نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. آذر 1393 - 23:45
شجره نامه امامزاده اسماعیل(ع) به استناد نقل قول روستائیان و اعتقادات منطقه ای منسوب به نوادگان امام سجاد (ع) می باشد ، که مردم آن سامان با تمسک و توسل به آن محیطی آرام و ملکوتی را در کنار این مکان مقدس می گذرانند .

به گزارش آفتاب جنوب،حرم مطهر امامزاده اسماعیل (ع) درشهرستان گچساران ،بنای قدیمی امامزاده دارای یک گنبد خانه به ابعاد ۳×۴ متر که بالای آن گنبدی بلند به ارتفاع ۳ متر از سقف گنبد خانه تا نوک گنبد اجراء شده است .

 

 

مرقد مطهر امامزاده در صحن گنبد خانه قرار گرفته که بر روی آن ضریح چوبی قرار دارد . در ضلع جنوبی بقعه اطاقی به ابعاد ۳×۳ متر الحاق شده ، که به عنوان زائر سرا مورد استفاده قرار گرفته است . اطراف بقعه را ، گورستان تاریخی  اسلامی احاطه کرده که قسمتی از محدوده آن در سال ۱۳۴۱ (ه.ش) در حین تعمیر و بازسازی مورد تخریب قرار گرفته است .

 

بنای جدید امامزاده در قالب طرح جامعی توسط اوقاف استان با ابعاد ۱۰ × ۱۴ متر اجراء شده ، که در وسط صحن آن قبر مطهر قرار گرفته شده است ، که بر روی آن ضریح فلزی طلایی رنگ در ابعاد ۲۰ / ۲ ×۲×۲ متر پوشش داده شده است .

 

 

در ضلع باختری ساختمان ایوانی بطول ۷ و عرض ۳ متر ساخته شده ، که مکانی مناسب جهت استراحتگاه زائرین خواهد بود ،این مکان دارای وضو خانه ، سرویس بهداشتی ، آشپزخانه و اطاقی بزرگ جهت اسکان شبانه روزی زوار می باشد .

 

شجره نامه امامزاده اسماعیل(ع) به استناد نقل قول روستائیان و اعتقادات منطقه ای منسوب به نوادگان امام سجاد (ع) می باشد ، که مردم آن سامان با تمسک و توسل به آن محیطی آرام و ملکوتی را در کنار این مکان مقدس می گذرانند .

 

در ایام ماه محرم بویژه شب های تاسوعا و عاشورا مردم اهالی و روستاهای همجوار به این محل می آیند و عزاداری می کنند و گاه به علت نزدیک بودن آن به شهر ، زیارت و تفرج سیزده بدر را در این منطقه سرسبز و خرم می گذرانند .

 

در کتاب دائرة‌المعارف شجره آل رسول(ص)، جلد سوم نوشته سیدعلی موسوی‌نژاد سوق این چنین آمده است: بنای جدید امامزاده در قالب طرح جامعی توسط اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان گچساران با ابعاد ۱۴× ۱۰ متر اجرا شده و گنبدخانه‌ای با ابعاد ۷×۴ متر که در وسط آن قبر مطهر قرار داده شده است. ضریح فلزی به رنگ طلایی در ابعاد ۲۰/۱×۲×۲ سانتی‌متر آن را پوشش داده است، حد فاصل درب ورودی در دو قسمت نمای بیرونی ساختمان دو گل دسته با آجر به ارتفاع شش متر اجرا شده که هنوز در حال تکمیل است.

 

 

شجره‌نامه امامزاده اسماعیل(ع) به استناد کتیبه‌ای که در سنگ مرمر منقوش شده و در قبله دیوار داخل صحن نصب شده است، نسبت ایشان را منسوب به نوادگان امام سجاد(ع) ذکر می‌کند. در این کتیبه چنین نوشته شده است: «آنچه از کتاب بحرالانساب مکتوب است، امامزاده اسماعیل(ع) به امامزاده حسین بن امامزاده جعفر بن امامزاده محمد بن امامزاده حسن بن امامزاده جعفر بن حضرت امام زین العابدین(ع)»

 

 

در قسمت دوم این کتیبه که در زیر کتیبه فوق قرار گرفته است، تبارنامه شاهزاده عبدالله که ظاهرا بقعه گلی آن زمانی جلو درب ورودی بقعه اسماعیل قرار گرفته، چنین نوشته است: «… الکلام فی حسب حضرت شاهزاده عبدالله ابن‌شاهزاده حسین بن‌شاهزاده قاسم بن‌شاهزاده علی بن‌شاهزاده حسن بن‌شاهزاده جعفر بن‌شاهزاده محمد بن‌احمد بن‌حضرت امام حسین(ع) و اما وقوف آن واقع در دامنه کوه بانک متصل به تنگ بابویی معروف به تنگ باشت».

 

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها