نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. شهريور 1394 - 17:32
زوج جوان گچسارانی می گویند: خیلی از جوانان را می شناسیم که با وجود داشتن شغل و تحصیلات عالیه هنوز ازدواج نکرده اند و به بهانه های مختلف آن را به تاخیر انداخته اندجوانان بایدجربزه ازدواج کردن را داشته باشند چراکه در مسیر زندگی یک ضعف بزرگ برای آن ها محسوب خواهد شد.

به گزارش آفتاب جنوب ، این روزها ازدواج برای بسیاری از جوانان به یک دغدغه اساسی تبدیل شده است، مسأله ازدواج در اسلام آن قدر مورد توجه و اهمیت قرار داده شده که انجام آن در بعضی از روایات مساوی با احراز نیمی از دین است؛ یعنی با ازدواج ، شخص نیمی از دین خود را تحصیل کرده و به عبارت دیگر شخصیت مؤمن با ازدواج به مرحله ای می رسد که با ازدواج نیمی از دین خود را حفظ می کند.

 

مسئله بالا رفتن سن ازدواج امروزه یکی از معضلات فرهنگی جامعه است که نه مورد تأیید مبانی دینی و دستورات اسلام است، ونه با رهنمودهای بزرگان دینی و فرهنگی جامعه هم خوانی دارد.مقام معظم رهبری (مدظله العالی)بارها به تبعات سخت بی‏تفاوتی نسبت به ازدواج‏ جوانان اشاره فرمودند که به یک هشدار جدی ایشان در این زمینه اشاره می کنیم:من از اين بيم دارم كه نگاه بی‏تفاوت نسبت به مسأله ازدواج ، كه متأسفانه امروز كم و بيش، اين نگاهِ بي‏تفاوت وجود دارد ؛در آينده تبعات سختي را براي كشور به‏وجود بياورد.

 

مقام معظم رهبری ازدواج را سنت پیامبر (ص) و از تاکیدات اسلام و ائمه اطهارعلیهم السلام بیان فرمود و در این رابطه فرمودند:پيامبر اكرم(ص) اصرار داشتند جوان‏ها زود ازدواج كنند؛ چه دخترها و چه پسرها؛ البته با ميل خودشان و با اختيار خودشان، نه اين‏كه ديگران برايشان تصميم بگيرند. ما هم بايد در جامعه خودمان، اين‏را رواج دهيم. جوان‏ها در سنين مناسب، وقتي از دوران جواني خارج نشده‏اند، در همان حال گرمي و شور و شوق بايد ازدواج كنند. اين برخلاف برداشت و تلقّي خيلي از افراد است كه خيال مي‏كنند ازدواج‏هاي دوران جواني، ازدواج‏هاي زودرس است و ماندگار نيست، درست برعكس است. اين‏گونه ازدواج‏ها اگر درست صورت بگيرد، ازدواج‏هاي بسيار ماندگار و خوبي هم خواهد بود و زن و شوهر در چنين خانواده‏اي كاملاً با هم صميمي خواهند بود.

 

 

به همین بهانه و درسالروز ازدواج آسمانی امام علي علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیهابه سراغ یکی از جوانترین زوج های گچساران رفتیم و گفتگویی را با این زوج جوان ترتیب دادیم که در ادامه شما را به این گفتگوی خواندنی دعوت می نماییم.

 

ازدواج

 

 داماد جوان ضمن معرفی خود گفت:علی مرادی هستم متولد سال 1374 در گچساران ، در نیمه شعبان سال 92 ازدواج کرده ام  و چند صباحی ست در یک نانوایی مشغول کار هستم.

 

 

وی در خصوص اهمیت ازدواج افزود:ازدواج مهمترین اتفاق زندگی هر فردی محسوب می شود و شروع یک زندگی مشترک و تازه فرمول خاصی ندارد،خانواده من بطور کلی همه زود ازدواج کردند البته نه مانند من و تقریبا رکوردار همه اعضای خانواده و حتی فامیل در این زمینه هستم.

 

 

علی افزود:وقتی ازدواج کردم 18 ساله بودم و همسرم تنها 15 سال داشت و درک این موضوع برای خیلی از افراد در این برهه زمانی کمی سخت به نظر می رسید.ما 6برادر و 2 خواهر هستیم و من فرزند آخر این خانواده ده نفره هستم سه برادر و دو خواهرم ازدواج کرده اند ولی من در میان آنها پایین ترین سن ازدواج را دارم، آن موقع در حقیقت پدرم کار بزرگی انجام داد و هتریک کرد وبرای من ، برادر و خواهر بزرگترم در ماه پربرکت شعبان سال 92مراسم ازدواج برگزار کرد.

 

وی درادامه درباره ملاک ومعیارازدواج خود گفت:انتخاب همسرازمهمترین تصمیمات فرد در زندگی است چراکه می تواند آینده فرد را رقم  بزند؛ خیلی دوست داشتم با خانواده ای وصلت کنم که در  بین مردم دارای آبرو ،شخصیت و درسطح خودم باشند،در حقیقت دلم می خواست با خانواده ای وصلت کنم که بتوانم در مواقع مشکلات  روی آنها حساب کنم و در موارد سختی  از آنها کمک بگیرم و درشرایط مختلف، درکم کنند که خدا را شکر این اتفاق افتاد.

 

 

گچساران

 

خیلی ها با ازدواجمان مخالف بودند

 

این تازه داماد درباره مخالفت اعضای خانواده در مورد ازدواج زود هنگامش گفت: زمانی که خانواده و اقوام از قصد ازدواجم با خبر شدند ابتدا خیلی ها مخالفت کردند، چرا که آن ها معتقد بودند که سن من برای ازدواج به حدی نرسیده که بتوانم خوب و بد را تشخیص دهم و یا بتوانم مشکلات زندگی را تحمل کنم ولی خدا را شکر که توانستم خانواده خود و همسرم را متقاعد کنم تا ازدواج نمایم و در حقیقت شجاعتم را در این راه نشان دادم.

 

من و همسرم بچه محله سادات هستیم

 

این جوان گچسارانی در مورد نحوه آشنایی با همسرش گفت:من با دایی همسرم دوست و رفیق صمیمی هستم و در آن دوران بیشتر اوقات با هم بودیم و به منزل هم رفت و آمدداشتیم و در آن جا بود که یک نگاه کار خودش را کرد و عشق مرا غافلگیر کرد بعداز مدتی قضیه را با خانواده درمیان گذاشتم و بقیه ماجرا، البته منزل پدری همسرم چند تا کوچه پایین ترازخانه ما بود و هردوی ما بچه محله سادات هستیم و تقریبا آشنایی نسبی از همسرم داشتم.

 

خوشحالم که زود ازدواج کردم

 

 علی در مورد ازدواج زود هنگام خود تصریح کرد:واقعا خوشحالم که زود ازدواج کردم و با توجه به اینکه در کشور ما سن ازدواج در حال بالا رفتن است و این موضوع هم اصلا برای جامعه ما خوب نیست وهر چه قدر سن ازدواج بالا می رود به همان اندازه منطق زوجین و درک متقابل آن ها از همدیگر پایین می آیدو در واقع توقعات زوج ها از هم بیشتر می شود.

 

وی در ادامه به اختلافات زوجین در سنین بالا اشاره کرد و اظهارکرد:از موانع مهم پیش روی ازدواج جوانان توقـعات بالای بسیاری از خانواده ها در امر ازدواج است و بسیاری از جوانان به دلیل مسائل مالی از تشکیل زندگی مشترک فراری هستند و بنابراین با کم کردن این توقعات و بیان این مسئله در موقعیت های مناسب می توانید زمینه ازدواج را ایجاد کنید.

 

وی افزود: پدران و مادران جامعه توجه کنند که جوانان را به ازدواج زود ترغیب کنند و سخت نگیرند، جوانان هم هرچه زودتر ازدواج کنند به نفع خودشان است چرا که دوران مجردی دوران بی قانونی است، برای مجرد معمولا مهم نیست که گاهی یک وعده غذا هم نخورد، در چه جایی زندگی کند، نظم داشته باشد یا نه، اتاقش کثیف باشد یانه و از این قبیل بی قیدی ها که جوانان مجرد خودشان بهتر می دانند.

 

این جوان تصریح کرد:از طرفی دیگر دوران شادابی، طراوت، عشق ورزیدن و امثال این موارد در ابتدای جوانی است و وقتی جوان سنش بالا رفت دیگر به مقولات زندگی به دید گذشت، تحمل، خوش بینی و امید نگاه نمی کند، دیگر در فکر این است که در زندگی با دیدی دقیق تری نسبت به طرف مقابل رفتار کند، دنبال کسب حقوق قانونی خود است، تحمل و گذشت برایش سخت تر می شود و آن طراوت اولیه برای درک لذت های مهم را تا حدی از دست می دهد.

 

زوج گچسارانی

 

علی به برخی مشکلات پیش روی جوانان برای امر ازدواج  اشاره کرد و گفت:شروع یک زندگی مشترک و یا ازدواج که یک سنت نبوی است بیش از هر چیز احتیاج به حمایت مالی از سوی دولت به ویژه در شرایط تورم وکاهش قدرت خرید در سال های اخیر دارد،دادن وام های کم بهره از سوی دولت ها می تواند یک کمک کننده کوچک در جهت حمایت از هزینه های بالای ازدواج باشد؛ اما دریافت وام ازدواج این روزها کم کم وارد مرحله ای شده که تبدیل به یکی از آرزوهای زوج های جوان شده است و صف های طولانی متقاضیان وام ازدواج نشان از نبود حال و روز خوب برای دریافت آن دارد.

 

زوج های جوان بهتر می توانند اختلافات را کنار بگذارند

 

وی درادامه با اشاره به اینکه اختلافات بین زن و شوهری که دیر ازدواج می کنند بیشتر و عمیق تر است، افزود:اختلافات، بحث و جدل در بین افرادی که در سنین بالا اقدام به ازدواج می کنند ریشه ای و پایه ای است و در بین کسانی که در سن پایین ازدواج می کنندسطحی و زودگذر است و زوج های جوان بهتر و راحت تر می توانند اختلافات را کنار بگذارند.

 

جوانان جربزه ازدواج کردن را داشته باشند

 

علی یادآور شد: خیلی از جوانان را می شناسم که با وجود داشتن شغل و تحصیلات عالیه هنوز ازدواج نکرده اند و به بهانه های مختلف آن را به تاخیر انداخته اند به نظر بنده جوانان بایدجربزه ازدواج کردن را داشته باشند چراکه در مسیر زندگی یک ضعف بزرگ برای آن ها  محسوب خواهد شد.

 

نانوایی

 

بخاطر عشق به همسرم گرمای تنور نانوایی را به جان می خرم

 

این جوان گچسارانی درخصوص مشکلات شغل خود افزود:از ساعت پنج و نیم صبح به نانوایی میروم و در تابستان گرم حدود 50درجه گچساران کنار تنور داغ نانوایی برای تامین معاش خانواده کوچکم تلاش می کنم تا لقمه حلالی سر سفره زندگیم بیاورم بعضی وقت ها هم آخر شب به خانه برمی گردم در حقیقت بخاطر عشق و زندگی محبت آمیز با همسرم است که تحمل این سختی برایم آسان می شود.

 

 

 دیگر نمی توانم تنها به خودم فکر کنم

 

وی بیان کرد :با شروع زندگی مشترکم ،مسئولیتم دو چندان شده است و دیگر نمی توانم تنها به خود فکر کنم؛ من مرد شده ام و سرپرست یک خانواده هستم و باید کار و تلاش کنم تا  امورات و کارهای زندگی مشترکم را اداره نمایم از کار کردن خسته نمی شوم چون کار جوهر مرد و لازمه یک زندگی موفق است.

 

در ادامه خانم خانواده ضمن معرفی خود گفت: پریسا قاسمی هستم  متولد سال 1377 درگچساران  ودر نیمه شعبان سال 92 پیمان ازدواج بستم.

 

ازدواج

 

قاسمی در مورد ازدواج زود هنگام خود اظهارکرد:به نظر من ازدواج مهمترین اتفاق و رخداد زندگی هر فرد محسوب می شود و من در نیمه شعبان با توکل بر امام زمان (عج) زندگی مشترک خود را آغاز کردم و از این بابت خدا را شاکرم که به مهمترین هدف زندگی ام رسیدم.

 

باید عاقلانه ازدواج و عاشقانه زندگی کرد

 

وی افزود:در امر ازدواج نباید با بی دقتی و شتابزده عمل کرد و اگر اجازه دهیم احساساتمان بر عقل و تفکرمان چیرگی پیدا کندو یا ازدواج در پرتو درک متقابل نباشد زوجین حتما  ضرر خواهند کرد،پس باید عاقلانه ازدواج و عاشقانه زندگی کرد.  

 

قاسمی در ادامه مهمترین عامل بالا رفتن سن ازدواج در جامعه را عدم گذشت خانواده ها می داند و معتقد است: اگر همه خانواده ها نسبت به همدیگر گذشت داشته باشند و طرف مقابل را مانند فرزند خود دوست داشته باشند و کمی سطح توقعات را پایین بیاورند درحقیقت همه مشکلات حل خواهند شد.

 

خانوادها  بی جهت مانع ازدواج فرزندانشان نشوند

 

وی افزود:خیلی از خانواده ها معتقدند داماد باید دارای شغل خاص،تحصیلات بالا یا دارای  فلان ملک ، ماشین  و یا  از وضعیت مالی خوبی برخوردار باشد و  عروس خانم باید دارای جهیزیه آنچنانی باشد در واقع این جور توقعات باعث می شود که پسر و دختر ها انگیزه خود برای ازدواج کردن را از دست بدهند، در حقیقت تمام این چیزها را می توان در طول زندگی مشترک به راحتی به دست آوررد و خانواده ها نباید بی جهت مانع ازدواج فرزندانشان گردند.

 

قاسمی در ادامه تاکید کرد: خانواده ها تا جایی که امکان دارد مراسم ازدواج را کم خرج برگزار کنند،چون این کار برای زوج جوان و خانواده هایشان بهتر است و زوجها سعی کنند یکدیگر را واقعا دوست داشته باشند تا بتوانند همه چیز را در زندگی تحمل کنند و گذشت داشته باشند زیرا گذشت در زندگی بالاترین چیز است.

 

زوج

 

عشق لذت بخش ترین موضوع زندگی هر فرد است

 

وی گفت:عشق یک اتفاق فرخنده و بی نظیر در زندگی هر فرد است که باید برای دوام و نگهداشتن آن بیشتر از بوجود آمدنش تلاش کرد و زن و شوهر باید تلاش کنند در تمام طول و مسیر زندگی برای هم تازه باشند و برای هم سرزندگی و شادابی به ارمغان بیاورند و به نظر من بزرگترین و لذت بخش ترین موضوع زندگی هر فرد،عشق است و من هم در زندگی ام عاشق شدم آن هم عاشق همسرم.

 

این زوج جوان در ادامه با بیان اینکه ازدواج نباید بدون جلب نظر ، راهنمایی و هدایت والدین باشد و امر مهم ازدواج نباید بدون مشورت وچاره اندیشی با بزرگترها صورت گیرد، تاکید کردند:امیدواریم همه مسئولان و خانواده‌ها باهدف الگوبرداری از سیره ائمه علیهم السلام  و ترویج ازدواج آسان در سطح جامعه، شرایط ازدواج آسان را برای فرزندان فراهم کنند زیرا ازدواج و تشکیل خانواده از بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد کرد.

  

پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب آرزوی خوشبختی و موفقیت در تمام مراحل زندگی را از درگاه ایزد منان برای این زوج جوان مسئلت می نماید.

 

انتهای پیام/م

 

دیدگاه‌ها

بسیار خبر جالبی بود خوبه همه خانواده ها از خانواده های محترم مرادی وقاسمی یاد بگیرند وجلو جوانان در بحث ازدواج سنگ اندازی نکنند برای موفقیت این زوج جوان دعا میکنم وتشکر از ندیر محترم سایت به خاطر پوشش خبری این سنت نیکو وحسنه
به امید خوشبختی وبهروزی این جوان وارزوی خوشبختی برای همه جوانان این مرز وبوم
در تمام مراحل زندگی موفق باشید
با عرض سلام و خسته نباشید با ارزوی خوشبختی و سلامتی برای این زوج جوان
جوانان ما باید از اینده بیم نداشته باشند و اگر امیدشان به خدا باشد مشکلاتشان هم رفع می گردد .انشاء اله
امیدوارم زندگی شما سرلوحه انهای شود که به خودشان اطمینان ندارند.
با سلام به آقای مرادی عزیز،امیدوارم خانواده ها مسایل رو سخت نگیرند تا دیگر جوانان هم مثل آقای مرادی زندگی مشترک را زودتر آغاز کنند

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها