نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. اسفند 1393 - 11:22
میوه کنار براحتی هضم و اثر ملین‌آور دارد و شیرین و خوشمزه است،کُنار در گچساران در ماه های اسفند و فروردین به بازار می‌آید و تا اوایل اردیبهشت ماه عرضه می‌شود.

به گزارش آفتاب جنوب،کنار نام درختی است به ارتفاع قریب به ۱۰ متر با شاخه‌های سفید تا خاکستری ، برگهای قلبی شکل و کشیده با سه رگبرگ برجسته که گوشوارک آن به خار تبدیل شده‌است .

 

درخت کنار از درختان و درختچه‌های تیغ‌دار از تیره عنابیان است، حدود ۴۰ گونه کنار وجود دارد که در مناطق گرمسیری و زیرگرمسیری پراکندگی دارندو نام این درخت به عربی سدر است و در ایران معمولا برگ‌های کوبیده آن را «سدر» می‌نامند،میوه این درخت نیز کُنار نامیده می‌شود و خوردنی است.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر

 

کنار میوه مغذی و سرشار از ویتامین C و مقادیر نسبتا خوبی از ویتامین B ،E و محتوی کلسیم، فسفر و آهن است و ارزش غذایی‌میوه کنار از لحاظ پروتئین، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، کاروتن و ویتامین از سیب غنی تر و میزان کالری و ویتامین سی آن نسبت به پرتقال بیشتر است.

 

میوه آن براحتی هضم و اثر ملین‌آور دارد و گوشت میوه آن شیرین و خوشمزه است،کنار در گچساران در ماه های اسفند و فروردین به بازار می‌آید و تا اوایل اردیبهشت ماه عرضه می‌شود.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر

 

درخت کنار مقاومترین درخت میوه به صورت درختچه‌ای کوچک، خاردار با تاج پهن است میوه این درخت تخم مرغی شکل و به اندازه میوه زیتون یا کمی کوچک‌تر است،طعم‌ این میوه ترش مطبوع و شیرین است و در کتابها به نامهای کنار، سدر، سدره، منبل داوود، سنجد گرجی، نیم، ضال، ببر و شجره النبق نیز خوانده شده‌است.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر

 

از قدیم از برگ سائیده درخت کنار به‌عنوان ماده پاک کننده موی سر و بدن استفاده شده و هنوز هم در برخی نقاط استفاده از آن متداول است، برگ سائیده کنار «سدر» نام داردو این درخت در استان‌های جنوبی ایران ماننداستان کهگیلویه و بویراحمد،  فارس،  هرمزگان،  بوشهر،خوزستان ، کرمان و جنوب استان سیستان و بلوچستان به خوبی می‌روید.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر

 

برگ‌های کنار را می‌توان خشک و پودر کرده و جهت شستشوی بدن و مو بکار برد، برگ کنارحاوی تانن، استرول های گیاهی مانند بتاسیتوسترول، بتاسیتوسترول گلوکزید و ساپونین ابلین لاکتون می‌باشدوساپونین موجود در سدر عامل کف کنندگی در برگ کنار است. ابلین لاکتون از دسته ساپونینهای استروئیدی است و به عنوان ماده اولیه برای تهیه هورمونهای استروئیدی می‌توان بکار برد.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر
 

گیاه‌شناسی درخت کنار

برگ‌ها تقریباً بیضی‌شکل و در قسمت انتهایی مدور، ولی در قسمت مقابل کمی نوک‌تیز هستند که به صورت متناوب بر روی شاخه قرار می‌گیرند،کناره برگ‌ها دارای دندانه‌های کوچک است و سه رگبرگ در طول برگ به طور واضح دیده می‌شودگل‌ها پنج گلبرگ دارند و به صورت مجتمع و پوشیده از کرک هستند.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر
 

میوه گیاه به صورت سفت، گوشت‌دار، تقریباً کروی و به اندازه گیلاس یا بزرگ‌تر از آن است واین میوه‌ها که زردرنگ و خوراکی هستند، اغلب طعمی ترش و مطبوع دارند، ولی گاهی هم شیرین‌اند.

درخت سدر حدود صد سال عمر می‌کند و در بعضی نواحی جنوبی میوه آن جزء میوه‌های مصرفی مردم است؛ این درخت در مناطق دیگر جهان از جمله عراق، مصر، عربستان، حبشه، آفریقای شمالی، نیجریه و فلسطین نیز می‌روید.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر
کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر
 

 سدر در آیات و روایات

در قرآن کریم چهار بار واژه سدر آمده است؛ دو بار در سوره نجم، یک بار در سوره واقعه و یک بار در سوره سبا. بیشتر مفسران قرآن کریم سدر را درخت کُنار می‌دانند. البته دراین‌باره اختلاف نظر وجود دارد و بعضی منظور از گیاه سدر را گونه‌ای سدروس (سدر لبنانی) تفسیر کرده‌اند که درختی تنومند از خانواده کاج‌هاست.

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر
 

داروشناختی و اثرات مهم

برگ سدر قابض و مقوی معده است و همچنین خاصیت ضد میکروب و ضد قارچ دارد؛ به همین دلیل از آن برای درمان انگل‌های موضعی (پوستی) استفاده می‌شود، جوشانده برگ آن در درمان علائم سرماخوردگی مۆثر است و فشارخون را افزایش می‌دهد.

 از ضماد برگ آن در قدیم برای نرم کردن و درمان ورم و زخم‌ها استفاده می‌کردند، شستشوی موی سر با سدر باعث تمیزی و تقویت رشد مو شده و هنوز هم به همین منظور از آن استفاده می‌شود؛ به طوری که بسیاری از صنایع آرایشی از عصاره برگ آن انواع شامپوها را تهیه می‌کنند.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر

 

مصرف خوراکی میوه سدر برای درمان برونشیت، سرفه و سل مفید است این میوه دارای طبیعت سرد و خشک و نارس آن قابض و نفخ‌زاست.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر

 

سرخ‌کرده و بوداده میوه سدر بسیار قابض و برای اسهال و زخم‌های روده و تب مفید است، در گذشته از سدر بیشتر برای درمان زخم‌ها و شستشوی سر و بدن استفاده می‌کردندودر حیوانات آزمایشگاهی، کاهش قند خون با مصرف برگ سدر گزارش شده است.
 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر

 

چوب درخت سدر بسیار سخت و بادوام است و در قدیم برای ساختن اجزای مختلف خانه‌ها به کار می‌رفت. درخت سدر آفت ندارد و موریانه کمتر می‌تواند به آن آسیب برساند. همچنین زغال تهیه‌شده از چوب سدر جهت تولید حرارت ایده‌آل است.

 در بسیاری از کشورهای اسلامی نظیر ایران، عراق، هندوستان (مسلمانان)، جنوب شرقی عربستان سعودی و نقاط دیگر، مرده‌های خود را با سدر و کافور که هر دو از درختان بهشتی هستند، می‌شویند. با این کار، گذشته از ضدعفونی و پاک شدن جسم مرده، عقیده بر این است که فرشتگان خشنود خواهند شد. در یکی از منابع آمده است که یهودیان هم در گذشته این عمل را انجام می‌دادند و در حال حاضر نیز به طور معدود انجام می‌دهند.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر

 

در منابعی اشاره شده که زنان قدیم مصر با شانه‌های چوبی ساخته‌شده از درخت سدر موهای خود را شانه می‌کردند.

خواصد درمانی عسل کنار

بسیاری از درمانگران شیوه‌های طبیعی بر این باورند که عسل کنار تاثیر بسیار زیادی بر درمان زخم‌های دستگاه گوارش به‌ویژه روده و معده دارد و می‌تواند مقاومت و توانایی دستگاه گوارش را افزایش داده و عملکرد این اندام‌ها در بدن را بهبود بخشد.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر

 

گنجاندن این عسل کهربایی‌رنگ در برنامه غذایی روزانه می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش میزان کلسترول خون داشته باشدو همچنین می‌تواند کمبود ویتامین c در بدن را جبران کند.

 

کُنارهای خوشمزه در گچساران+تصاویر

 

 از این‌رو مصرف این عسل در زمان ابتلا به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی می‌تواند مقدار زیادی از ویتامین c مورد نیاز بدن را تامین کند و از طرفی، اشتهای فرد بیمار را تحریک می‌کند تا او بتواند بر بی‌اشتهایی خود غلبه کند. 

 

انتهای پیام/م

 

دیدگاه‌ها

از رنگ و روش معلومه واقعا" خوشمزس
این کنار ها کجاست ما هم برویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام مرادی جان لطفا مکان عکس برداری رو هم اعلام کن.ممنونم
بیشتر تصاویر از اطراف محله سادات هستند

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها