکنش نشان داده اند؟،به همین بهانه به میان تنی چند از شهروندان گچسارانی آمدیم تا نظراتشان را در این خصوص جویا شویم.

محسن یکی از جوانان گچسارانی است که در این باره می گوید:مسئولانی که تن به امضای این سند ننگین داده اند باید بدانند که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و بربنیان الگوی اسلامی و ایرانی شکل گرفته است.

وی می افزاید:جامعه اسلامی ایرانی ما بر فرهنگی متفاوت با فرهنگ و مبانی رایج غرب استوار است که باید توجه داشته باشیم که اگر خط مشی روشن فکری و فرهنگی انقلاب به نظریات غربگرایان آلوده شود بدترین نوع نفوذ فرهنگی است که در جامعه ما شکل گرفته است.

مصیب درادامه بیان می کند:ارزش‌های اسلامی همچون عدالت و معنویت، باید محور برنامه‌ریزی‌ها در سطح آموزش و پرورش کشور قراربگیرد و دولتمردان باید بدانند که داشتن استقلال فرهنگی خیلی مهمتر از داشتن استقلال سیاسی و اقتصادی در عرصه بین الملل است.

این جوان گچسارانی تصریح می کند:امروزجوامع غرب و دشمنان نظام اسلامی تلاش دارند تا گفتمان انقلاب اسلامی و مبانی نظری آن را به چالش بکشانند،سند تحمیلی 2030در حقیقت  زیرسازه پروژه نفوذ است که می تواند در آینده ما را دچار یک نوع التقاط فکری و فرهنگی کند.

اردوان ادامه می دهد:بدون شک سند2030یونسکو از مصادیق اصلی نفوذ درکشور است و حال نگاه لیبرالیستی و خلاءاندیشه فرهنگی از سوی برخی دولتمردان موجب تصویب چنین ننگی شد که اگر تیزبینی و هوشیاری مقام معظم رهبری(مدظله العالی )نبود معلوم نبود که نظام آموزشی ما در آینده گریبانگیر چه سرنوشتی شومی می شد.

وی می گوید:دشمنان انقلاب اسلامی به روش های مختلف و با تغییر درساختار نظام آموزش و پرورش کشور بدنبال استحاله فرهنگی و به تعبیری بدنبال براندازی نرم نظام هستندکه بایدبا حفظ و صیانت از ارزش ها و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی جلوی این نوع ازنفوذها را سد کرد.

محمد جوان دیگری است که اظهارمی کند:امضای سند2030یونسکو از سوی مسئولین حکایت از نوعی خودباختگی فرهنگی و فکری دارد و باید توجه داشت که خطری که سند یونسکو برای ما ایجاد می کند این است که هویت انقلابی، ملی و شان و جایگاه ملت را خدشه دار می کند.

وی می افزاید:مسئولان به جای دل درگرو گذاشتن فرهنگ کشورهای غربی باید متعهد به فرهنگ ناب اسلام محمدی(ص) باشندو اینکه برای تحول در نظام آموزش و پرورش زیرپرچم یونسکو توسعه فرهنگی و آموزشی مان را تعریف کنیم موجب بسی حقارت و سرافکندگی است.

آرش و سجاد از جمله جوانان گچسارانی هستند که دراین خصوص اینچنین اظهارنظر می کنند،آرش معتقد است:جای بسی تاسف دارد که درکشوری که زیربنایش به روی خون هزاران شهید بناشده ،به جایی برسیم که دولت های غربی و استعمارگر بخواهند برای ملت و نظام آموزشی ما برنامه بریزند.

وی می گوید:متاسفانه در بدنه دولت عده ای وجود دارند که کوچکترین دغدغه ای نسبت به اهداف نظام و صیانت از آرمان های انقلاب ندارند وموضع‌گیری امام خامنه ای در خصوص اجرای این سندبه این خاطر بود که اینجاجمهوری اسلامی ایران است و برنامه و مباحث نظام آموزشی ما باید برمحور آموزه های دینی و اسلام ناب محمدی(ص) اجرا وعملی شود.

سجاد ادامه می دهد: سند تحمیلی یونسکو 2030 به دنبال تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به سبک زندگی غربی و بدنبال آموزش های منحرف کننده به کودکان و نوجوانان ما در نظام آموزش و پرورش است به طوری که گسترش و ترویج بی بندباری،نا امنی،خشونت، فساد و فحشا ، بی دینی ، بی حیایی و بی شرمی دراصول این سند موج می زند.

وی معتقد است:غیردینی و غیراسلامی شدن آموزش در کشور از اهداف بلند مدت سند بی شرمانه و ننگ آور2030 یونسکو است که با رسمیت شناختن این سند هر نوع تعلیم و تربیت اسلامی ازتدریس و یادگیری قرآن گرفته تا نماز ، فرهنگ جهاد،ایثار و شهادت و دیگر موارد تربیتی براساس  یک پرسه زمانی در مدارس کشور برداشته خواهد شد.

شادمهر ادامه می دهد: من فکر می کنم لطمه زدن به استقلال فرهنگی بیشترین آسیبی است که سند 2030 به ملت بزرگ ما خواهد زدواین درحالی است که ما دارای فرهنگی بسیار غنی با آموزه های دینی و ملی هستیم که می توانیم دراین زمینه الگویی برای سایر کشورهای جهان باشیم.

وی می گوید: نظام آموزش و پرورش ما باید به دنبال استقلال با تکیه برآموزه های اسلامی باشدو اینکه عده ای از آن سوی مرزها بیایند و برای ما برنامه بچینند نوعی عقب گرد است که مردم باید هوشیار باشند و اجازه ندهنداهداف استعماری دشمنان در جامعه ما دنبال شود.

گفتنی است، سند 2030 یونسکو در سال 2015 میلادی با عنوان و پوشش سواد و افزایش کیفیت آموزش(سبک زندگی غربی)، با 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه در سازمان ملل به تصویب رسید و کشورهای عضو ملزم به رعایت آن شدند.

این اسناد با اهدافی خاص به تصویب رسیده و سازمان یونسکو مسئول اجرا و پیگیری اجرای آن در کشورهای عضو شده است. اگرچه این سند دارای بخش هایی از جمله برخورداری همگان از سیستم نظام آموزشی است اما در بخش هایی دارای برنامه هایی است که با فرهنگ و رفتار ایرانیان دارای مغایرت بسیاری است، موضوعاتی که به راحتی می تواند پروژه نفوذ را اجرایی کرده و با ایجاد تعارض در جامعه مشکلات بسیاری را برای مردم و نظام ایجاد کند. 

انتهای پیام/م

 

دیدگاه‌ها

بابا تو خودت سند یونسکویی

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها