نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. آبان 1395 - 9:13
گل بی منت بارون دردید مردم گچساران نماد غرور، امید و نشانه آمدن زمستان است ،در فصل پاییز و بدون نیاز حتی قطره ای آب و تنها به کمک خنکی ، نم و رطوبت هوا می روید وقبل از باراش باران خشک می شود و حسرت چشیدن قطره ای را به دل دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، گچساران را گلی ست که هرگز منت باران را نمی کشد و شاید "گل بی منت بارون” را تقریبا هم ما دیده یا نامش راشنیده ایم، گلی زیبا که بدون نیاز به باران رشد کرده و اتفاقا بسیار هم گل زیبایی است،دیدن این گل لذت بخش است؛ وقتی می بینی گلی با این ظرافت اینقدر مغرور است و چقدر زیبا.

رنگ آن بنفش است که به صورتی و سفید نزدیک است .زیبا، لطیف، ظریف و مغرور!این گل با اولین نم و رطوبت هوا در پاییز سبز شده و با اولين رگبارهای باران نیزمی ميرد.

این روزها تولد " گل بی منت بارون" است و برای ما گچسارانی ها پيشاهنگ زمستان است، اگرچه اين گل در پاييز و بصورت دسته جمعی می رويد، اما از آنجا كه نويد بخش باران است برای كشاورزان مظهر سالی پرحاصل است.

اين گل پس از سپری شدن بادهای گرم تابستان و آن هنگام كه در سپيده دمان اوائل آبان ماه هوا خنک می شود با نم و رطوبت های شبانه و قبل از هر بارشی سبز می شود و از اين رو آن را "گل بی منت بارون" ناميده اند، يعنی اينكه برای سبز شدنش منت باران را نمی کشد.

گل بی منت بارون را "گل حسرت" نیز می گویند و این نام بخاطر سبز شدنش در فصل پاییز است، این گل ساقه ای نداشته و غنچه ای است که از سخت ترین زمین ها بیرون می آید ؛ظريف و بسيار معصوم به نظر می رسد وشباهت بسياری به زعفران دارد و عمرش هم به 15 روز هم نمی رسد.

گل بی منت بارون دردید مردم گچساران نماد غرور، امید و نشانه آمدن زمستان است .این گل در فصل پاییز و بدون نیاز حتی قطره ای آب و تنها به کمک خنکی ، نم و رطوبت هوا می روید وقبل از باراش باران خشک می شود و حسرت چشیدن قطره ای را به دل دارد.

چند سالی است این گل مثل خیلی از چیزهای دیگر کم و نادر شده است شاید هم به خاطر سم پاشی و یا شخم زدن بیش از حد زمین ها با وسایل مدرن امروزی باشد که به پیازش صدمه زده است ، پیاز این گل حدود 30 سانتیمتر زیر زمین است . 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها