نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. خرداد 1396 - 13:07
حکایت پارک تپه محله سادات گچساران روایت تلخ کلنگی است که به دست تاجگردون بر تن محروم این نقطه از دیار نفتخیزگچساران زده شد ولی هنوز جای آن را نه تنها هیچ پروژه ای پر نکرده که هر روز رویای مردمان محله سادات برای اجرای این پروژه فرهنگی ورزشی به سراب نزدیک تر می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،درچند سال اخیر، طرح‌های بیشماری برای عمران و آبادانی گچساران کلنگ‌زنی و گاها به بهربرداری رسیدندکه اگر طرح‌های ملی و استانی برخی پروژه ها را کنار بگذاریم ،متوجه کم‌کاری و ضعف مدیران و البته شاید نبود اعتبار لازم برای به سرانجام رسیدن این طرح‌ها می‌شویم.

وقتی سکوت، باعث فراموشی می شود

همان پروژه هایی که روزی  قرار بود تا محیطی بهتر، آرام‌تر و زیباتر برای زندگی و آسایش مردمانی صبور در محرومترین نقطه گچساران فراهم آورند،پروژه بزرگی همچون احداث و تکمیل پارک تپه محله سادات که متأسفانه این روز ها درسکوت مسئولین به فراموشی سپرده شده است.

اگرچه طرح نوسازی بافت فرسوده محله سادات برای ساکنان این منطقه مزایای بی شماری را به همراه خواهد داشت،اما بایددر کنار نوسازی محیط باید بر نوسازی و رشد فرهنگی در این نقطه از شهرگام هایی نیز برداشته شود.سالها نبود امکانات فرهنگی در مناطق بافت فرسوده از جمله زیرساخت های ورزشی،نبود پارک های مناسب برای استفاده خانواده ها،عدم وجود مراکز فرهنگی و…باعث شد ساکنان این مناطق عملا شاهد مشکلات فرهنگی در محیط اطراف خود باشند.

 اواخر بهمن ماه  سال 92بود که غلامرضا تاجگردون برای کلنگ زنی پارک تپه محله سادات میزبانی تنی چند از مسئولان وزارت نفت را برعهده داشت وحال پس از گذشت بیش از 3سال شاهد یک کلنگ زنی بی نتیجه دیگر در این شهر هستیم.

حکایت پارک تپه محله سادات گچساران روایت تلخ کلنگی است که با دست تاجگردون بر تن محروم این نقطه از دیار نفتخیزگچساران زده شد ولی هنوز جای آن را نه تنها هیچ پروژه ای پر نکرده که هر روز رویای مردمان محله سادات برای اجرای این پروژه فرهنگی ورزشی به سراب نزدیک تر می شود.

تکرار تبلیغات انتخاباتی مسئولان 

امروز و به همین راحتی باید پروژه ای که آمال و آرزوهای کودکان و جوانان محله سادات به آن گره زده شد روی هوا معلق باقی بماند تا ثابت شود که کلنگ های نمادین مسئولین برای ساکنین این محله آب و نان  نمی شود،هر چند که سر و ته این ماجرا چه نمادین و چه غیرنمادین منجر به انجام حرکتی برای آغاز واقعی این پروژه نشد اما به نظر می رسید جز تکرار تبلیغات انتخاباتی مسئولان حامل هیچ پیامی دیگری برای مردم محله سادات نبود.

یکی از ساکنین محله سادات در این خصوص می گوید: چرا مردمان این نقطه از شهر نباید یک فضای مناسب تفریحی و سرگرمی داشته باشند؟آیا همه پارک‌ها باید درمراکز خوش نشین و مرفه نشین شهر متمرکز شوند؟آیا فقط ساکنین محله سادات تنها برای رأی دادن به نماینده مجلس و اعضای شورای شهر، عزیز و محترم هستند؟!

جوان که خود را دانشجوی ترم آخر رشته عمران و شهرسازی معرفی می کند درادامه می افزاید:پروژه ایجاد پارک بزرگ و چند منظوره‌ای که قرار بود چهره‌ای زیبا، مدرن و فرهنگی به این محله محروم جنوب شهر دهد نیز خیلی زود و علی رغم برخی اقدامات اولیه، راکد ماند.

محله سادات درفقر و محرومیت

وی می گوید:این نقطه ازمحله سادات با وجود آنکه جنوب شهر خوانده می‌شود اما تنها ده دقیقه و آنهم به صورت پیاده‌روی با مرکز شهر فاصله دارند اما متاسفانه این محله از هیچ امکانات و تجهیزات تفریحی و سرگرمی برخوردار نیستند.

بانوی خانه‌داری ادامه می دهد:فرزندان ما از حداقل امکانات رفاهی مانند یک پارک دراین نقطه محروم هستند و به آتش‌ کشاندن خار و خاشاک این منطقه از شهر تنها سرگرمی آنها شده است وبهترین هدیه ای که مدیریت شهری می توانست به این مردم دهد اکنون سال هاست که اسیر اما و اگر شده و درکما به سر می برد.

اردلان زینل‌زاده شهردار گچساران 3سال پیش در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه نیزگفته بود: پروژه مجتمع ورزشی محله سادات از جمله نیازمندی‌های اساسی این محله بوده که امروز در زمینی به مساحت چهار هکتار کلنگ‌زنی شده است.

اعتبار اولیه این پروژه افزون بر 14 میلیارد تومان است

وی بیان کرده بود: اعتبار اولیه این پروژه افزون بر 14 میلیارد تومان است که امیدواریم با ساخت این مجتمع مردم محله سادات از نعمت امکانات ورزشی برخوردار شوند.

اهمیت این موضوع تا بدانجا بود که محمد باورساد مدیرعامل وقت نفت و گازگچساران در سخنرانی خود در جمع مدیران و مسئولان این شهرستان اینگونه به این مسئله اشاره کرد و گفت:شرمنده تمام مسئولان و مردم گچساران و اطراف این شهرستان هستم،شاید مسئولان گذشته نفت و گاز گچساران تماشاگر بوده‌اند زیرا من عمق خرابی را در این شهر بسیار زیاد می‌بینم و کمتر توجهی به آن شده است.

در گچساران نفت زیادی از زیر پای ما استخراج شد

وی افزود: البته در گچساران کار شده است اما نه در خور، شأن و شایستگی مردم این شهرستان،در گچساران نفت زیادی از زیر پای ما استخراج شد ولی این شهرستان هیچ‌گاه از وجود نفت آباد نشد، بلکه ما سختی‌ها و مصائب نفت را چشیدیم.

سفره سهم نفت در این منطقه هیچ‌گاه پهن نشد

مدیرعامل اسبق نفت و گاز گچساران با بیان این‌که سفره سهم نفت در این منطقه هیچ‌گاه پهن نشد، گفت: از روزی که به عنوان مدیرعامل در گچساران خدمت خود را آغاز کردم در راستای کارهای عمرانی با دیگر مسئولان همکاری و برنامه‌ریزی کرده و نفت را از غیر نفت جدا نکردیم.

وی گفت: با این همه با خود و خدای خود عهد کردیم که تا زمانی که در این مسئولیت هستیم در راستای خدمتگزاری به مردم از هیچ کوشش و تلاشی فروگذار نباشیم.

مدیرعامل اسبق نفت و گاز گچساران نیز گفته بود: هدایا و برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی از نفت نیز باید به مردم برسد و باید به گونه‌ای باشد که نفت نیز بتواند امکانات خود را در اختیار مردم قرار دهد.

غلام‌رضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مراسم کلنگ‌زنی این طرح نیزگفته بود:  لازم است در شهر  گچساران فضاهای بیشتری به عنوان پارک‌های محله‌ای احداث شود،وجود فضاهای سبز و پارک‌ها موجب ایجاد امید و نشاط در زندگی مردم شهرنشین خواهد شد و گچساران برای توسعه فضای سبز به اقدامات جدی نیاز داد که همه دستگاه‌ها به خصوص شهرداری عزم  جدی برای این کار دارند.

كمبود اعتبارات اين پروژه ها محسوس است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلسبا بيان اينكه كمبود اعتبارات اين پروژه ها محسوس است، تصریح می کند: تمام تلاش بر این است که با همکاری شهرداری‌ها، کمبودهای فضای سبز در شهرها برطرف شود و مسئولان استانی نیز در این زمینه همه نوع تلاش و همکاری دارند.

وی افزوده بود:از اعتبارات نفت مبلغی به میزان 140 میلیارد ریال برای پروژه های ورزشی و فرهنگی در مناطق کمتر توسعه یافته گچساران و باشت پیش‌بینی شده است.

تاجگردون گفتته بود: اعتبار 140 میلیاردی از نفت در راستای اجرای 28 پروژه در قالب پروژه‌های ورزشی و فرهنگی مناطق کمتر توسعه یافته گچساران و باشت بوده که از این رقم 20 میلیارد ریال آن امسال محقق می‌شود. 

سهل‌‌انگاری مدیران علل رکود و بلاتکلیفی این طرح 

با این تفاسیر باید توجه داشت که پروژه مجتمع فرهنگی ورزشی محله سادات در صورت تکمیل و به علت داشتن راه‌های دسترسی مناسب از اطراف و به ویژه از مسیر جاده کمربندی، می‌تواند پذیرای تعداد زیادی از شهروندان گچسارانی نیز باشد.

به نظر می‌آید در کنار آنچه کمبود اعتبار و کسری بودجه نفت برای طرح پارک محله سادات اعلام می‌شود، بی‌‌توجهی، سهل‌‌انگاری و فراموشی مدیران شهرستانی را نیز باید به علل رکود و بلاتکلیفی این طرح اضافه کرد،هرچند احداث یک زمین چمن مصنوعی فوتبال در این نقطه محروم دردی از ساکنین این محله دوا نکرده است.

 

مسئولین شهرستان و از جمله اعضای شورای شهری که برخی نیز در این محله زندگی کرده و رأی بالایی کسب کرده اندباید در برطرف نمودن مشکلات این پروژه برای فعالیت مجدد و تکمیل آن تلاش و سعی دو چندان کرده و فراموش نکنند که مقام و منصب آنان مرهون رأی همین ساکنین محله سادات است.

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها