نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. شهريور 1394 - 8:10
این معضلات جلوی دیدگان حدود 15 مدیر ارشد شهری است و همه از کندوی پرحجم ،پر ترافیک و نازیبای کوی اداراتی حرف می زند که توجه نکردن به مقوله روزمره آنها عوامل زیست محیطی و رفتار ضد هنجار اجتماعی را در بر خواهد گرفت.

به گزارش آفتاب جنوب،بدون شک تا به حال گذرتان به کوی ادارات گچساران افتاده است، مکانی پرتردد با تمام مشکلات خاص خود ،دارای بافتی کندو گونه و پر ترافیک که بعد از خیابان شهیدبلادیان می توان ازآن به عنوان دومین شریان فعال و پرتردد این شهر نام برد.

 

گچساران

ترافیک

 

با نگاهی اجمالی به این مکان و یا سیری در این محیط نازیبا می تواند با افت شدید توجه مسئولان شهری درباب مشکلات ترافیکی ، نبود پارکینگ مناسب  ، معضلات بهداشتی و ضعف سیستم حمل و نقل عمومی آشنا شد.

 

گچساران

ادارات

 

نبود یک سیستم سرویس دهی منظم جهت ایاب و ذهاب عمومی که زمان زیادی است این قسمت از شهر با آن دست و پنجه نرم می کند؛ آن گونه که برخی ادارات آنقدر دور افتاده و غریب واقع شده اند که مسیر صعب العبور و نخاله های ساختمانی اطراف چهره کریه و زشتی به مناظر این قسمت از شهر داده است.

گچساران

گچساران

 

اداره اوقاف و ادارات هم ردیفش که جاده در مسیرشان به سراشیبی ختم می شود ؛اگر مسافر همیشگی این مسیر باشید ادا و اصول رانندها و ارباب رجوع ها همواره برایتان استرش بخش خواهد بود.

 

گچساران

اداره

کوی ادارات گچساران

 

اینها برای روزهای آفتابی شهر است و هیهات از باران و بستر نامناسب جاده ای کوی ادارات که دل هر راننده و ارباب رجوعی را ریش می کند.

 

فاضلاب

کوی ادارات گچساران

 

تالار فرهنگیان شهر که بسیاری از مناسبت ها، جشن ها ومراسمات را در خود جای داده است ، تل زباله هایش منظره ای منفور رارقم زده است.

 

تالار فرهنگیان

کوی ادارات

زباله

 

این معضلات جلوی دیدگان حدود 15 مدیر ارشد شهری است و همه از کندوی پرحجم ،پر ترافیک و نازیبای کوی اداراتی حرف می زند که توجه نکردن به مقوله روزمره آنها عوامل زیست محیطی و رفتار ضد هنجار اجتماعی را در بر خواهد گرفت.

 

گچساران

بهنام عکاشه

 

از آنجا که فضای شهر و امکانات تخصیص یافته در هر جامعه ای ، ریشه در فرهنگ آن جامعه دارد ، از این رو امکانات زیر ساختی و فضاهای مناسب می تواند بیانگر هویت یک مکان ویا یک منطقه باشدکه  آن را از سایر محیط ها متمایز نماید.

 

کوی ادارات گچساران

 

در شهری که مقوله زیبایی شناسی برای شهروندان ارزشمند است و ساکنین و شهروندان نسبت به ساخت و ساز بناها در شهر حساسیت ویژه ای دارند پس در این بین نظافت شهری به عنوان نخستین مؤلفه در خودنمایی یک شهر و فاکتور اساسی در مدیریت شهری توجه به خواسته‌های عمومی است.

 

 ساختمانهای نازیبا و شهروندان گله مند

 

 

مبلمان شهری از عناصر سازنده ی فضای هر شهر است و فراهم ساختن زیرساخت های آن علاوه بر حفظ هویت و زیبایی شهر، زیبایی بصری و آرامش روانی شهروندان را می تواند به دنبال داشته باشد.

 

کوی ادارات گچساران

 

در این بین مدیریت شهری پایدار، برای برخورداری از شهری زیبا و دسترسی شهروندان به خدمات شهری مناسب باید نگاهی ویژه به فضا و چشم انداز شهری داشته باشند؛ اما با این تفاسیردرگچساران بام نفت ایران زمین  نظافت شهری در کوی ادارات این شهرستان دارای وضعیتی نامطلوب بوده و هر روز شهروندان به تماشای این چیدمان نامناسب شهری نشسته اند که جای بسی تاسف است.

 

در کوی ادارات این شهرستان بی‌توجهی به تنظیف برخی جداول و در پی آن هجوم حشرات و حیوانات موذی ، ضمن ترسیم سیمای نازیبا و خسته در این محیط، مشکلات بهداشتی و روانی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

 

کوی ادارات گچساران

 

کمبود فضای سبز و آلودگی جداول و کانال‌ها در کنار سایر مشکلات دیگر همچنان چهره نامناسبی به این قسمت از شهر داده است که تدابیر مهم در جهت زدودن این نازیبایی‌ها، هم از سوی شهروندان و هم از جانب مدیریت شهری را ایجاب خواهد نمود.

 

کوی ادارات گچساران

 

در واکنش به این شرایط، یکی از شهروندان با انتقاد از عملکرد مدیران شهری برای نظافت و ایجاد محیطی مناسب و زیبا در خور شان شهروندان خواستار توجه جدی مدیریت شهری به این موضوع شدو گفت:وجود تلی از نخاله های ساختمانی برجای مانده از گذشته در جلوی درب ورودی بسیاری از ادارات و نبود جاده آسفالت مناسب در قسمت شرقی کوی ادارات گچساران نارضایتی و گله‌مندی هر شهروندی را به همراه دارد.

 

کوی ادارات گچساران

 

یکی دیگر از شهروندان در این رابطه می‌گوید: بافت متراکم و محیط نازیبای کوی ادارات این شهرستان چهره زشت و نامناسبی را به شهر بخشیده است.

 

کوی ادارات گچساران

 

وی با ابراز تاسف از چنین محیطی افزود: آسفالت های  تکه تکه ، ریختن نخاله های ساختمانی در اطراف  ، ديوارهای زشت  و ناهماهنگی رنگ ها در برخی ساختمانهای اداری، گياهان  خشک شده و نبود فضای سبز مناسب ، ریختن زباله های اداری ،بی نظمی ترافيک و نبود یک ایستگاه ویژه جهت ایاب و ذهاب مردم به این نقطه از شهر  تمامی اين عوامل بر ذهن انسان  تاثير منفی  گذاشته  به گونه ای  که  ذهن  تلاش می کند کمتر با چنين محيطی مانوس شود.

 

کوی ادارات گچساران

کوی ادارات گچساران

 

آلودگی دیداری و اغتشاشات رفتاری

 

کارشناسان معماری شهری معتقدند:هنگامی که محیط کار و زندگی ما زیبا ،تمیز و شاداب باشد ،انسان سرزنده تر بوده و برای شاداب تر نمودن محیط کار و زندگی خویش خواهد کوشید و نظارت جمعی نیز برای حفظ چنین محیطی افزایش خواهد یافت درحالی که وجود مواد زاید در گوشه و کنار یک محیط شهری به طور ناخود آگاه القاء کننده این تفکر است که در این مکان می توان هنجار های رفتاری را نادیده گرفت .

 

کوی ادارات گچساران

کوی ادارات گچساران

 

آنها می گویند:محيط زيبا همچون آهن ربايی  است  که ذهن را مجذوب خود کرده و او را وادار به تکاپو و جستجو گری می کندومحيط نا زيبا  علاوه بر آنکه  از نظر روانی  تاثيرات نامطلوب روانی برجای می گذارد ،بلکه خسارت های مادی فراوانی نيز بر جامعه تحميل می کند.

 

کارشناسان معماری شهری نیز معتقدند: مفهوم آلودگی دیداری اشاره به وجود هر نوع اغتشاش و کیفیت بصری نا مطلوب در شکل محیط های  شهر اعم از نماها، فرمها، احجام، تابلوها، عناصر و المان ها داردو نبود طراحی منظر و نظم و زیبایی در عناصر المان های شهری و آرایش منطقی و قابل فهم عناصر باعث بروز آلودگی دیداری در انواع محیط های شهری خواهد شدوآن بخش از فضای شهری که واجد تناسبات بصری مطلوبی اند از نظر روانی نسبت به سایر فضاها با اغتشاش های رفتاری کمتری رو به رو هستند .

 

کوی ادارات گچساران

کوی ادارات گچساران

کوی ادارات گچساران

 

باید توجه داشت که سلیقه عمومی در فضای کوی ادارات گچساران به گونه ای است که معماران ، شهرسازان و کلیه مدیران شهری موظف به پاسخگویی و تعامل با مخاطبین خود هستند .

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

یسلام.احسنت بر برادر مرادی که معظلاتی که مسئولین متوجه نیستند را به تویر می کشد.خدا قوت91506

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها