نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. ارديبهشت 1396 - 12:17
شورای شهر گچساران به‌ رغم فعالیت‌های سه‌ ونیم ساله خود از نگاه شهروندان گچسارانی عملکردی منفعلانه در خصوص برخی وظایف محوله از جمله توان مدیریتی مجموعه خود داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شورا از ريشه دارترين اصول عرفی و مقررات سنتی و از بارزترين شيوه های عقلايی در زندگی جمعی است؛ در عين حال يکی از ارکان اصلی دموکراسی و مشارکت تمامی افراد در کليه امور و تصميم گيری ها است.

در واقع شوراهای شهری به عنوان يک نهاد مردمی مطرح است که می توانند با اجرای کارکردهای خود در زمينه های کالبدی،اجتماعی ،اقتصادی و زيست محيطی بسترساز دستيابی به توسعه پايدار شهرها گردند،مدیریت شهربه عنوان یک رویکرد نوین در حل معضلات و مشکلات بوجود آمده در جامعه نقش مهمی به عنوان یک حکومت محلی در عرصه زندگی شهری ایفا می‌نماید.

 حدود سه سال و نیم از آغاز بکار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر گچساران سپری شد، شورایی که نسبت به دوره قبل با 2 عضو بیشتر فعالیت خود را آغاز کرد.در حالی که چند عضو شورای اسلامی شهر گچساران در دوره سوم کاندیدای دوره چهارم هم شده بودند تنها یک عضو شورا به دوره چهارم راه یافت که نشان از عدم رضایت اکثریت شهروندان از عملکرد شوراهای گذشته در حوزه های مختلف داشت و با این اوصاف نیزمنکر خدمات ارزشمند و ماندگار شورای شهر گچساران در دوره های گذشته نخواهیم شد.

در هر صورت مردم گچساران در انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، رای به تغییر اساسی در نهاد شورای شهر گچساران دادند و کارنامه شورای قبلی با تمام نقاط قوت و ضعفی که داشت با راهیابی یک عضو آن شورا بعنوان منتخب مردم در شورای چهارم بسته شد.

شورای اسلامی شهر گچساران در دوره چهارم در حالی فعالیت خود را با 9 عضو آغاز نمود که انتظارات شهروندان با توجه به وعده های انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به شورا بالا بود و انتظار می رفت منتخبین مردم گچساران در شورای جدید با عزم و تلاش جهادی جهت تحقق شعارهایشان از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنند.

شورای چهارم درگچساران نیز با ترکیبی از طیف های سیاسی تشکیل شد که به نوعی می توان گفت ترکیبی متفاوت از دورهای قبل بود، اعضای شورای شهر این دوره با وجود تنوع سلایق مصوباتی خوبی در مدیریت شهری ارایه دادند واقدامات خوبی نیز از سوی شورای چهارم در گچساران انجام شده است.

با این تفاسیرشهرگچساران با جمعیتی بالغ‌ بر90 هزارنفر9عضو اصلی در شورای اسلامی شهر خود دارد که به‌ رغم گذشت سه سال و نیم از فعالیت شورای چهارم در این شهرستان هنوز ابهاماتی در نحوه فعالیت آن و نارضایتی برخی شهروندان از انجام وظایف اعضای آن به گوش می‌رسد.به همین بهانه به میان شهروندان خوب گچسارانی آمده ایم تا نظرشان درخصوص ارزیابی عملکرد شورای شهر چهارم وکارایی و یا عدم کارایی این پارلمان محلی راجویا شویم.

مجید یکی از این جوانان گچسارانی است که در این خصوص می گوید:با کمال تاسف اعضای شورای چهارم در بسیاری از موارد وارد زد و بندهای سیاسی شدند و در بسیاری از مسائل مختلف شهری آن شجاعتی که می بایست از حقوق مردم دفاع می کردند را ازآنها ندیدیم،برخی از اعضای شورا وارد معامله و معادله شدند و چشم و گوششان را بروی بسیاری از تخلفات در امورات شهری بستند.

اردوان ادامه می دهد:از مشکلات فراروی شهروندان در این دوره تنش ها و چالش های اعضای شورا با شخص شهردار بوده و ظرفیت تیم اجرایی شورای چهارم می توانست به جای تقابل با شهردار صرف مدیریت و حل مشکلات شهر می شد.

محمد نیز اینچنین می گوید:عملکرد شورای شهر در خصوص وضعیت عمران شهری در این دوره به تناسب دوره های قبل بهتر بوده ولی از لحاظ فرهنگی نمره خوبی به شورای چهارم نمی دهم و تنها کار فرهنگی این دوره برگزاری جشن های نیمه شعبان و نصب بنرهای مناسبتی در سطح شهر بود .

درادامه گزارش به سراغ شاطر نانوا و کارگرانش رفتیم ،به گرمی استقبال کردند و نظراتشان را اینگونه بیان کردند: متاسفانه وضعیت شورای شهر چهارم آن چیزی نیست که بتوان با خوشبینانه ترین حالت و جانبدارانه ترین نظر، از آن دفاع کردوبا کمال تاسف در این دوره تقریبا اعضای شورا از مسیر اصلی که همان کارو تلاش و خدمتگزاری به مردم است، منحرف شدند.

یکی از این کارگران معتقد است:موضوع اختلاس توسط یکی از اعضای شورای شهر بسیاری از شهروندان را نا امید کرد در حالی که اعضای شورای شهر نیزباید از پاکدستی و توانمندی‌های لازم برخوردار باشند و این افراد کسانی باشند که تمام هم و غم شان تنها در خدمت به جامعه و رفع مشکلات شهری صرف می شد.

درتکاپوی گزارش به میان جمعی از بازنشستگان و کهنسالان این شهر آمدیم تا نظرشان را در این خصوص جویا شویم.یکی از آنها گفت:توجه به کسب قدرت و منافع شخصی حرف اول را در شورای شهر چهارم می زند و شورای شهر باید ظرفیت و توانایی شان را به جای سیاسی کاری و نشست و برخواست های تبلیغاتی با آقای نماینده صرف مشکلات شهر و خدمت به شهروندان می کردند.

 دیگری می گفت:بسایری از مناطق این شهر فاقد فضای سبز و امکانات رفاهی و ورزشی برای قشر جوان و سالمند است وضعیت معابرشهری و آسفالت خیابان ها هم چنگی به دل نمی زند!شورای این دوره، شورای شهر کوی کارکنان دولت بودند و تنها نگاهشان به مناطق خوش نشین شهر بود.

علی و سجاد دو جوان گچسارانی هستند که در ادامه گفت وگو با ما همراه شدندو اینچنین می گویند:عملکرد شورای چهارم تنها در مقوله زیبا سازی شهرنسبت به دوره های پیشین تا حدودی قابل قبول است اما در این دوره بیش از آنکه خروجی تصمیمات اعضای شورا تاثیری در پیشرفت و توسعه گچساران داشته باشد درگیر جنگ های داخلی و محفلی با آقای شهردار بود که عمدتا در راستای منافع گروهی و شخصی شکل می گرفت و متاسفانه فرصت های زیادی برای توسعه شهر از بین رفت.

علی نیزمعتقد است:درانجام امورات و مشکلات شهری نیازی به جناح بندی و سیاسی سازی نیست و این درحالی است که در شورای شهرگچساران نمود سیاسی کاری بسیار به چشم می آید.

احسان جوان دیگر گچسارانی است که در خصوص عملکرد شورای چهارم گفت: از نظر بنده شورای شهر حال حاضر به عنوان ‌پارلمان‌ شهری کارنامه روشنی ندارد و نمره قبولی نخواهد گرفت چون اکثر اوقات در حاشیه و پیگیر مسائل حاشیه ای و بدور از وظایف اصلی شورای شهر بوده اند.

وی ادامه داد: شورای شهریک پارلمانی محلی است که برای کل شهر تشکیل‌شده درحالی که اعضای شوراشهرچهارم گچساران نظارت بر دیگر ادارات را فراموش کرده‌اند وتمام فکر و ذکر شان تنها به عملکرد شهرداری این شهر معطوف شده در حالی که دراداره آن‌هم ناتوان مانده‌ایم که علت این ناتوانی هم عدم گذشت از منافع شخصی و ارجحیت آن به منافع عمومی است.

در ادامه به سراغ چند دانشجورفتیم ،یکی از آنها در این خصوص گفت: عملکرد شورای دوره چهارم چه ازلحاظ زیباسازی و مسیر گشایی و آسفالت‌ریزی در مقایسه سال‌های گذشته در این شهرچشمگیر بوده است و اگر منصفانه قضاوت کنیم کارنامه خوبی در این موارد داریم. 

وی افزود:اما با این اوصاف در در ساماندهی دستفروشان و ایستگاه های تاکسی هنوز کارقابل توجهی صورت نگرفته است و عدم ساماندهی ورودی‌های شهر، مناسب‌سازی معابر و زیرساخت آسفالت در بسیاری از نقاط شهر همچنان جای سئوال دارد.

دانشجوی دیگری گفت:عملکردی موفق‌تر از شورای چهارم گچساران تاکنون ثبت‌ نشده است و به‌ عنوان یک شهروند از عملکرد شورای چهارم  و هم از عملکرد زینل زاده شهرداراین شهر رضایت دارم.

وی افزود:یکی از گلایه های بنده به اعضای شورای شهر عدم ارائه گزارش عملکرد به شهروندان است  که باید توجه داشت این حق مردم است که بدانند در شورایی که خود اعضای آن را انتخاب کرده‌اند چه می‌گذرد.

در پایان گزارش و در گفت و گو با یکی از اعضای شورای شهر چهارم به برخی از مهمترین اقدامات شورای این دوره می توان به عملیات احداث بزرگترین دریاچه مصنوعی جنوب کشور درگچساران،ایجاد 12پارک های محله ای در مناطق مختلف شهر،پی گیری مشکلات بافت فرسوده گچساران،آسفالت مرکز شهر و برخی از مناطق و محلات شهرمی توان اشاره کرد.

از دیگر اقدامات می توان به ساماندهی خیابان بلادیان،همکاری دراحداث سه کتابخانه در پارک شهر،شهرک بهارستان و دیگری شهرک فرهنگیان،ساماندهی بلوار شهید تاجگردون،شهید پناهپوری و منطقه گلستان ،ساماندهی بلوار دانشگاه آزاد،روشنایی جاده پازنان،دانشگاه آزاد،بلوار سمت راست را می توان نام برد.

اقدامات دیگری همچون ساماندهی پیاده روهای مناطق پانصددستگاه مستقیم،سمت راست،بلوار اصلی،اتمام زیرگذر گچساران ،احداث پروژه کنار گذر(در حال انجام)احداث پارک کوهستان و پارک جنگلی ،ایجاد فضای سبز تپه آفتابگردان،احداث پل هوایی روبروی درمانگاه والفجر(درحال انجام)،اجرای دوربردگردان قبل از میدان سه راهی  وبهره برداری از پارک بانوان را می توان برشمرد.

 انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها