نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. خرداد 1396 - 15:43
محله سادات گچساران درست در نزدیکی مناطق خوش نشین و تجاری مرکز شهر، کسی باور نمی کند که زندگی و بازی کودکان معصوم میان تلی از فاضلاب منازل و زباله تصویرگر منطقه ای محروم در سرزمین بام نفت ایران باشد.

به گزارش آفتاب جنوب، اگرچه شهرداری ها به عنوان یکی از ارکان خدمات رسانی و پر اهمیت در حوزه های مختلفی مانند آموزش، بهداشت محیط، حمل و نقل عمومی، سامان دهی امور شهری و سایر امور مرتبط به شهروندان هر جامعه مطرح هستند و نقش پر رنگی در مسایل اجتماعی ایفا می کنند، اما در همین راستا رسیدگی به وضعیت بهداشت سطح شهر، معابر، کانال های آب شهری، جمع آوری زباله و سایر موارد از انتظارات شهروندان از شهرداری ها است.

محله سادات گچساران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص که در جنوب این شهر واقع شده مسیر سرازیر شدن آب های سطحی ،پساب ها و فاضلاب های خانگی شهر گچساران است و از این رو شهرداری بایستی اهتمام ویژه ای برای مدیریت کانال های آب این شهر بیندیشد.

تخلیه نامناسب و لایروبی نکردن کانال های فاضلاب

در این راستا تخلیه نامناسب و لایروبی نکردن کانال های فاضلاب و آب های سطحی در این منطقه از شهرو در نتیجه ساکن ماندن آب و تبدیل آن به لجن زارموجب متصاعد شدن بوی نامطبوع، رشد و تکثیر حیوانات و حشرات موذی مانندمار،عقرب، موش، انواع سوسک و پشه شده که سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و رسیدگی نکردن مسئولان ذی ربط به این مسئله، موجب نارضایتی و رنجش خاطر مردم این منطقه جنوبی گچساران شده است.

منطقه ای محروم در سرزمین بام نفت ایران

این درحالی است که در محدوده محله سادات گچساران درست در نزدیکی مناطق خوش نشین و تجاری مرکز شهر، کسی باور نمی کند که زندگی و بازی کودکان معصوم میان تلی از فاضلاب منازل و زباله تصویرگر منطقه ای محروم در سرزمین بام نفت ایران باشد.

  

 آری ! اینجا "محله سادات" است ؛ یکی از مناطق جنوب شهر گچساران که مواردی همچون نبود کانال کشی مناسب در بستر آب های جاری و مصارف خانگی شهری در سال های اخیر وضعیتی نامطلوب را برای ساکنین این قسمت از شهر رقم زده است.

 عدم کانال کشی مناسب و بی توجهی مسئولین 

عدم کانال کشی مناسب و بی توجهی مسئولین به این امر و نیمه کاره رها شدن ساماندهی و مرمت این پروژه سالهاست که زندگی ساکنان این محله قدیمی شهررا با چالشی بزرگ مواجه کرده است.

 بحرانی ترین مسیر از نظر آلودگی محیطی 

 این درحالی است که کانالهای اصلی دفع آبهای سطحی و مصارف خانگی گچساران از دو سمت جنوبی و شمالی محله سادات عبور کرده و این نقطه از شهر را در محاصره خود قرار داده اندکه از سالیان گذشته تا به امروز به یکی از بحرانی ترین مسیرها از نظر آلودگی محیطی تبدیل شده است.

 وجود بیشه زارها و رشدبی حد و اندازه نیزارها وگیاهان خودرو،تخلیه نخاله های ساختمانی،ریختن زباله های خانگی وازهمه مهمتر عدم بازسازی کانال های این نقطه از شهر به پاشنه آشیل این منطقه تبدیل شده است.

 کودکان درمعرض انواع بیمارها و تهدیدات جدی

یکی از شهروندان این محله در این باره می گوید: وجود آب های راکد در کانال و شناور بودن زباله در این محل باعث تجمع موش و حشرات موذی شده و مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است علاوه بر این هوای گرم و تعطیلی مدارس باعث شده کودکان نیزبرای گذران اوغات فراغت در کنار این کانال ها به بازی بپردازند و در معرض انواع بیمارها و تهدیدات جدی قرار بگیرند.

رضا دیگرساکن این محله نیزبیان می کند: گندآب ها و لجن های حاصل از فاضلاب خانگی در این کانالها محل مناسبی برای رشد و پرورش انواع میکروب ها، ویروس های بیماری زا، حیوانات و حشرات موذی است که به صورت مستقیم و غیره مستقیم سلامت ساکنین محله سادات را به خطر انداخته است. 

مسئولین بهداشت باید جوابگوباشند

محمد جوان دانشجویی است که در این منطقه زندگی می کند وی در این خصوص ادامه می دهد:مردم این نقطه از شهر از وجود حشرات ، حیوانات ، معضلات و آلودگی های کانال های فاضلاب رنج می برند آنوقت متولیان بهداشت فقط دلخوش به جمع آوری چند قلم کالای تاریخ مصرف گذشته در این شهر کرده بعد هم با افتخار گزارش عملکرد ارائه می دهند،واقعا متاسفم برای مسئولین بهداشت گچساران از این همه بی تدبیری و ضعف مدیریتی.

وی درادامه با خنده می افزاید:مسئولین بهداشت گچساران و در راس خانم "حافظ قرآن" لازم نیست نگران تب کریمه کنگو در این شهر باشید ،زندگی مردمان محله سادات درهمین محیط آلوده معضلی بس خطرناک تر از تب کریمه کنگواست.

جناب شهردارگوشه چشمی به این منطقه محروم داشته باشید 

داریوش با اشاره به بوی نامطبوع گند آب ها می گوید:عملکردضعیف آقای شهرداردراین منطقه را در پشت پاک دستی اش فراموش کرده ایم ،جناب "زینل زاده" پاک دستی تان گوارای وجودتان، اما ما هم آدم هستیم وآقایان شورای شهر به جای تبلیغات و وعده های صد من یه غازتان ،پول ها و شام های تبلیغاتی تان هم گوشه چشمی به این منطقه محروم داشته باشید که آرای بالای خود را مدیون همین مردم هستید.

وی درادامه تصریح می کند:جناب تاجگردون بافت فرسوده تان هم پیشکش ،تمام خانه های محله سادات هم اگر روزی همه کاخ هم شوند زندگی در محیط لجن زار و بیشه زاراین محله هیچ ارزشی برای ما نخواهد داشت، بدانید وجود فاضلاب های روان ،بوی تعفن ومشکلات بهداشتی زندگی  در این منطقه را برایمان بسیار زجرآور کرده است.

احمد هم بیان می کند:آلودگی های این کانال ها می توانند از طریق لباس، اعضای بدن و نیز کودکانی که در مجاورت این کانال ها مشغول بازی هستند وارد محیط زندگی افراد شوند و یا به صورت غیره مستقیم از طریق حشرات و حیوانات موذی مانند سوسک ها و موش ها که در این محل رشد می کنند به خانه راه یابند و انواع بیمارهای عفونی و گوارشی در افراد را ایجاد کنند.

شب ها ازبوی بد نمی توانیم نفس بکشیم

وی می گوید: بوی تعفن فاضلاب و لجن زار این کانالها به حدی است که زندگی دراین محله را به کام شهروندان تلخ کرده است و ما ساکنین این محله تاسف می خوریم که چنین مشکلاتی جلو چشم مسئولان است ولی به سادگی از کنار آن می گذرندوجود بوی تعفن فاضلاب و انتقال میکروب ها، سلامت ما را در این منطقه تهدید می کند وبیشتر شب ها ازبوی بد نمی توانیم نفس بکشیم.

بانویی که در این محله ساکن است می افزاید:فاضلاب های روانی که در این منطقه وجود دارد محلی شده است برای تجمع حشرات موزی که شب ها از نیش پشه ها و ورود حشرات به منازلمان رنج می بریم .

وی افزود:بوی نامطبوع فاضلاب 30 سال است ساکنین محله سادات را اذیت می کند و با توجه به نامه نگاری هایی که به مسئولان امر صورت گرفته،تا کنون هیچ اقدامی انجام نشده است . 

هجوم مارها و عقرب ها در منازل

 حاج حسن یکی از ساکنین قدیمی محله می گوید:سالهاست درکنار این بیشه ها با انواع جانوران و خزندگان خطرناک همچون مار و عقرب زندگی می کنیم که این موضوع باعث ترس و وحشت کودکان و زنان این منطقه شده است ،مردم محله سادات چه گناهی کرده اند که باید بوی تعفن فاضلاب این کانال ها را تحمل کنند.

 مشکل کانال ها اساسی حل شود نه مقطعی 

 یک راننده تاکسی که در این قسمت از شهر زندگی می کند اینچنین بیان کرد:کانالهای محله سادات مملو از بوی نامطبوع زباله هایی است که از قسمت های بالای شهر در مسیر کانال ها به این محله سرازیر می شوند و باعث ایجاد ناراحتی برای اهالی منطقه شده است.

 وی افزود: با توجه به اعتراضات صورت گرفته تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولین در خصوص ساخت و ترمیم کانال ها صورت نگرفته است و باید در شورای برنامه ریزی شهری برای طرح کانال کشی این محله اعتباری خاص در نظر گرفته شود تا این مشکل نه به صورت مقطعی بلکه به شکل اساسی مرتفع شود.

 بوی تعفن کانال ها و بی توجهی مسئولین

 به گفته کارشناسان محیط زیست هنگامی که محيط زندگی ما زيبا ، تميز و شاداب  است ، انسان ها  سرزنده تر بوده و برای شاداب تر نمودن محيط زندگی خويش خواهند کوشيد و نظارت جمعی نيز برای حفظ چنين محيطی افزايش می يابد.

 آنها بر این باورند:محيط زيبا همچون آهن ربايی است که ذهن را مجذوب خود کرده و او را وادار به تکاپو و جستجو گری می کندومحيط نا زيبا علاوه بر آنکه  از نظر روانی  تاثيرات نامطلوب روانی برجای می گذارد ،بلکه خسارت های مادی فراوانی نيز بر جامعه تحميل می کند.

 این کارشناسان معتقدند:از همه مهم تر خسارت های روانی ناشی  از آلودگی ها ست که ذهن انسان را بطور مکرر آزار می دهد و تاثيرات نامطلوبی می گذارد که براحتی قابل محاسبه نيست و از  طرفی  گويی آدمی در محيط کثيف و آلوده همنشين شيطان می  شود و ذهن او ناخواسته  به رفتارهايی گرایش می يابد که از زيبايی  فاصله می گيردو ايجاد  يک محيط زندگی  زيبا سبب خواهد  شد ، اشتياق  انسان برای  زندگی  افزايش يافته و از طرفی مغز و ذهن  تمايل به جستجوگری  بيشتری  يافته و شرايط برای خلاقانه انديشيدن  بهتر مهيا  شود.

 هر چند مشکلات در محله سادات گچساران به قدری است که گویا به تنها چیزی که توجه نمی شود ، سلامتی مردم است و آن طور که شواهد گویای آن است نه شهرداری برنامه ای برای سروسامان دادن کانال ها دارد و نه محیط زیست فکری برای حل مشکل آلودگی و نه متولیان امربهداشت توجهی به وضعیت بهداشتی ساکنین این منطقه دارد.

 به هر حال آنچه در تصاویر این گزارش نیز به چشم می خورد، این است که “محله سادات” با توجه کمبود زیرساخت های خدماتی، مسئولان این شهرستان باید گوشه چشمی هم به بوی تعفن فاضلاب و زباله های  کانالهای آن که تا میانه هسته مرکزی این شهر رسوخ کرده بیندازند و برای رفع این مشکل عزم خود را بیش از پیش جزم کنند.

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها