نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. مهر 1394 - 17:00
نبود کانال کشی مسیرهای آب های سطحی و فاضلاب شهری و رشد انواع گیاهان مکان مستعدی را برای زندگی انواع حشرات وجانوران موذی و خطرناک از قبیل مار،عقرب ،موش و دیگر جانوران در این محله فراهم کرده است.

به گزارش آفتاب جنوب،در محدوده محله سادات گچساران درست در چند کیلومتری مناطق خوش نشین مرکز شهر، کسی باور نمی کند که زندگی و بازی کودکان معصوم میان تلی از فاضلاب منازل و زباله تصویرگر منطقه ای محروم در بام نفت ایران باشد.

 

محله سادات گچساران

محله سادات گچساران

محله سادات گچساران

محله سادات گچساران

 

 آری ! اینجا “محله سادات” است ؛ یکی از مناطق جنوب شهر گچساران که مواردی همچون نبود کانال کشی مناسب در بستر آبهای جاری و مصارف خانگی شهری طی سال های اخیر وضعیتی نامطلوب را برای ساکنین این قسمت از شهر رقم زده است.

 

محله سادات گچساران

 

عدم کانال کشی مناسب و بی توجهی مسئولین به این امر و نیمه کاره رها شدن ساماندهی و مرمت این پروژه سالهاست که زندگی ساکنان این محله قدیمی شهررا با چالشی بزرگ مواجه کرده است.

 

محله سادات گچساران

محله سادات گچساران

 

کانالهای اصلی دفع آبهای سطحی و مصارف خانگی گچساران از دو سمت جنوبی و شمالی محله سادات این شهرستان عبور کرده و این نقطه از شهر را در محاصره خود قرار داده اندکه از سالیان گذشته تا به امروز به یکی از بحرانی ترین مسیرها  از نظر آلودگی محیطی تبدیل شده است.

 

گچساران

محله سادات گچساران

محله سادات گچساران

 

وجود بیشه زارها و رشدبی حد و اندازه نیزارها و گیاهان خودرو،تخلیه نخاله های ساختمانی،ریختن زباله های خانگی و از همه مهمتر عدم بازسازی کانال های این نقطه از شهر به پاشنه آشیل این منطقه تبدیل شده است.

 

محله سادات گچساران

محله سادات گچساران

محله سادات گچساران

 

زندگی سالم شهری در محله سادات جریان ندارد

 

یکی از ساکنین محله سادات در خصوص این مشکلات گفت:زندگی در فضاهای محروم شهر با افسردگی، هرج و مرج و فقدان خدمات شهری همراه است و در یک کلام زندگی سالم شهری در این محله جریان ندارد و سالهاست  که در برخی ساعات شبانه روز بوی بسیار متعفنی در بستر این کانال ها می پیچد و باعث ناراحتی اهالی ساکن این منطقه شده است.

 

محله سادات گچساران

 

رعب و وحشت زنان و کودکان از هجوم مارها و عقرب ها در منازل

 

 جوان دیگری از این محله گفت: نبود کانال کشی مسیرهای آب های سطحی و فاضلاب شهری  و رشد انواع گیاهان مکان مستعدی را برای زندگی انواع حشرات وجانوران موذی و خطرناک از قبیل مار،عقرب ،موش و دیگر جانوران فراهم کرده است و هر از گاهی با این جانوران در خانه ها برخورد می کنیم که باعث ترس و وحشت کودکان و ساکنین شده است.

 

محله سادات گچساران

محله سادات گچساران

محله سادات

محله سادات گچساران

 

وی افزود:انتشار بوی لجن در برخی از ساعات روز بر مشکلات ساکنین مناطق اطراف این کانالها افزوده است و اگر وضع به همین منوال پیش برود، انتشار اقسام بیماری ها را در این قسمت از شهر را نباید بعید دانست.

 

این جوان تصریح کرد: ناگفته پیداست که بی توجهی مسئولان به این امر می تواند چه خطرات زیست محیطی را به دنبال داشته و سلامتی شهروندان را به مخاطره اندازد.

 

مشکل کانال ها اساسی حل شود نه مقطعی 

 

یک راننده تاکسی که در این قسمت از شهر زندگی می کند اینچنین بیان کرد:کانالهای محله سادات مملو از بوی نامطبوع زباله هایی است که از قسمت های بالای شهر در مسیر کانال ها به این محله سرازیر می شوند و باعث ایجاد ناراحتی برای اهالی منطقه شده است.

 

محله سادات گچساران

 

وی افزود: علی رغم اعتراضات صورت گرفته تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولین در خصوص ساخت و ترمیم کانال ها صورت نگرفته است و باید در شورای برنامه ریزی شهری برای طرح کانال کشی این محله اعتباری خاص در نظر گرفته شود تا این مشکل نه به صورت مقطعی بلکه به شکل اساسی مرتفع شود.

 

بوی تعفن کانال ها و بی توجهی مسئولین

 

مشهدی قربان یکی از ساکنین قدیمی محله می گوید:بدلیل بی توجهی مسئولین ما سالهاست در کنار این بیشه ها با انواع جانوران و خزندگان خطرناک زندگی می کنیم ومردم محله سادات چه گناهی کرده اند که باید بوی تعفن فاضلاب این کانالها را تحمل می کنند.

 

محله سادات گچساران

محله سادات گچساران

 

وی گفت:کسی جوابگوی این مشکل نیست طبق مقررات، شهرداری موظف است به منظور حفاظت از سلامت عمومی اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهد و متاسفانه روزانه تعداد زیادی از شهروندان با مراجعه به مراجع ذیربط از وضعیت نامطلوب و بوی آزار دهنده زباله و فاضلاب در این کانال ها گلایه می کنند ولی هنوز خبری از بهبود اوضاع نیست.

 

محله سادات گچساران

 

به گفته کارشناسان محیط زیست هنگامی که محيط زندگی ما زيبا ، تميز و شاداب  است ، انسان ها  سرزنده تر بوده و برای شاداب تر نمودن محيط زندگی خويش خواهند کوشيد و نظارت جمعی  نيز برای حفظ چنين محيطی افزايش می يابد.

 

آنها بر این باورند:محيط زيبا همچون آهن ربايی است که ذهن را مجذوب خود کرده و او را وادار به تکاپو و جستجو گری می کندومحيط نا زيبا علاوه بر آنکه  از نظر روانی  تاثيرات نامطلوب روانی برجای می گذارد ،بلکه خسارت های مادی فراوانی نيز بر جامعه تحميل می کند.

 

محله سادات گچساران

 

این کارشناسان معتقدند: از همه مهم تر خسارت های روانی ناشی  از آلودگی ها ست که ذهن انسان را بطور مکرر آزار می دهد و تاثيرات نامطلوبی  می گذارد که براحتی قابل محاسبه نيست و از  طرفی  گويی آدمی در محيط کثيف و آلوده همنشين شيطان می  شود و ذهن او ناخواسته  به رفتارهايی گرایش می يابد که از زيبايی  فاصله می گيردو ايجاد  يک محيط زندگی  زيبا سبب خواهد  شد ، اشتياق  انسان برای زندگی  افزايش يافته و از طرفی مغز و ذهن  تمايل به جستجوگری  بيشتری  يافته و شرايط برای خلاقانه انديشيدن  بهتر مهيا  شود.

 

محله سادات گچساران

 

این درحالی است که عدم ساماندهی کانالهای سطحی آب و عبور کانال های  روباز از جلوی منازل علاوه بر ایجادبوی بد و متعفن ، مکانی مستعد را برای رشدانواع گیاهان و حشرات و جانواران موذی فراهم کرده است که سلامت مردم بخصوص فرزندان کوچک را تهدید می کندوبر این اساس یکی از ضرورت های مهم برای مسؤولان و مدیران شهری باید رسیدگی به مناطق محروم و کمی آن طرف تر از مرکز شهرها باشد.

 

محله سادات گچساران

 

هر چند مشکلات در محله سادات به قدری است که گویا به تنها چیزی که توجه نمی شود ، سلامتی مردم است و آن طور که شواهد گویای آن است نه شهرداری برنامه ای برای سروسامان دادن کانال ها دارد و نه محیط زیست فکری برای حل مشکل آلودگی و نه متولیان امربهداشت توجهی به وضعیت بهداشتی ساکنین این منطقه دارد.

 

محله سادات گچساران

محله سادات گچساران

 

به هر حال آنچه در تصاویر این گزارش نیز به چشم می خورد، این است که “محله سادات” به دلیل کمبود زیرساخت های خدماتی؛ امیداست مسئولان این شهرستان گوشه چشمی هم به بوی تعفن فاضلاب و زباله های  کانالهای آن که تا میانه هسته مرکزی این شهر رسوخ کرده بیندازند و برای رفع این مشکل عزم خود را بیش از پیش جزم کنند.

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

کاش کسی برسد که به فکر مردم محروم وکم درامد برسد اگر یه چاله جلوی یکی از از خانه ادم های کله گنده در بیاد 100نفر دست پا می شکنند تا ان را درست کنند مگر زمانی که امام امد و این انقلاب را تشکیل داد به خاطر برداشتن این تفاوت ها نبوده باشد که خداوند یار و یاور مظلومان است

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها