نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. شهريور 1395 - 20:18
شاید تنها تعداد کمی از مردمان گچساران با فواید این گیاه بوته ای تا حدودی آشنایی داشته باشندوحتما آن را در کنارمنازل ،حاشیه ها و بیابان های اطراف شهر دیده اند،که باید گفت این گیاه خواص دارویی و طبی کم نظیری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، "لگجی" نام گیاهی بوته ای است که در گچساران به وفور یافت می شود، که باید گفت این گیاه خواص دارویی و طبی کم نظیری است و در طب قدیم یونانی و عرب مورد استفاده قرار می گرفته است.پوست این گیاه آرام کننده ، معرق و ملین است و در رفع سرفه و تسکین حملات آسم موثر است.

گفته می شود این گیاه دارای خواص دارویی و درمانی فراوانی است که از جمله خواص دارویی این گیاه می توان به بالا بردن مقاومت بدن در برابر سرماخوردگی، خاصیت ضد نفخ، تحریک و تقویت کبد و ضد عفونی کردن کلیه و بواسیر و رماتیسم و شستشوی روده اشاره کرد.

این میوه پرخاصیت درمناطق مختلف گچساران همچون حاشیه و بیابان های اطراف شهر از اواخرتیرماه به بار می نشیند و باردهی آن تا اوایل مهرماه ادامه دارد.

تنها تعداد کمی از مردم گچساران با این میوه آشنایی چندانی دارند و با جمع آوری این هندوانه های کوهی از آن برای تهیه ترشی و انواع چاشنی های غذایی استفاده می کنند و به ندرت از میوه رسیده آن به صورت تازه مصرف می کنند.

این گیاه در نقاط دیگر کشورهمچون استان ایلام، فارس، کرمانشاه، خوزستان وبوشهر نیز رشد می کند و با اسامی متعدد همچون کَبَر، لیجین، خاروک یا علف مار نیز شناخته می شود.

 

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

عکسهایی بسیار عالی اما متن حاوی اطلاعات زیادی نیست

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها