نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. شهريور 1394 - 10:12
گچساران، شهر مردم فرهنگ پرور سالهاست به انتظار یک پرده سینما نشسته است در حالی که ظرفیت بام نفت ایران از نظر فرهنگ و هنر بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش آفتاب جنوب،امروزه مقوله فرهنگ و پرکردن اوقات فراغت افراد جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که یکی از این مقوله‌های فرهنگی سینما است ولی متاسفانه در گچساران به دلیل نبود سینما این نوع تفریح و پر کردن اوقات فراغت به دور از ذهن پنداشته می شود.

 

سینما قدس گچساران

 

درجوامع کنونی رفتن به سینما به امری بسیار عادی تبدیل شده و افراد به صورت انفرادی، خانوادگی و یا دوستانه برای پر کردن بخشی از زندگی خود به سینما می روند،اما گچساران با جمعیتی بالغ بر120هزار نفر و با پیشینه تاریخی از مردمانی هنرمند و هنردوست فاقد یک سالن سینما در خور و شان مردم این شهرستان است.

 

سینما یکی از مواردی است که در آن به مقوله فرهنگ بسیار تاکید دارد و اندیشه ها و افکار مردم به سوی دستاوردهای هنری بر روی پرده سینما سوق داده می شود و این امر سبب رشد فرهنگ در جامعه خواهد شدو این درحالی است که نبود سینما در گچساران این آرزو را دست‌نیافتنی کرده است.

 

گچساران

 

نبودحتی یک سینما در شهری با قدمت و پیشینه تاریخی و هنری به معضلی بسیار جدی تبدیل شده و شهر مردم فرهنگ پرور سالهاست به انتظار  یک پرده سینما نشسته است در حالی که ظرفیت بام نفت ایران از نظر فرهنگ و هنر بر کسی پوشیده نیست.

 

یکی ازهنرمندان گچسارانی در این خصوص گفت:نبود سینما ، فرهنگ‌سرا  و مکانهای مناسب و استاندارد برای فعالیت گروه‌های هنری درگچساران از مشکلات عمده‌ای است که هنرمندان این شهرستان همواره با آن دست در گریبان هستند.

 

وی افزود:وجود سینما در هر شهر زمینه‌ساز فرهنگ تئاتر و سینما است و استفاده خانواده‌ها در اوقات فراغت از این مکان فرهنگی می‌تواند سبب ارتقای فرهنگ هنری در شهروندان شود در حالی که درگچساران مردم از نبود سینما رنج می برند و سالن های ویژه نمایش فیلم برای عموم مردم وجود ندارد.

 

شهروند دیگری در این رابطه افزود:در بسیاری از نقاط جهان حتی با یک سالن کوچک و دستگاه های پخش دیجیتال که هر روز نیز کوچک تر می شوند، نیز یک سینمای کوچک و شاید خانگی راه اندازی شده است.

 

وی درادامه در خصوص کارکردهای سینما در جامعه تصریح کرد: یکی از رسانه های پرمخاطب که بسیاری از جوانان توجه ویژه ای به آن دارند سینما است که بدون شک از پایه های فرهنگی هر شهر با کارکردهای بسیار متفاوت محسوب می شود و ایجاد روحیه شوق و نشاط در نسل جوان از کارکردهای مهم آن است.

 

سینمای گچساران

 

به گفته کارشناسان مسائل اجتماعی ؛کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله نتایج احداث اماکن فرهنگی همچون سینما است  به این معنا که می‌توان با احداث یک سالن سینما سلامت بخش اعظمی از جامعه را تضمین کرد.

 

این کارشناسان معتقدند: زمانی که جوانان شهر مکان خاصی جهت گذراندن اوقات فراغت خود نداشته باشند خواه نا خواه به تفریح های نامناسب روی می آورند و همین امر می تواند زمینه ساز افزایش آسیب های اجتماعی باشد.

 

آنها می گویند:سینما برای شهر یک نیاز است و جوانان بدلیل نبود مکان های تفریحی مناسب  در شهر، احساس سردرگمی بسیار زیادی خواهد کرد و به نوعی می توان گفت شاداب بودن و داشتن روحیه در بین جوانان به دلیل نبود مکان های تفریحی سالم می تواندتبدیل به ایجاد سرخورگی در میان آنها شود.

 

گچساران

 

کارشناسان مسائل اجتماعی بر این عقیده اند که سینما جایگزینی مناسب برای شبکه های ماهواره ای  است وتقویت بنیان های خانواده و کاهش گرایش به برنامه های ماهواره ای تنها در صورت وجود جایگزین های مناسب فرهنگی امکان پذیر خواهد بود.
 

این در حالی است که ازاوایل شهریورماه امسال اکران فیلم سینمایی محمد رسول‌الله(ص) در سراسر کشور آغاز شده است که به دلیل محتوای بسیار بالا و موضوع مهم آن با استقبال چشم گیر مردم سراسر کشور مواجه شده اما در گچساران به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم فرهنگی، مردم از دیدن این فیلم پر محتوا محروم مانده اند.

 

سینمای این شهرستان نفتخیز که همواره با استقبال مردم حتی با وجود اکران فیلم های درجه 2 کشور روبه رو بود اکنون پس از گذشت بیش از 10 سال افول بی طلوع ،پاسخ سوال مخاطبان خود را بدون جواب گذاشته است و این سینما که از سال 1330 در این شهر با استقبال مخاطبان روبه رو بود در پایان حیات خود به دلیل پخش فیلم های درجه دوم ، فرسوده شدن ساختمان آن و بدهکاری تعطیل شده است.

 

گچساران در بخش زیرساخت‌های فرهنگی هنری (بدون در نظر داشتن امکانات فرهنگی هنری شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان )به شدت در محرومیت به سر می‌برد وبسیاری از شهروندان ازوجود یک سالن مناسب سینما رنج می‌برندونبود زیرساخت‌های فرهنگی یکی از مشکلات حوزه فرهنگ درگچساران است و فقر مراکز فرهنگی در گچساران به‌گونه‌ای است که این شهرستان به غیر از نداشتن سینما، از یک سالن مناسب نیز بی بهره است و تاکنون تمهیداتی برای راه‌اندازی سینما برای شهرستان در نظر گرفته نشده است .

 

گچساران

 

عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران در جلسه بررسی مشکلات جوانان گچساران در خردادماه امسال با اشاره به تعطیلی سینمای گچساران گفته بود: سینما در مملکت ما وضعیت خوبی ندارد ولی در مورد سینمای گچساران از طرف عده ای اشتباهاتی در گذشته صورت گرفته است که باعث تعطیلی این سینما شده است.

 

وی بر این عقیده بود که در عین حال حل مشکل سینما کمک چندانی به مشکلات جوانان این شهرنمی کند و باید با اعتبارات بیشتر پروژه های بهتر در گچساران پیاده شود تا مشکلات جوانان برطرف شود.

                                         

رضا دهبانی پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد چندی پیش دراین خصوص گفته بود: گچساران با همه ظرفیت و پیشینه فرهنگی و هنری فاقد یک مجتمع فرهنگی هنری و حتی سینما است.
 

فرهنگ و ارشاد

وی گچساران را  شهرستانی فرهنگی دارای ظرفیت‌های فراوانی در خصوص فرهنگ، هنر و مسائل مذهبی برشمرده بود.

دهبانی پور معتقد است استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه گچساران در برهه‌ای در خصوص مسائل فرهنگی عقب نگه داشته شده است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمداظهارکرده بود:البته متأسفم که بگویم گچساران فاقد یک مجتمع فرهنگی و هنری است وگچساران با این همه پیشینه فرهنگی باید در محله‌های خود نیز مجتمع‌های محله‌ای فرهنگی داشته باشد اما امروز یک مجتمع هم ندارد.

 

این مسئول تصریح کرده بود: متأسفیم که شهری که روزی دارای نخستین سینمای کهگیلویه و بویراحمد بود امروز فاقد سینما بوده و سینمای قدیمی این شهر پلمب شده است وامیدوارم با همکاری و تعامل با مسئولان مشکلات فرهنگی گچساران برطرف شود.

 

امین کمالوندی مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمدپیش از این نیز گفته بود راه اندازی سینما باید از سوی بخش خصوصی اتفاق بیافتد و دولت هیچ برنامه ای برای احداث سینما نداردوتنها برنامه دولت درباره سینما تجهیز سینماهای در حال فعالیت است.

 

فرهنگ

 

 باید به این نکته توجه کرد که پس از گذشت بیش از یک دهه از تعطیلی سینمای قدیمی این شهر بسیاری از اهالی هنر و جوانان علاقمند به سینما از نبود یکی از مهمترین محورهای توسعه فرهنگی این شهرستان همچنان گله مند هستند.

 

هرچند قدمت سینمای فرسوده و تعطیل گچساران به دهه 30هجری شمسی برمی گردد، اما اکنون پس از سال ها این سینمای قدیمی دچارمشکلات بسیاری شده است وسینما قدس گچساران که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مالکیت آن به بنیاد مستضعفان و سپس حوزه هنری سازمان تبلیغات رسید، اینک درگیرو دار مصادره بانک است.

 

فیلم

 

امیر نوروزی رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران دراین خصوص گفت: سینما قدس گچساران پس از واگذاری به بخش خصوصی، فرد سرمایه گذار از عهده پرداخت اقساط تسهیلات ۴۵ میلیون تومانی که برای بهسازی و تجهیز سینما از بانک اخذ کرده بود برنیامد، تا بدهی این سینما اکنون به ۴۵۰ میلیون تومان تبدیل شود.

 

وی افزود: ناتوانی نمایش فیلم های روز کشور در سینما گچساران اثرات منفی درمیان علاقمندان هنر سینما گذاشته است واین شهر با نبود سینما یک نهاد فرهنگی تاثیر گذار را از دست داده است.

 

فرهنگ و ارشاد

 

این مسئول تصریح کرد: سینما گچساران دردهه ۷۰ یک سالن چند منظوره برای اهالی هنرسینما و تئاتر بود، که متاسفانه نبود آن در این سال ها سرعت پیشرفت هنرمندان عرصه سینما در گچساران را کم کرده است.

 

وی درادامه با بیان اینکه  مجتمع فرهنگی، هنری گچساران هیچگونه کاربرد هنری ندارد و تنها به عنوان یک واحد ستادی می توان از آن بهره برداری کرد،افزود:متاسفانه امروز موضوع تلخ دیگری جوانان هنرمند گچسارانی را رنجور کرده و آن نبود هیچ گونه فضای نمایش، نگارخانه و سینما در مجتمع فرهنگی نیمه کاره گچساران است.

 

گچساران

 

این در حالی است که سینما به عنوان یکی از ابزارهای غنی سازی اوقات فراغت در توسعه فرهنگی کشور مطرح بوده است، اما گچساران با دارا بودن جمعیت قابل توجه از جوانان بیکار همچنان در بسیاری از مولفه های توسعه فرهنگی پایدار ازجمله امکانات فرهنگی استاندارد محروم مانده است.

 

عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران در گفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی گفت: نبود سینما در گچساران به عنوان یکی از دغدغه های اصلی برنامه ریزان فرهنگی این شهر تبدیل شده و در این راه با اولویت قرار دادن ساخت اماکن فرهنگی مجهز به سالن های سینما و تئاتر تلاش خود را آغاز کرده ایم.

 

عبدالرحیم رحیمی افزود: با توجه به تغییرات اساسی در ساختار بافت فرسوده گچساران با همکاری شرکت مشاور این پروژه، طرح احیای سینما قدیمی گچساران با محوریت خرید این ملک از مالک بدهکار آن و تسویه حساب با بانک عامل اقدامات اولیه ایجاد یک باشگاه فرهنگی و هنری در دستور کار قرارگرفته است.

 

فرماندارگچساران

 

رحیمی با بیان اینکه علاوه بر احیای سینما قدیم گچساران، کار ساخت مجتمع فرهنگی بزرگ شهر با تخصیص اعتبارات لازم از مهر ماه آغاز خواهد شد،تصریح کرد:مجتمع فرهنگی نیمه کاره گچساران از لحاظ ساختاری مناسب کارهای فرهنگی و هنری نیست و این ساختمان برای کاربری ستادی و اداری در اختیار اداره دیگری قرار خواهد گرفت و یا به عنوان بخش ستادی اداره فرهنگ وارشاد استفاده خواهد شد.

 

فرماندار گچساران نبود هماهنگی لازم بین نهادهای فرهنگی شهرستان را از مهمترین مشکلات اهالی فرهنگ وهنر برشمردو گفت: با همفکری و استفاده از پتانسیل های فرهنگی و هنری شهرستان در جهت توسعه فرهنگی پایدار گام برداشته شود.

 

رحیمی وجود هنرمندان سرشناسی همچون جمشید جهانزاده و پریوش نظریه را در سینمای ایران، افتخار مردم گچساران دانست و اظهار امیدواری کرد که با همکاری همه فعالان فرهنگی و هنری گچساران هرچه سریعتر هنرتئاتر و سینما در این شهر به جایگاه واقعی خود برسد.

 

گچساران

پریوش نظریه

 

سینمابه عنوان مکانی برای تفریح سالم جامعه در کنار دیگر مکان های تفریحی در نظر گرفته شده است و این گونه مکان ها در دنیا هر روز مدرن‌تر و مجهز ترمی‌شوند و جوانان گچسارانی باید هر روز دست به دعا باشندو به این انتظار باشند تا با همت و توجه مسئولان وبا ایجاد یک همدلی ، یک سینما درگچساران ساخته شود.

 

گچساران

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها